20 прогнози: Физиката

През следващите 25 години ще станем свидетели на фундаментален напредък в нашето разбиране за структурата на материята и на вселената. В момента имаме ясни описания и на двете, но все още остават въпроси без отговор. Като например защо материалните частици имат маса и какво представлява тъмната материя, която съставлява по-голямата част от вселената?

Аз съм оптимист и смятам че въпросът за масата ще има отговор до няколко години, независимо дали става дума за митичния Хигс бозон или не, а за тъмната материя ще си отговорим до десетилетие.

Ключова роля в отговорите на тези въпроси ще изиграят експериментите в Големия адронен колайдър на ЦЕРН, който започна работа миналата година и се очаква да работи през повечето от следващите 20 години. Други отговори ще дойдат от астрофизическите търсения на тъмна материя и космологически наблюдения като тези на спътника на Европейската космическа агенция „Планк".

Много от теоретичните предложения за отговор на тези въпроси включват нови принципи във физиката като съществуване на допълнителни измерения в пространството или „суперсиметрия" между съставните части на материята и силите между тях и тепърва ще откриваме дали тези идеи са приложими във физиката.

И двете идеи обаче играят роля в теорията за струните - най-доброто ни постижение в опита да постигнем пълна теория на всички фундаментални сили, включително гравитацията.

А дали теорията за струните ще бъде формулирана до 20 години? Кристалната ми топка е мътна по този въпрос, но съм сигурен, че нас, физиците ни очакват вълнуващи времена в опитите да отговорим на този въпрос.

Джон Елис е физик-теоретик в ЦЕРН и в „Кингс Колидж" в Лондон.

#1 Sceptic 13.01.2011 в 14:22:01

Най-якото ще бъде ако успеят да изолират масата от материята. Така бихме имали космическа совалка която тежи 1 кило. Това ще е началото на космическите пътувания.

#5 Sceptic 14.01.2011 в 00:00:59

Имаше такава публикация - че масата се носи от частица и потенциално би могла да се изолира.

#6 Любо 14.01.2011 в 01:36:15

Да се прогнозира бъдещето винаги е било доста безнадежден бизнес. Повечето от напъните, даже на гениалните учени и специалисти, звучат хумористично само след десетина години ... но от време на време все пак някой удря джакпота. И защо пък да не опитваме?

#8 Любо 14.01.2011 в 08:53:55

Това с масата е наистина страшен номер. Източват ти всичката маса, слагат те в бюджетна безмасова нано-ракета и отпрашваш направо със скороста на светлината към далечно съзвездие. За малко да напиша ускоряват ама това е съвсем излишно когато си безмасов. Там ще трябва само да те заредат с малко маса и си готов. Професора не си играе на дребно, може и да има патенти вече в очакване на златната мина.

#9 RimK 14.01.2011 в 15:21:16

СКД911 За момента няма как да стане, но ако открият частицата Хигс бозон, която се предполагам, че дава масата на телата, тогава представата ти за материя ще има съвсем друг смисъл. Не си прав.

#10 RimK 14.01.2011 в 15:22:53

Освен това частици без маса има. Фотонът е една от тях.

#11 _George_ 14.01.2011 в 16:18:00

RimK, освен това си мнооооооого смешен! Вземи да изредактираш глупостите, които си написал, че да не ти се смеят гаргите по дърветата пред даскалото където вместо да си учил си си чоплил вирнатия нос. И понеже обичам да помагам на невежите, затуй ти препоръчвам това: http://www1.znam.bg/zmonres/edu/fizika%2010/EUK/UNIT5/unit15.htm с необходимата контекстна извадка с цел да те заинтригувам: "Проявите на светлината като вълна или като частица в различните явления са израз на нейната двойствена (дуалистична) същност." И друг път преди да се изказваш така тъпо неподготвен вземи да четеш пък сетне се прави на "професор". Щото иначе отстрани изглеждаш бая фейк!

#12 RimK 14.01.2011 в 16:28:10

Джордж, явно си някакъв очилат и комплексиран асоциален зубар, за да палиш така на научни теми, само не разбрах кое точно смешно казах за фотона след като масата му като частица е нула.

#14 _George_ 14.01.2011 в 18:55:42

@RimK, споко и виж кво си написал: " ... казах за фотона след като масата му като частица е нула. " Голям кретен си бате! Недей да продължаваш да се излагаш. Точно обратното е: масата нараства с движението. Айнщайн извежда това простичко уравнение на базата на уравненията на Фицджералд и Лоренц. И това важи за всякакви маси. Понятието маса не е 2-3 кила домати на баба ти. Ама кво да ти обяснявам - чипа ти е блокирал!

#15 RimK 14.01.2011 в 20:33:50

СКД911 Аз не съм казал, че публикацията на въпросния пич по долу е възможна, а казах, че самата маса до момента не е изследвана и понятието материя може да придобие друг смисъл, различен от досегашните догми. На онзи палячо, дето прави секс с тетрадки, ще му кажа, че както и да го върти и суче, колкото и линкове да ми поства, масата на фотона в покой е нула. СКД911, поне ти можеш да спориш културно и съм съгласен с теб, че досега фотон в покой не е бил наблюдаван, и все пак има безбожно много неща, които тепърва ще се откриват и просто подкрепих хипотезата на Скрипт, че с евентуалното опознаване на Хигс бозона, доста понятия и закони ще се изяснят ако не и променят.

#16 RimK 14.01.2011 в 20:43:48

СКД911 "поне за сега или докато не се открие някакъв начин да бъде спрян на едно място и да му се измери масата" Имаш в коментара си няколко изречения от горния тип, с които постигаме консенсус. ЗА СЕГА е фразата. Не съм тръгнал да променям закони, на хора доста по велики и от мен и от теб, въпроса е че мн хора нападнахте една публикация, която никой не може да докаже нито, че е възможна нито, че не е.

#17 _George_ 14.01.2011 в 20:58:29

"...масата на фотона в покой е нула"

#18 _George_ 14.01.2011 в 21:03:02

А каляската на Пепеляшка вдига светлинна скорост щото часовникът удря 00:00 часа! Сори, човече, ама бая майтап ми идва вече много!

#19 RimK 15.01.2011 в 00:26:00

СКД911, точно факта, че фотона няма маса потвърждава уравнението Е=м*с^2, тъй като единстеното условие "нещо" да се движи със скоростта на светлината е то да няма маса. "If the photon is not a strictly massless particle, it would not move at the exact speed of light in vacuum, c. Its speed would be lower and depend on its frequency." Ето нали обияате цитати.

#20 RimK 15.01.2011 в 00:29:06

Точно обратното на целия ти коментар. Как може да кажеш, че масата на фотона е безкрайна... не знам... не знам...

Новините

Най-четените