Компаниите, които проявяват интерес към приватизацията на "БДЖ Товарни превози", са започнали една по една да се отказват. Това съобщи министърът на транспорта в оставка Ивайло Московски, цитиран от „Дневник". Изказването му дойде ден, след като хиляди хора в цялата страна се включиха в мащабните протести срещу продажбата на дружеството.
Интерес бяха заявили собственикът на Параходство "Български морски флот" Кирил Домусчиев, Първа инвестиционна банка, частният румънски ЖП превозвач Grup Feroviar Roman и австрийската финансова група Donau Finanz.
Вече два пъти кандидат-купувачите поискаха удължаване на срока за подаване на оферти. "От Агенцията по приватизация ми споменаха, че някои от евентуалните купувачи са доста притеснени," каза Московски, но не уточни кои са отказалите се.
Той припомни, че продажбата на товарните превози е необходима, за да може БДЖ да се разплати с кредиторите си. "И до днес твърдя, че ако кредиторите активно влязат да си изискат взиманията, компанията е приключила за дни" - каза Московски и припомни, че дългът на железницата е 720 млн. лв.
Според него ако "Товарни превози" бъдат продадени на частна компания, биха могли да започнат да печелят при добро управление, допълнителни инвестиции и оптимизация на дейността. Министърът подчерта, че товарните превози никога не са били на печалба, дори във времената, когато работеше "Кремиковци", който осигуряваше 40% от товарите.
По този начин Московски директно отрече основната теза на протестиращите - че „Товарни превози" е печелившо предприятие. "Ако хората протестират днес срещу тези процеси, аз ще им кажа: Скъпи мои, много сте закъснели. Трябвало е да протестират по времето, по което компанията е правила тези заеми", заяви министърът.
Министърът в оставка посочи, че е важно държавата да спаси "Пътнически превози", която ще получи 600 млн. лв. от еврофондовете от 2014 г., ако е стабилна компания.