За първи път броят на читателите на онлайн медии е задминал броя на хората, които четат печатни издания.
Според резултатите на ежегодно провеждано проучване на Pew Research Center вече почти половината от възрастните американци (47%) ползват интернет през мобилен телефон или таблет, за да четат новини и информация срещу 40%, които продължават да разчитат на вестниците и други печатни издания.
"Миграцията към интернет забързва темпове", коментира Том Розенщийл, директор на Project for Excellence in Journalism към Pew Research. Според него "бързото навлизане на таблетите и разпространението на смартфоните само помага на онлайн изданията да наберат скорост".
За първи път и приходите от онлайн реклама надминават тези в печатните издания. Свиването на приходите на вестниците не се дължи само на кризата, която бе последвана от свиване на рекламния пазар. "Все повече хора предпочитат да четат новини в интернет, а рекламодателите следват читателите", коментират от Pew Research.
Приходите на американските вестници от реклама за 2010 г. са 22.8 млрд. долара. Това означава, че за последните 4 години те са намалели с 46%. За разлика от тях онлайн медиите отчитат за същия период увеличение на приходите с 3 млрд. долара. Така рекламите в интернет са се увеличили до 25.8 млрд. долара, показват данните на анализаторите.
Тиражите на американските вестници през изминалата година са продължили да спадат, макар и по-бавно от предишните, се казва още в анализа на Pew. Вестниците изпитаха отрицателните ефекти на свитите приходи от реклама под формата на принудително намаляване на персонала, в което влиза съкращаването на репортери и редактори, коментират анализатори. По данни на Pew Research в момента средният брой журналисти в редакция е с 30% по-малък спрямо 2000 г.
Печатните издания се опитват да наваксат спада в продажбите на реклама и по-ниския си тираж с въвеждането на платени абонаменти за сайтовете си. Пример е The New York Times, който скоро ще въведе онлайн такса. Въпреки това, първоначалните реакции на потребителите към този модел не са особено обещаващи и едва 1% от тях са избрали да плащат за новини онлайн.
"Много новинарски организации се стремят към мобилни платформи и по-специално към мобилни приложения, за да предложат нови начини за генериране на абонати и приходи от рекламна дейност на местните пазари", отбеляза Лий Рейни, директор за интернет на Pew Research Center & American Life Project. "Проучването обаче показва, че има още много път преди това да се случи."