Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Хайде да си го признаем - офисният Дядо Коледа ни разорява

Теглене на имена и кредити Снимка: iStock
Теглене на имена и кредити

Наближават най-светлите празници в годината - период, който на теория обещава уют и настроение, а на практика се превръща в маратон по финансово оцеляване. Каква ирония, нали?

Всяка година Коледа е сезонът, в който харчим, за да ни е весело, а накрая ни е тъжно и напрегнато. Наскоро разбрах, че традиционният предпразничен стрес има още едно измерение, което по някаква вселенска благословия ме е подминало.

Моя приятелка, психотерапевт, ме попита дали редакцията ни организира таен Дядо Коледа и по колко събираме за подаръци.

Случило се така, че през последните дни през кабинета ѝ минали няколко души, които се оплаквали, че освен за роднини, деца и приятели, трябвало да купуват подаръци и за колегите. И това им създавало невъобразим финансов стрес.

Понеже жестовете далеч не били символични. Разходите за "смислен подарък" стигали 50-60 лева на човек, а някои сериозно обмисляли бърз кредит, за да закърпят бюджета.

Общата платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерни съвети, която свързва талантите с бизнеса.

Не знаех какво да ѝ отговоря. За мен практиката с тайния Дядо Коледа приключи още в детската градина. А сега, лично за себе си, съм благодарна (не само за да се подмазвам), че работя със съпричастни хора, с които взаимно щадим заплатките си.

За тези, които не са запознати: тайният Дядо Коледа е празнична игра, особено популярна в офиси. Всеки служител тегли името на свой колега и му купува подарък, като пази самоличността си в тайна. Целта е подаръците да се раздават по забавен и изненадващ начин.

Колкото и интересно да звучи, мисълта, че тайният Дядо Коледа се е превърнал в почти свещена корпоративна традиция, срещу която никой не смее да гъкне, не ме оставя на мира.

Точно в месеца, в който плащаме яко за всичко - от бляскавите одежди за коледното парти до таксита, които струват колкото полет до Италия - ритуалът да се хвърлят пари за скъпи подаръци за колегите ми се струва излишен.

Крайно време е някой да каже "Не!".

Не на ваучерите за пазаруване в молове, не на ароматните терапии и свещи, не на дифузерите, персонализираните джунджурии и елфските глупости, които ще събират прах на нечий рафт до другата година.

Време е да признаем очевидното: на никого не му се дават купища пари за подаръци на хора, с които споделя един и същи принтер.

Може да изглежда скъпернически, но всъщност е признание, което всички чакат да чуят. Поне за да спрат да се тресат от тревоги, че тайният Дядо Коледа тази година ще е маскиран служител на колекторска фирма.

Нужно е някой да се изправи и да каже: "Хора, хайде тази Коледа да сме си просто колеги, а не и спонсори."

Вместо да играем предпразничния театър и да се преструваме, че ни е весело, когато всъщност ситуацията ни е толкова забавна, колкото януарската сметка за ток.

Ако тази година търсите оправдание да сте смелчагата в офиса, който ще го изрече на глас, то е готово и дори държавно сертифицирано: еврото идва.

••• А защо фирменото парти трябва да е през ноември прочетете в коментара тук:

Това е златният шанс да се постъпи революционно и да се промотира скромност, която няма да ни докара до икономически крах.

Идеалното време е да се разделим със схващането, че подаръкът трябва да струва толкова, на колкото оценяваме човека. Повечето от нас сме колкото iPhone и половина, но не е нужно да влизаме в дългове, за да си го доказваме.

Откакто ми разказаха за стреса около офисния таен Дядо Коледа, не спирам да мисля колко са се объркали традициите.

Вместо подаръци, които ни докарват до кризи, можем да си подаряваме нещо по-полезно: малко спокойствие, малко чувство за хумор и доста по-малко задължения.

Истината е, че коледният дух не живее в кутиите, панделките и бюджетите. Той живее в това да не се побъркаме, докато се опитваме да покрием всички обществени очаквания.

А ако накрая стигнем до празник, за който не сме се изхвърляли, а сме успели да оцелеем - емоционално и финансово - това вече е истинско коледно чудо.

---

"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, iBank, Coca-Cola HBC Bulgaria, Kaufland, Силвър Стар, DENSHI.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.

Най-четените