Проходът на републиката "Хаинбоаз" не е въведен в редовна експлоатация, защото няма разрешение за това от органите на строителния контрол и не може да се ползва по предназначение. Решението за това е на Административния съд във Велико Търново и беше оповестено пред БТА от неговия председател - съдия Марияна Лазарова.
Делото е образувано по жалба на Агенция "Пътна инфраструктура", която обжалва забрана на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) да се използва участъкът от главния път Велико Търново-Гурково, ремонтиран по проекта "Транзитни пътища-4".
Според административния съд жалбата е неоснователна, защото на 15 март 2010 г. органите на строителния контрол са установили, че не е изпълнен проектът за ландшафно оформяне и укрепване на цялото трасе, липсват протоколи за прочистване на р. Белица от строителни отпадъци, частично е изпълнен инвестиционният проект по отношение на отводняването и обезопасяването на скалните откоси.
На пътното платно в района на с. Мишеморков хан не е направена трета лента за движение, а предвиденият мост е недовършен. Неукрепени скални откоси и липсващи банкети на пътя са сред констатираните нередности, въз основа на които строителният надзор правилно отказва да издаде разрешение за ползване на обекта, се посочва в съдебното решение.
В жалбата на пътната агенция се посочва, че ремонтът на прохода се финансира по европейска програма и не било необходимо такъв обект да се приема от Държавна приемателна комисия, а за това бил достатъчен сертификат за ползване, издаден от Международния съюз на инженерите консултанти.
Съдът обаче отхвърля тези аргументи с мотива, че в случая следва да се спазват нормите на българското законодателство и ремонтираният участък на прохода трябва да бъде въведен в експлоатация с разрешение за ползване, издадено от ДНСК.
След като до момента такива документи не са издадени, съдът потвърждава заповедта на директора на ДНСК за спиране от експлоатация на ремонтирания участък от прохода "Хаинбоаз" на територията на община Велико Търново между селата Габровци, Големаните, Въглевци, Вонеща вода и Райковци.
Съдебното решение е издадено по смисъла на Закона за устройство на територията и не подлежи на обжалване, информираха от Административния съд.
Проходът е най-прекият път между Северна и Южна България. Ремонтът на "Хаинбоаз", който се превърна в строителство на нов път, започна на 1 ноември 2006 г. Проектът беше за 19.3 млн. евро, но глътна 27 млн. евро.
Един от най-опасните пътни участъци е именно проходът Хаинбоаз. В превод от турски името му означава "Черният проход". Той е бил наричан така още по времето на турското робство заради непристъпността и трудността при преминаването му. Днес повечето от шофьорите го наричат "Прохода на смъртта".
По дългата 30-ина километра северна страна днес има поставени десетки паметни плочи на над 30 загинали. В част от случаите "полетът" на турските тираджии завършва с челен удар или обръщане в канавката.