Да живее почивката

В българския език има заложен един лингвистичен парадокс. Развили сме двойнствено отношение към представката „от-", и то в един съвсем конкретен план. Ако терминът „отпочивам" дава пълнота и завършеност на действието, отпочиналият човек е докарал до победен край акта на отмората; то „отработвам" не крие този нюанс.

Тук нещата са сведени до принудителен и изкуствен патос; отработен трик за самозаблуждение и фалшива следпразнична мобилизация, белег по-скоро на известна половинчатост.

Този текст няма за цел да хвали труда в почивен ден (още един парадокс, само че привнесен), нито ще е поредното статистическо наблюдение за пропуснатите икономически ползи от серията празнични дни и неефективността от наваксването им. Темата е хем позната и изтъркана, хем далечна и чужда.

Тук ще обърнем внимание на една особена мисловна концепция, която кара сънародниците ни да се метнат на автомобилите си в непреодолимия порив на дивата празнична миграция, въпреки че ясно съзнават нелепостта й.

Никъде по света „труд" не е дума с позитивна етимология

В индо-европейската традиция корените й се крият винаги в представата за нещо тежко, мъчно и непосилно. Трудът не е естествено състояние на човека а неестествено средство за развитие му. В славянските езици е още по-забавно. Коренът на „работа" и „роб" е един и същ, това е делото на несвободния човек, принуден да го върши по заповед на господаря си.

Ако се вярва на Вебер, капитализмът еволюира в протестантската етическа система, защото именно трудовата дейност е приета за душеспасителна практика. При нас, на Балканите, обаче нещата изобщо не стоят по този начин. Нито душеспасението ни е кой знае какъв приоритет, нито виждаме в робията нещо положително.

Напротив - огромното ни желание е да се освободим от това задължение; а нито религиозният модел ни диктува обратното, нито набитото усещане, че работата винаги е ангария, т.е. феодална повинност, от която единственото измъкване е хитроумното кръшкане.

Ето защо всеки привнесен модел на трудов ентусиазъм (било той социалистическо-съветски или капиталистическо-протестантски) се сблъсква с традиционното ни скептично отрицание. Но това изобщо не е чак толкова зле, то показва само колко последователни сме в отстояването на собствената си природа, която единствена ни позволява да се съхраняваме през вековете.

Оказва се, че парадоксът при нас е дори по-голям от този, за който говорихме в началото

Ние виждаме спасителната практика не в работата, а в бягството от нея. С дългите почивки, накъсания график, слетите празници и фалшивото отработване ние всъщност пазим националния си дух и регионалната си идентичност.

И дълбоко в себе си го знаем, което ни предпазва от излишни скрупули относно пропуснатите икономически изгоди. Докато съществуват почивките, ще съществуваме и ние като общност. А колкото повече и по-дълги са те, толкова по-солидно укрепваме и ние.

#1 hidden_in_the_shadows 01.05.2014 в 16:54:54

Много хубава статия. Има и една много хубава поговорка - можеш да имаш което поискаш, но не можеш да имаш всичко. Ако ние, българите, си казваме тази поговорка всеки ден - ще бъдем най-щастливата нация на земята. Ние не обичаме да работим, затова и нямаме много пари. Но трябва да спрем да търсим щастието в парите, а да се концентираме върху това, в което ни бива и ни прави щастливи - почивката, алкохола и секса. В последно време много се заглеждаме към смъпи играчки, било то телефони, коли, таблети, компютри и какви ли не щуротии, обаче, не си давме сметка, че за да ги имат тея неща американчетата по филмите бачкат на 3 работи, общо 15 часов работен ден и.т.н Време е да спред да искаме имане, а да се радваме на това което имаме - а именно най-добрите празници, най-неангажиращата работа и т.н. Честит празник!

Новините

Най-четените