Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Какво купува Кирил Домусчиев със сделката за Нова ТВ?

Залогът е контролът върху масивен медиен и рекламен бизнес. Изходът от този казус обаче ще бъде от първостепенно значение и за обществения интерес. Снимка: Webcafe.bg
Залогът е контролът върху масивен медиен и рекламен бизнес. Изходът от този казус обаче ще бъде от първостепенно значение и за обществения интерес.

Кирил Домусчиев е на крачка от сключване на една от най-големите сделки на медийния пазар в България в последните години. Шведските собственици на "Нова Броудкастинг Груп" MTG търсят кандидат-купувач за българския си бизнес в последните 2 години, но опитът им да привлекат чешкия магнат Петр Келнер се сблъска със забрана от страна на КЗК.

Причината за провала на сделката през 2018 г. ("риск от установяване или засилване на господстващо положение, което значително би възпрепятствало конкуренцията на съответните пазари") беше формална - PPF Group на Келнер стои зад сайта Pazaruvaj.bg за сравнение на цени на стоки от онлайн-магазини, чиято дейност се припокрива с тази на две от дружествата, които тогава влизаха в групата на Нова (eBag.bg и Trendo.bg). Този детайл от огромната по мащаба си картина даде повод на КЗК да не допусне прехвърлянето на 100% от контрола върху чуждестранния инвеститор.

От MTG отказват да коментират неофициалната информация за избора на Кирил Домусчиев в търга, но и не отричат, че сделката е пред финал.

Формално, председателят на КРИБ няма собственост на медийния пазар, но "Адванс Пропъртис" (притежаван от братята Кирил и Георги Домусчиеви) е едноличен собственик на капитала на "Футбол Про Медия" ЕООД - посредника, който продава телевизионните права за излъчване на срещите от българското футболно първенство. Дружеството е отчело текуща печалба от 1,88 милиона лева за 2017 г., с персонал от един човек - изпълнителния директор Атанас Караиванов.

Мачовете от Първа лига на БФС се излъчват именно от "Диема спорт" и "Нова спорт", два от телевизионните канали в портфолиото на "Нова Броудкастинг Груп". И това е само малка част от бизнеса, който Кирил Домусчиев би придобил, ако сделката получи одобрение.

Какво влиза в групата на "Нова"?

Зад бранда на една от най-големите частни национални телевизии всъщност стои бизнес за стотици милиони с мащабно покритие на няколко пазара - аудиовизуално производство и ТВ-реклама, няколко от най-големите списания, многопрофилни онлайн медии и сайтове за търговия, електронната поща на abv.bg, Vbox7 и др.

Телевизионната продукция на "Нова Броудкастинг Груп" се разпространява чрез цифров ефир, кабелна телевизия, сателит и IPTV платформа със 7 отделни програми с покритие за цялата страна:

- "Нова телевизия" - с общ политематичен профил;
- "Кино Нова" - със специализиран филмов профил;
- "Нова Спорт" - със специализиран спортен профил;
- "Диема" - със специализиран филмово-спортен профил;
- "Диема Фемили" - със специализиран филмов профил;
- "Диема Спорт" - със специализиран спортен профил;
- "Диема Спорт 2" - със специализиран спортен профил.

Последният анализ на КЗК показа, че "Нова Броудкастинг Груп" има между 30 и 40% дял на пазара на телевизионно разпространение за 2016 и 2017 г. (получен на база зрителска аудитория, по данни на "Нилсен Адмосфер България").

Делът на "Нова" на пазара на телевизионна реклама с национален обхват е между 40 и 50%, както по данни на Nielsen, така и на GARB. Анализът на КЗК за медийния пазар от миналата година посочва, че "Нова" и "БТВ медиа груп" си поделят над 95% от пазара на ТВ съдържание на база брутен рекламен бюджет, като между тях е и основната конкуренция за бюджетите на рекламодателите.

Телевизионната продукция на "Нова" се излъчва и през сайтовете www.novatv.bg, www.play.novatv.bg, www.play.diemaxtra.bg, www.nova.bg, xfactor.novatv.bg, kinonova.bg, www.diema.bg, но и през други онлайн-платформи, свързани с групата. Част от програмата на Нова ТВ се излъчва и на честотата на Радио Nova News по договор със собственика му.

Втората голяма секция от бизнеса на "Нова Броудкастинг Груп" предоставя ключови онлайн-продукти и услуги през контрола на "Нет Инфо", най-голямата онлайн-медия група в България (по данни на Gemius за началото на 2019.

В това число влизат Abv.bg (порталът с едноименната електронна поща, който агрегира съдържание от останалите сайтове на групата) и VBox7.com (най-голямата платформа в България за качване и споделяне на видеофайлове).

По данни на Gemius за януари 2019 г., на база на общата национална онлайн-аудитория в България

Под контрола на "Нова Броудкастинг Груп" попадат и новинарските сайтове Vesti.bg и DarikNews.bg (MTG придоби мажоритарния дял от Нетинфо след сделка с "Дарик Нюз" само няколко месеца, след като дружеството на Радосвет Радев изкупи онлайн-групата "Нет Инфо" през 2013 г.).

В групата влиза още спортният новинарски сайт Gong.bg, сайтът за финансови новини www.pariteni.bg, сайта за прогнозата за времето www.sinoptik.bg и женският сайт www.edna.bg.

В онлайн бизнеса на "Нова Броудкастинг Груп" попадат още платформата за продажба на ваучери Grabo.bg;сайтът за обяви за недвижими имоти Imoti.info; обяви за автомобили (www.carmarket.bg); услуги за сравняване на цени (sravni.bg), електронна търговия  (trendo.bg), сайт с информация за кредитни и застрахователни услуги (fina.bg), и разпространение на електронни брошури broshura.bg. Пазарният дял на "Нова" в сферата на е-търговията е под 5 процента.

В портфолиото й влиза и дял от компанията "Атика Ева" - издателят на списанията "Ева", "Плейбой", "Esquire", "Grazia", и др. По данни на GARB пазарният дял на изданията през 2016 г. е 7 на сто. Съсобственик с 35% в дружеството е "Агенция Ева", управлявано до 2018 г. от Дидие Щосел и Милена Попова-Блъскова. "Агенция Ева" ООД е заличено от Търговския регистър на 5 октомври, като Милена Блъскова продължава да е член на Съвета на директорите на "Атика Ева".

Според анализа на Комисията за защита на конкуренцията - делът на "Нова Броудкастинг Груп" на пазара на онлайн реклама в национален мащаб е между 10 и 20 процента за 2016 г.

Комбинацията между ТВ- и онлайн-рекламния бизнес под шапката на Нова Броудкастинг Груп стана повод за жалба до КЗК от страна на четири конкурентни онлайн-медии заради съмнения за нарушение на антимонополното законодателство.

Комисията все още не се е произнесла по този казус, но междувременно изготви секторен анализ на медийния пазар, в който даде няколко препоръки за изчистване на изкривяванията на конкурентните условия (включително - тенденцията за насочване на "основната част от рекламните бюджети към големите медийни групи, което поставя на изпитание оцеляването на по-малките участници").

Препоръката на КЗК за "задълбочена дискусия, целяща въвеждане на подходящи мерки, законодателни или под формата на саморегулация, с които да се преодолеят проблемите" засега остава само на хартия.

Скоро антимонополната комисия ще трябва отново да се произнесе за бъдещето на "Нова Броудкастинг Груп" - този път залогът е дали един от най-големите индустриални собственици в България ще придобие медийна група със значително влияние в почти всички сфери на пазара.

Сделката ще бъде от ключово значение не само заради разместването на икономическите пластове, но и заради още един чувствителен фактор: задължението на доставчиците на медийни услуги, каквато е Нова ТВ, да гарантира плурализма и да защитава правото на информация на националната аудитория.

Залогът е контролът върху масивен медиен и рекламен бизнес. Изходът от този казус обаче ще бъде от първостепенно значение и за обществения интерес.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените