Българските ученици не разбират добре съдържанието на текстове и предпочитат да четат основно списания. Това са част от изводите от международното изследване за постиженията на учениците PISA 2009 г., което беше представено днес.
Българчетата имат елементарна грамотност - могат да четат и да пишат. Но почти половината от тях се затрудняват да тълкуват и анализират текст. Те не могат да осмислят и оценяват много добре предоставената им информация, твърди изследването.
В България то е обхванало над 4500 ученици, основно в девети клас, от 179 училища. Само 2.8 % от децата имат високи резултати, с които могат да развият компетенциите си.
Резултатите от проучването показват и голяма разлика в развитието на момичетата и момчетата. Тя е почти две години в полза на момичета, като единствената страна с по-лош резултат е Албания.
"Причините за това са комплексни, като вероятно основно трябва да се потърсят в учебното съдържание, които определено са прекалено академизирани", заяви зам.-министърът на образованието Милена Дамянова.
Резултатите на българските ученици са силно повлияни от социално-икономическата среда.
Очертава се тенденция децата на родители с висок образователен и социален статус да се справят по-добре в училище от връстниците си от бедни и необразовани семейства. У нас майката е с по-силно влияние върху резултатите на детето в училище.
Средствата, които се отделят за издръжката на един ученик в отделните държави, са пряко свързани с резултатите на децата като срещу повечето пари стоят и по-високи постижения.
Според данните децата четат основно списания, като 21 % от участниците смятат, че четенето на книги за удоволствие е загуба на време. В домовете на 26% от учениците има между 26 и 100 книги, при 20% книгите са между 0 и 10, при 18% книгите в семейството са между 11 и 25. В домовете на 15% от децата има между 100 и 200 книги и 17% са с между 200 и над 500 книги.
При среден резултат 500 точки участвалите в оценяването българчета са със среден резултат от 429 точки. За сравнение при страните от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) средното постижение е 492 точки.
Резултатите ни подреждат в една група със Сърбия, Мексико, Уругвай и Тринидад и Тобаго. Първите места са окупирани от Китай, Корея, Сингапур, както и Финландия, Канада и Нова Зеландия.
Според националния координатор на изследването Светла Петрова тревожна е тенденцията, че страната ни е сред държавите с голяма ножица между най-високия и най-ниския резултат.
Аз съм ученичка в 10 клас и наистина не чета много книги и то защото времето ми е ограничено. Прибирам се в 14.30 от училище обядвам и сядам да уча. През свободното време предпочитам да взимам книги от някоя столична библиотека отколкото да чета тези в нас, нищо, че е пълно с цели томове интересни книги, автобиографии, романи и др. Искам да кажа, че има и изключения и би трябвало в дадени училища да се види метода на преподаване, защото имам съученици, които сричат и не знаят таблицата за умножение и деление (това е недопустимо) Когато аз бях първи втори клас в часовете играехме на не се сърди човече и други игри докато не ме преместиха и тогава беше наистина трудно (но не бях аз виновна,че учителите не си вършеха работата)