Както беше предварително обявено, стачката в БДЖ започна в 8 часа тази сутрин. На Централна гара София в този час тръгна протестно шествие, което обикаляше пероните с плакати и викове "Оставка", съобщи агенция "Фокус".
Към 9 часа тази сутрин от планираните да потеглят, или пътуващи към момента на започване на стачката в железниците, 75 влака, 45 са били спрени, съобщиха от ръководството на БДЖ.
Въпреки това влакът от Варна за Русе е потеглил по разписание точно в 9.15ч. Без закъснение се движи и влакът по линията за Пловдив, съобщиха от служба "Информация" на ЖП гара Варна.
Очакваше се от Гара Варна днес да не потеглят десет влака. След отпътуването на първия от тях по направлението Варна-Русе обаче ефективността на протестните действия вече е поставено под съмнение, коментираха от синдикалните централи във Варна.
Още преди началото на стачката в в 7.05 ч. тази сутрин отпътува влак за Кардам. 15 минути преди началото на стачката в 7.45 ч. отпътува и влакът за София.
Във интервала от осем часа, колкото трябва ада продължи стачката по разписание от гарата във Варна трябва да потеглят три влака за София и по един за Добрич, Шумен и Пловдив. Под въпрос остава и движението на влаковете по направленията Кардам, Карнобат и с. Аспарухово. Възможно е част от тях да бъдат блокирани по гари във вътрешността на региона, информираха от Гара Варна.
Проблеми има на малките гари, които не могат да приемат всички влакове, които трябва да спрат, за да изчакат края на стачните действия в 16 часа.
Влакове, които трябваше по разписание да потеглят след 8 часа, не тръгнаха от гарите в София, Пловдив, Горна Оряховица, Мездра, Перник, Русе. В Бургас обаче няма стачкуващи, тъй като хората се уплашили от заканите за санкции, съобщи БТА. Подобна е ситуацията Силистра, Добрич и Търговище.
Потеглилите композиции, чиито екипи не подкрепят стачката, са били принудени да спрат, тъй като не работят обслужващите курса по трасето.
Пламен Димитров и Валентин Никифоров от КНСБ потвърдиха, че стачката е безсрочна и няма да прекъсне, докато не се стигне до сближаване на позициите и подписване на споразумение. Валентин Никифоров дори изрази надежда, че документът може да бъде парафиран още днес на гарата.
От КНСБ са категорични, че стачката е законна и ръководството на БДЖ няма право да уволнява служители за участие в нея. Според стачкуващите - от 08.00 часа до 16.00 часа влаковете няма да потеглят от гарите. Композициите, които бяха потеглили преди 8 сутринта спряха на първата гара, която достигнаха след началния час на протеста.
Репортаж на бTV от гарата в Горна Оряховица пък показа, че пристигащите влакове са били празни. Подобни наблюдения имат и работещите на други гари в страната. На повечето от тях билети не се продават.
Междувременно по Нова ТВ изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" Йордан Недев каза, че пътниците, закупили билет, с който не са могли да ползват влак, ще получат парите обратно. "За тези, които имат карти, нищо не може да се направи", уточни Недев.
Той добави, че при разговори в неформална среда, представителите на синдикатите са изразили съгласие с 80% от плановете за реформа на ръководството на БДЖ. Йордан Недев не се нае да прогнозира колко ще продължи стачката, но изрази надежда тя да бъде много кратка.
"Заставам твърдо зад реформите. Двете хиляди работници ще бъдат съкратени. Ние не съкращаваме хора, защото това ни е хоби и много обичаме да го правим. Правим го, защото имаме нужда", коментира Недев реформите в компанията.
Той също каза, че стачкуващите служители на БДЖ няма да бъдат уволнени, добавяйки, че за да бъде наложена подобна санкция, трябва да се докаже, че стачката е незаконна.
Ръководството на БДЖ все още не било решило дали ще подава иск за обявяване на стачните действия за незаконни, но се правят списъци на стачкуващите железничари, които няма да получат надниците си за днешния ден, в който не са работили, съобщи Недев.
Недев отхвърли твърденията, че стачката обслужва по-скоро ръководството на железницата заради това, че приходите са много по-малко от генерираните загуби дневно. Той потвърди, че в момента дружеството спестява загуби от стачката, което обаче не означавало "че е най-хубавото нещо, което може да се случи на железницата".