Паркирането в София ще се оскъпи, а времето за платено паркиране ще бъде удължено с 2 часа - от 8 ч до 20 ч (сега е от 8.30 ч до 18.30 ч).
Новият ред за платено паркиране в София, с който ще бъдат повишени и цените, най-вероятно ще влезе в сила от май. Това съобщи председателят на общинската стопанска комисия Николай Стойнев (ГЕРБ).
В Центъра за градска мобилност беше представен последният вариант на концепцията за организация и контрол на паркирането в столицата, който трябва да бъде гласуван от Столичния общински съвет следващия месец, а след това да бъдат приети и новите цени до април.
Паркирането в района на столичния център ще стане по-скъпо, а хората, живеещи в платените зони за паркиране, ще плащат 120 лева годишно, за да могат да оставят колите си безплатно на улицата, на която живеят, и на най-близката пресечна улица. Годишният абонамент ще става със закупуване на винетен стикер от Центъра за градска мобилност. При покупката му гражданите ще трябва да представят бележка за платена поне една комунална услуга - ток, вода или парно, а не нотариален акт.
Столичната община се опита да въведе годишен абонамент за живеещите в центъра на града преди година, като цената на стикера беше 70 лв. След жалба на граждани той беше отменен от Върховния административен съд, който се позова на Закона за движение по пътищата, който в момента разрешава платено паркиране до 3 часа, а не денонощно. Друг мотив на съда беше, че не се гарантира място за паркиране срещу таксата.
Парламентът прие миналата седмица промени в Закона за движение по пътищата, с които се разрешава на общините сами да определят часовете престой в платените зони. Именно тази поправка чакаше Столичната община, за да приеме новия ред и цени за паркиране в града. Не е отпаднал проблемът с гарантираното място за паркиране. Според съуправителя на Центъра за градска мобилност Марчело Доковски живеещите в центъра ще са по-скоро доволни от възможността за годишен абонамент.
Създават се три нови зони
Концепцията предвижда сега съществуващата синя зона, в която се плаща по 1 лв. за час престой, да бъде разделена на две части - синя и зелена - с различни тарифи за паркирането. Начинът за плащане чрез есемес ще се извършва чрез два различни номера, съответно - 1302 и 1303.
Синята зона ще бъде оградена от булевардите "Сливница", "Васил Левски", "Ген. М. Д. Скобелев" и "Христо Ботев". В това каре ще е разрешен престой до два часа и цената ще е между 1.50 лв. и 2 лв. на час.
Новата зелена зона Зелена зона ще се явява буферна на натоварената синя и ще бъде оградена от бул. "Княгиня Мария Луиза", ул. "Белоградчик", ул. "Веслец", ул. "Клокотница", ул. "Будапеща", ул. "Козлодуй", ул. "Константин Стоилов", бул. "Ген. Данаил Николаев", бул. "Евлоги и Христо Георгиеви", бул. "Пенчо Славейков", бул. "Ген. Тотлебен", бул. "Ген. Скобелев" и ул. "Опълченска". В този ринг около синята зона ще е разрешен престой до 4 часа и вероятно ще се плаща по 1 лв. на час.
В новата концепция се предвижда останалата част от града извън синята и зелената да се води жълта зона за паркиране. Тя ще е безплатна, но със заповед на кмета около търговски центрове и пазари ще може да се обособяват платени места за паркиране и там цената и времето за престой ще са като в зелената зона (1 лв. на час и до 4 часа престой), обясни зам.-кметът по транспорта Любомир Христов.
Граничните улици между синя и зелена зона ще принадлежат на по-скъпата зона, т.е. синята. Ако се пресрочи часът, няма да бъдат приемани есемеси за този номер автомобил.
С препроектирането на уличната мрежа се предвижда паркирането по тесните улици да се измести само от едната страна.
Центърът за градска мобилност ще има нов електронен адрес, на който гражданите могат да задават въпроси и да се оплакват - www.sofiatraffic.bg.
Удълженото време и повишената цена на час ще прекрати и без това намалелия пътникопот от хора в центъра. Всички ще се пренасочат към моловете, където има безплатен паркинг, чисто и топло е. По този начин общината съсипва центъра, където качествените магазини поради липса на клиенти ще се изместят към моловете. Това е още една стъпка към превръщането на София в тотално гето, за което фъндъка явно работи с всички сили и средства. Друг въпрос е от какво е продуктивано това увеличение и защо общината вдига по този начин приходите на една частна фирма каквата е Паркинги и гаражи и защо нито 1 гараж не е построен от същата фирма?
ГЕРБерите се насраха вече. Даже и закон са променили ... баси. По принцип съм симпатизант на Бойко, но ... тия вече много почнаха да се насират. Не виждам с тази промяна какво ще се спечели .... Само ще спечелят отлив на гласоподаватели. То и сега има свободни места за паркиране в центъра с тези такси ... какъв е смисъла да ги увеличават таксите ? Само за да прибират пари ? Ама това си е грабеж - пладнешки.