България остава сред най-активните нации в онлайн пространството, а Интернет измества все повече телевизията като канал за достъп на рекламодателите до потенциалните потребители.
Това показват данните от глобалното проучване на Google - Consumer Barometer, в което България участва за втора поредна година.
Данните от проучването позволяват сравнителен анализ на поведението в интернет на потребители от цял свят, а Пиеро 97 прави интересна съпоставка между данните от България и спряганите за по-развити пазари - САЩ, Германия, Англия, Китай, Япония и Южна Корея.
Умни потребители
Въпреки че компютърът остава предпочитаното устройство за онлайн дейности (69% от населението използват компютър), все повече се увеличава делът на хората, използващи смартфони (33%) и таблети (15%). Последната статистика на Gemius от месец май 2014 г. показва, че смартфон-потребителите се увеличават - над 40% от населението вече използва този тип мобилни устройства.
Разпределението сред половете е почти еквивалентно, като мъжете имат лек превес в притежанието на „умни устройства". Очаквано, преобладаващата част от потребителите е сред хората на възраст под 25 години (64%).
По-голямата част от населението на България влиза в интернет всеки ден - включително 57% от потребителите над 55-годишна възраст.
Око да види...
При паралелно използване на телевизия и свързано с интернет устройство, в немалка част от случаите използването на интернет е пряко свързано с видяното по телевизията (13% от случаите у нас, при ниво за Англия от 14%).
Рекламните експерти посочват колко е важна връзката между телевизионната реклама и онлайн присъствието на всеки един бранд.
Очевидна е нуждата от повече ТВ кампании, които да изкушават и подтикват към активно действие от телевизионния екран - към онлайн пространството - инфо-търсене, игри, гласувания, награди и т.н., коментират от Пиеро 97.
55% от потребители в България, проучват продуктите преди покупките (както онлайн, така и офлайн). В голяма част от случаите, проучване на даден продукт или услуга, което е започнало в интернет, завършва с покупка на място в магазина. От изследването става ясно, че над половината от интернет потребителите в България планират покупката си предварително, като понякога (14% от случаите) този период на проучване и сравнение обхваща седмици.
Тези данни показват колко добре искат да са информирани българските потребители, как в повечето случаи не робуват на един бранд и от какво съществено значение е рекламата у нас.
Online срещу offline
Онлайн медиите имат силно влияние върху българските интернет потребители (4 140 000 души по данни на Gemius от септември 2014 г.).
На въпроса "Къде за първи път видяхте реклама на даден продукт" 38% от потребителите посочват онлайн реклами, докато 32% от отговорилите заявяват, че са повлияни от ТВ реклами.
България все още е далеч от съотношението по този показател от САЩ и Англия (46% за интернет срещу 14% за ТВ в САЩ и 41% срещу 18% в Англия), но тенденцията вече е налице.
Рекламните експерти посочват, че ефектът от посланието може да се увеличи в пъти, ако дигиталната реклама се използва адекватно - както самостоятелно, така и комбинирана с offline присъствие.