Години наред Саудитска Арабия и нейният принц Мохамед бин Салман чуват за своите грандомански проекти, че са невъзможни. Година след година Салман и саудитските инженери опровергаваха скептиците и доказваха, че и най-странните архитектурни хрумвания могат да се сбъднат.
Неом - проектът за линеен град от стъкло и стомана - обаче буксува сериозно на едно място.
Замисълът за Неом е на самия принц, който през 2020 г. възлага на нюйоркски инженери да проектират небостъргач, дълъг впечатляващите 2 километра и висок 500 метра.
Постепенно фантазията напълно взима превес над практичността и в чертежите са включени обърнати обратно небостъргачи, пристанище в средата на пустинята и ски писта в другия край на града.
Бин Салман не е съвсем самоцелен в мечтите си за Неом - той иска да налее свежи пари в Саудитска Арабия, които да не идват само от петрола, а и от недвижими имоти и туризъм.
Към края на 2025 г. обаче Рияд трябва да се сблъска с реалността. "Изхарчихме твърде много за този проект", споделя пред The Time един от инженерите, които работят по гигантския град. Той желае да остане анонимен и сравнява ситуацията с кола, която се движи с 200 км/час и има нужда спешно да намали.
Затова, уточнява инженерът, в момента мащабите на мегаграда претърпяват сериозно преосмисляне и смаляване.
Вместо 9 милиона души Неом ще приюти само около 300 хиляди. Дължината от почти 200 километра също се очаква да спадне драстично.
Ако следва плана си, градът би се оказал невъобразимо разхищение на материали.
"На година щяха да са ни необходими около 60% от глобалното производство", признава друг пожелал да остане анонимен инженер за Financial Times. По негова оценка всеки от модулите на Неом излиза около 48 млрд. долара и това е само конструкцията без никакво оборудване и обзавеждане.
Затова, а и не само, линейният град изисква сериозно преосмисляне. Проблем в чертежите се оказват и липсата на пряка слънчева светлина и многото изкуствени денивелации, които да раздвижат отвътре града.
Създаването на пристанище по средата на пустинята също може да се окаже мъчно и по оценка на архитекти и инженери най-вероятно ще изисква сложна помпена система, за да се поддържа достатъчно ниво на водата. Все пак идеята на Мохамед бин Салман е там да акостират дори и най-големите круизни кораби.
Въпреки всичко, казано дотук, основите на линейния град на Саудитска Арабия вече са поставени в пясъците и строежът се готви да започне.
По-голямата част от Неом трябва да е готова през 2030 г. Тогава трябва да е готов и огромният стадион, на който да се играят част от мачовете от световното първенство по футбол през 2034 г. До 2045 г. целият мегаград би трябвало да е завършен.
В какви точно мащаби ще продължи работата по него, все още не се знае.
Засега проектобюджетът на Саудитска Арабия не сочи какви средства ще бъдат отделени за Неом за 2026 г. Вместо това обаче е ясно, че Рияд се кани да отдели милиарди долари за центрове за данни и разработки с изкуствен интелект под шапката на нова саудитска компания на име Humain.
Милиарди ще бъдат вложени и в нова гигафабрика за производство на полупроводници, комуникационни системи и машини за тежко строителство. Надеждата е тези инвестиции да запълнят дупката в хазната, отворена от спадащата цена на петрола.
Специалистите, ангажирани по проекта за Неом, на свой ред са убедени, че Мохамед бин Салман няма да се откаже от строежа на фантастичния град, макар и в по-скромни мащаби.
Онези, които работят в тесни връзки със саудитския принц, са категорични, че неговата страст към мегаломанските проекти скоро няма да стихне.
Доказателство за това е, че невъобразими идеи като обърнатият надолу небостъргач, пристанището за круизни кораби, до което ще се стига през специален канал, и свръхскоростен влак от единия до другия край на Неом все още са залегнали в проекта и принцът очаква те да се сбъднат.
Остава въпросът каква цена е готов той да плати, за да види мечтите си, превърнати в реалност насред пустинята.

