Австрия и Словения в защита на "Южен поток"

Австрия и Словения подкрепиха изграждането на газопровода "Южен поток", тъй като е важен проект за гарантиране на енергийните доставки в региона. Това става дни преди визитата на руския президент Владимир Путин във Виена, която очаквано бе свързана с опита на Москва да опита да осигури австрийската подкрепа за тръбата.

"Смятам, че проектът "Южен поток" е правилният и възможен път за гарантиране на стабилност на енергийните доставки в средносрочен план", заяви австрийският канцлер Вернер Файман след среща със словенския и хърватския си колега в Бърдо.

"Австрия по принцип подкрепя проекта "Южен поток" и смятаме, че той трябва да бъде осъществен за средносрочна и дългосрочна стабилност на доставките на природен газ", допълни той.

Файман обсъди съдбата на проекта "Южен поток" по време на редовна среща с премиерите на Словения Аленка Братушек и на Хърватия Зоран Миланович.

Братушек също подкрепи "Южен поток", като заяви, че той е "жизненоважен инфраструктурен проект" за гарантиране на енергийна сигурност. "Все още има някои технически въпроси, които остават открити и трябва да бъдат разрешени с ЕС", допълни тя, имайки предвид призива на Брюксел всички 28 държави членки да бъдат обединени в устояването на натиска на Кремъл за проекта. ЕК счита, че газопроводът нарушава правилата за конкуренция на ЕС.

Преди дни под натиска на ЕК България спря всички действия по проекта. Въпреки възраженията на Брюксел и заплахата от наказателни процедури срещу европейските държави в проекта, „Газпром" уверява, че първата тръба на "Южен поток", която ще мине по черноморското дъно, ще достигне България до декември 2015 г.

Според правителството той може да продължи, когато изпълни всички условия на европейското законодателство. От ЕК заплашиха със санкции всички страни от ЕС, които са по трасето, ако решат да строят газопровода в нарушение на Третия енергиен пакет, който включва и достъп на трети страни до тръбата.

Брюксел се усъмни и в процедурата за избор на строителя на българския участък от газопровода. Беше избрана руската "Стройтрансгаз консорциум", в която мажоритарен собственик е Генадий Тимченко. Той е един от руснаците в забранителния списък на Европейския съюз заради Украйна. Това, че фирмата ще бъде избрана, независимо от конкурса, стана ясно още през март. Тимченко е шестият най-богат руснак, според класация на Forbes.

#1 янаки 21.06.2014 в 12:07:45

Отношението на Австрия към този енергиен проект е напълно разбираемо. Австрия е цивилизована и индустриална страна и нейните потребности от енергоносители са огромни и не биха могли да бъдат удовлетворени с доставки на втечнен газ със специализирани за целта танкери. Да не говорим за цената, която би се отразила на конкурентоспособността на експотираните стоки. Ние, българите, можем да си позволим да се вслушваме в европейските директиви, защото и без това, по селата не се отопляват с газ, а както вървят нещата, и отоплителните дружества по градовете(по правилата на пазарната икономика) скоро ще фалират, така че драстично ще падне потребността от него. Ние нямаме някакво значително производство, и повечето от стоките по магазините са вносни, така че тяхното производство не зависи от това, дали Южен поток ще го има или не.

#2 янаки 21.06.2014 в 12:12:41

За да не стоят нашите сънародници на студено през зимата, съм намислил да разширя бизнеса си с производството на едно, традиционно за Япония отоплителни средство – котацу. Тъй като съм широко скроен човек, а и няма да насмогна сам да задоволя тази пазарна ниша, правя това достояние на обществеността. Ето какво е котацу: „Ако върху мангал с дървени въглища се постави мрежа, а над нея ниска масичка, върху която се постели одеяло, ще се получи традиционната японска отоплителна система, наричана котацу. Членовете на семейството седят около котацу, вечерят, разговарят или гледат телевизия, пъхнали нозе под одеялото.”

#3 opetkov 21.06.2014 в 13:06:36

Единствената цел на ЮП е да заобиколи Украйна. Няма икономическа ефективност. Има само задоволяване на егото на един диктатор-Путин.Никаква полза за България при известните ни условия. Полза само за сегашните управляващи крадци с определената надценка от 2 млрд над истинската стойност. Тези 2 млрд ще бъдат платени от всички нас. Отделно ще платим глоби на ЕС и неустойки на ГАЗПРОМ. А може би и това е била основната идея.

#4 dedo adji 21.06.2014 в 13:06:42

Браво бе, Янаки, ти направо ни вкара в космическата ера. Преди 100 години мангали е имало във всяка къща. Я да се върнем само 50 години назад и да посрещнем достойно евро атлантическата ера. Купете си кюнци и извадете от мазите печките на твърдо гориво. На тях може да се приготвя и греяня ракия, да пием за евроинтеграцията.

#5 pepe 21.06.2014 в 13:11:46

Янаки, тези заявления имат "пожелателен" характер, нали знаеш. Не изразяват нищо повече от най-общ интерес. За газопровод през Блаканите се говори от 20 години /може и по-отдавна но не съмсигурен/. Дали ще се казва "Набуко", "Южен коридор" или "Южен поток" никой не се вълнува сериозно, стига да отговаря на определени условия - достъп на различни доставчици на газ при ясни и конкурентни условия, ясно финансиране, търгове за изпълнителите... Накрая всички заинтересовани страни ще се договорят за взаимно приемливи условия, ще направят някой отстъпки, а след това всеки ще отиде при собствените си избиратели и ще обяви "пълна победа" - тоест ще им представи нещата в изгодната за него светлина - Путин примерно ще обяви, че е обещал газопровод и ето има такъв, европейските комисари, ще изтъкнат как са го накарали да се съобрази с европейските условия и т.н. Всички отдавна сме научили как се играе тази игра, така че раздухване на темата не е нужно, когато няма силно нарушени интереси . Пожелавам ти успех в новото ти бизнес начинание.

#6 янаки 21.06.2014 в 15:50:33

Pepe, благодаря ти за хубавото пожелание. Един бизнесмен трябва да умее да печели пари при всички обстоятелства. По времето на соца бях инженер в един завод. Една австрийска фирма (2 направление, както се казваше тогава)внедряваше при нас ново производство. Съоръженията, се превозваха от югославска транспортна фирма по график по реда на монтажа им. Ние не бяхме готови с подготовката на терена и ги трупахме на една площадка на територията на завода. Веднъж сърбите бяха нарушили графика и австриецът ме помоли да отидем да пуснем телекс (аз познайвах английски и бях прикрепен към него) до Брегенз, това е на Боденското езеро, шефовете му да потърсят неустойка от сърбите. Когато му казах, че няма причина да търси неустойка, той ме погледна, все едно съм от гората хванат и ми каза: „Мистър Янаки, аз съм бизнесмен и мога ли да спечеля макар един долар от някъде, аз трябва да го спечеля!” Имам още идеи. Дядо ми е имал навремето железарска работилница, по време на войната е изработвал газгенератори за рейсовете (така са наричали автобусите тогава). Пазя чертвжите, дядо ми ги е донесъл от Германия. Така, че докато има дърва и транспорта ще осигурим. Така че и без бензин можем да минем, ако ЕС и Евроатлантическата солидарност поискат това от България!!!!!

#7 dedo adji 21.06.2014 в 17:03:52

Достойни евро-атлантически патриоти. Тя, солидарността ще поиска от вас още. Дерзайте.

Новините

Най-четените