Главният архитект на София Петър Диков може би ще изтегли от Общинския съвет доклада си за спорния проект за строеж на естакада на бул. „П. Яворов" при кръстовището с ул. „Стоян Михайловски" (Семинарията) и на ново теренно трасе през Борисовата градина, което трябва да стигне до жк. „Хладилника".
Това стана ясно след днешното заседание на екологичната комисия в Столичния общински съвет, където присъстваха граждани и представители на екологични организации, подали възражения срещу проекта.
На практика новото трасе през Борисовата градина ще е успоредно на бул. „Никола Вапцаров". То ще започва от бул. „П. Яворов" , ще минава край бившата София Ленд, болница „Токуда" и релсите на гара "Пионер", за да се свърже с ул. "Сребърна".
Изменението е заложено в устройствения план на София, приет през 2007 година, но местните хора твърдят, че новите две трасета нямат смисъл, защото само ще преместят задръстването на следващото кръстовище с бул. „Черни връх" и ще отрежат още едно парче от Борисовата градина - "белия дроб" на София и един от най-емблематичните паркове в столицата.
Още в началото на изложението си в подкрепа на строителството Петър Диков обяви, че нито има личен интерес, нито се обслужва частен такъв, визирайки съмненията, че новият път през гората е в полза на строящия се "Paradise Center", който ще е най-големият мол у нас.
"Този път е предвиден доста преди да се започне въпросният търговски обект. Не бих могъл да намеря пряка връзка между двата проекта", заяви главният архитект. Друга спекулация срещу него е, че е новото трасе минава през имота на бившата "София ленд", което ще доведе до обезщетения за собствениците.
"Имаше персонални обвинения "Диков колко кешира" и т.н. Това не е персонален мой проект, който ужасно много настоявам да стане. Внесъл съм доклада, защото това ми е задължението като главен архитект, и защото считам, че градските рингове са изключително важни за София", обясни той.
Проектант е добре познатата фирма "Главболгарстрой".
Междувременно, над 2000 души са подписали петиция в интернет срещу проекта. Миналата седмица имаше протест на граждани и екоактивисти преди заседанието на СОС, а кметът Йорданка Фандъкова оттегли точката от дневния ред на общинарите.
Ако арх. Диков оттегли доклада си и се вземе решение за преработване на проекта, цялата процедура по внасяне и гласуване ще отнеме още около половин година, като се започне с ново обществено обсъждане.
Проектът е разпределен на три комисии в градския парламент - транспортната, екологичната и културната комисия. Екокомисията реши за следващото обсъждане на проекта да покани кмета на "Лозенец" Любомир Дреков.
Основното възражение на екологичните организации е, че се дава предимство на автомобилния транспорт за сметка на трамваи, тролеи и велосипеди. На въпрос не може ли вместо нов път през гората да се направи велоалея арх. Диков отговори, че няма как всички софиянци да се качат на колело и, за съжаление, автомобилът още дълго време ще остане основен начин на придвижване.
Обществено обсъждане - проформа
Присъстващите на заседанието представи на неправителствени организации, както и местни жители, опитаха да оспорят легитимността на общественото обсъждане, твърдейки че хората от квартала не са уведомени надлежно, а проведеното обсъждане е било проформа - около 20 жители на "Лозенец" се включиха в него.
Надежда Николова от сдружение „За Земята" поиска по-широко обсъждане, защото планираното преобразяване на кръстовището засяга не само хората от кварталите „Лозенец" и „Изток", но и всички жители на столицата.
Лиляна Христова, която живее в района, заяви пред общинарите, че задръстването идва основно от трафика по бул. „Симеоновско шосе" към Семинарията и центъра, а не от движенито по бул. „П. Яворов" и бул. „Никола Вапцаров". Според нея новите трасета само ще увеличат трафика, а за местните ще си останат в задръстването.
До бул. „Симеоновско шосе" ще минава нова трамвайна линия, която ще стига до район Студентски, като ще се използва направена преди 30 просека за прокарването на голям топлопровод под земята.
Именно това е основната пречка на възловото кръстовище край Семинарията да не се прави тунел, както настояват местните жители.