Искам АСТА!

Искам АСТА. Искам и ПИПА и СОПА, и Гьостерица, ако може. Точно така. Правилно прочетохте. Искам!

В последно време темата започна да отшумява. Всяко чудо за три дни? Може би няма как да забранят на всички да си правят каквото си поискат? А може и на никой да не му пука чак толкова?

Така си мисли юзърчето, избърсва потта от челото си и нервно посяга към мишката, за да прегледа любимото си тракерче. След това вижда, че са пуснали пиратски релийз на най-новия холивудски филм,който ще излезе по кината след една седмица и, без да се замисли, пуска поредния безумен коментар: "Защо няма суптитри? Защо въопще качвате фиуми без суптитри?"

Нека ви "зарадвам" скъпи мои юзърчета. АСТА е някъде там. Тя се спотайва, ближе раните си и расте. Еволюира. И много скоро ще атакува отново. Няма как този хаос да продължи. Няма по-скъпо нещо на този свят от информацията. Някога с информация са разполагали само шепа хора. Информацията движи света. Само този, който има информация може да си позволи да променя и владее. Да дава и да отнема.

Но нека се върнем назад във времето, когато хардовете бяха по 300 мегабайта, процесорите по 400 мегахерца, а интернет се свеждаше до модемчето Рокуел и светкавичната скорост от 31, 200 бита в секунда.

Не мога да повярвам колко смешно звучи в момента. Спомням си, че по цяла нощ трябваше да вися пред компютъра, за да сваля 50-тина снимки на голи мацки. А защо трябваше да го правя през нощта ли? Ами отчасти,за да не ме хване майка ми какви ги върша, разбира се.

Но основният проблем беше, че имахме дуплекс. Някои хора са имали късмета да не знаят какво е дуплекс - така че обяснявам. Това е, когато две домакинства в два различни апартамента на блока използват една телефонна линия. Не знам защо беше така, а и честно казано не искам да разбирам.

Само знам, че съседите ми искаха да ползват телефона. Както и семейството ми, разбира се. Така че нямах голям избор. Говорим за време, когато от нямане какво да правим ходехме да играем футбол, Нинтендото беше нещо като дар от Всевишния, а думичката CD-ROM ни караше да мигаме невярващо с очи. Говоря за годините на Диабло 1 (тогава си беше само Диабло), Старкрафт, Фолаут, Кармагедон, Балдурс Гейт и Дуум.

Когато IRC едва прохождаше, за домашен компютър и дума не можеше да става, а кварталният компютърен клуб беше храм за очите и душата. Ееех спомени, спомени. Но да не се отплесваме от темата.

В онези времена имаше много малко хора, които можеха да ти намерят информация. Да намериш нещо сам беше невъзможно. За ъндърграунд FTP-ата се знаеше само от уста на уста, уарез сайтовете предлагаха твърде малко и общо взето никой не искаше да издава сорсовете си.

Защото информацията струваше пари. А дори и да знаеш откъде може да си свалиш нещо, беше безмислено да се напъваш. Свалянето на един филм отнемаше два-три дена. При това, ако не те дропи линията (което ставаше доста често), ако брат ти не те изрита от компютъра или не спре токът.

Тогава трябваше да разчитаме само на Интернет Експлоръра, за да свалим нещо, който пък нямаше опция да възстанови даунлоуда и трябваше да почваш отначало, ако стане нещо. Затова си имаше хора, които се занимаваха само с намиране и сваляне на информация и срещу скромна сума ти даваха това, от което имаш нужда.

След това се прибираш вкъщи, успяваш да си инсталираш желаната игра и откриваш, че куестовете ти са на английски. И без да разбереш какво пише в тези куестове няма как да продължиш. И отваряш речника и почваш да търсиш дума по дума кое какво значи, за да продължиш. Защото ти се играе и няма от кой да искаш "суптитри".

Също така искаш да гледаш някой нов пиратски филм, ама за него пък съвсем няма "суптитри". Защото няма тракери и няма ентусиасти, които да правят тези "суптитри". Предполагам, че за някои това звучи като филм на ужасите. Всъщност бяха най-щастливите години в живота ми.

Сега като пиша тези редове, може би ще си помислите, че искам да се върнем в каменната ера. Няма такова нещо. Все още си умирам от кеф да гледам 7 мегабита даунлоуд. Щото знам кво беше едно време. Просто искам да ви кажа, че с толкова малко интернет информация не съм умрял все още.

Радвам се на добро здраве, падам си работохолик и понякога геймър, когато излезе нещо свястно за игра. (Последно превъртях Kingdoms of Amalur. Доста приятна и разпускаща.) Но, за съжаление, в интернет пространството виждам много мрънкащи, хленчещи, жалки и сополиви същества.

Сякаш някоя болест е приела човешка форма и, кихайки и кашляйки, се тътрузи по чехли и нощница, бърка си в носа и скимти. Скимти, че не си е получила дозичката от информация. И вместо да излезе навън и да се усмихне на слънцето, стои в мрачната, прашна стая.

Мрачно гледа единственото оцъклено око на компютъра и надава вой. Срещу всичко, за каквото се сети. Срещу тъпите филми, които излизат в последно време, срещу тъпата музика, срещу тъпите хора. Друг е въпросът дали някой иска да слуша тези стенания, разбира се.

Моралната деградация върви с пълна сила. Благодарение на купищата безплатна, неоценена и, общо взето, ненужна информация. Понякога ми липсва да се напъна малко повече, за да си намеря нещо което ми трябва. Всичко стана толкова лесно, че с един клик на мишката имам всичко. А някога можехме само да мечтаем да държим интернет в джоба си.

Иска ми се хората да започнат да ценят малко повече невероятното богатство, което имат. Искам децата да престанат да редят безумни мисли в интернет или да плюят поредния глупав филм, който са гледали, само защото нямат какво да правят. И вместо да прочетат някоя книга, да пищят за
"суптитри".

Несравнима е насладата да изгледаш един филм, ако ще и най-тъпият да е, като знаеш колко труд си хвърлил, за да се сдобиеш с него. Знам, че когато един хубав ден торент тракерите престанат да работят ще пострадам и аз. Но, честно казано, не ми пука.

Не ми пука, защото ще отворя вратата и ще изляза навън. Вярно, ще ми е малко кофти, но какво пък, животът продължава.

А това, че щели да арестуват хора за нелегална информация е абсолютна глупост, разбира се. Никой няма желание да тъпче невинни хора в и без това претъпканите затвори. Но пък представете си, само си представете, знаете, че съседът ви е педофил. А няма как да докажете това. Представяте ли си колко лесно могат да го арестуват за нелегална информация. И колко кофти хора могат да бъдат заловени по този начин. Хора, които няма как да бъдат заловени иначе.

Не смятам,че АСТА е крах на свободата. Никой не може да ви отнеме правото да излезете навън и да подишате свеж въздух. Но АСТА би могла да спаси много хора от морално унищожение. Разбира се, целта на АСТА е също така ограничаване на информацията само за избрани хора. Защото, както казах вече, информацията е най-ценното нещо на този свят.

Но това е една друга тема...

#4 Randy 18.03.2012 в 10:22:53

Кажи им ! Помня как стоях цяла нощ да дърпам една мп3-ка и после с месеци я слушах нон-стоп. А коледата, в която ми подариха Диабло, на рд-то ми и Стар Крафт ? Какво е усещането сега да ги дръпнеш от торента без да си чакал години за тях и да не си спал само при мисълта, че скоро е възможно да ги играеш тия игри . Сега игри не играя - мина ми времето за тези работи ( скоро излиза Диабло 3). Но ми липсва това, за което говориш. Завърших специалност изучаваща авторските права и мога да кажа, че АСТА беше много демонизирана !

#6 Оня Дето Го Трият 18.03.2012 в 10:35:02

Само да попитам - ако приемат АСТА (или нещо подобно) книгите без пари ли ше почнат да ги раздават? Т.е. къде е връзката между спирането на торентите и безплатните филмчета и повечето четене на книжки? ПС: И докога ше бъркате носталгията по младостта с недостатъците на времето? Липсвал им бавнич нет и дуплексите.....ми то така на някои им липсват и гладните години през втората световна, само щото тогава са били млади

#9 Nukem 18.03.2012 в 11:00:18

Автора явно е от моето поколение, и аз бях със същия модем, имах приятел с УС Роботикс беше с много по-добра връзка, дуплекса колко съм го проклинал като се разпаднеше мрежата на СтарКрафт, това беше времето на Дуке Нукем и кварталните зали, турнирите с приятели и бавния интернт, как за няколко снимки се висеше цяла нощ, прав е и за Куестовете автора, радвам се на статияте припомни ми за едно по-добро време! Малко с тези неща за усерите и субтитрите малко е попрекалил, за деградацията съм с две ръце, колкото са по-малоумни малките по-малко конкуренция имаме за работата си и толкова сме по-ценени и незаменими тези който сме знаещи и можещи! Пак да благодаря за хубавите спомени който ми припомни статията!

#10 Гризли 18.03.2012 в 11:17:58

Забавно писание, хареса ми начина на написване! Припомних си времето на телефонния интернет, чакането, тръпката и нервите, когато връзката се дропне... И тръпката да опиташ нещо, което досега не си можел... Само че всичко свършва ДОТУК! Искам да попитам автора: 1. Кой и сега пречи на младите да четат книги? Библиотеките ги има и сега... 2. Интернет ли е виновен за неграмотността на по-младите българи?! Не е ли всичко въпрос на желание, възпитание и родителски контрол? 3. Вярно, че виртуалния живот е доста по-лесен и решава доста въпроси, но това не означава, че вече никой не се вижда с приятели... Кой кого спира да излиза когато си иска? Защо пак интернет да е виновен? 4. Информацията е сила, всички го знаем това... Сега, когато информацията е свободна (все още), нямаме ли възможност да получаваме повече, различна и независима информация? От която да извлечем това, което смятаме за вярно? 5. Лично за себе си ще кажа - абсолютен фен съм на българските културни, природни и исторически забележителности. Обиколил съм почти цялата страна, имам блогове със снимки в мрежата... Ако не беше интернет откъде щях да получа всичката тази информация за тези обекти?! Или може би щеше да с наложи да прочета цялата библиотека, за да разбера къде се намира крепост Устра например?! Не, с интернет всичко е много по-лесно... И НАКРАЯ, НО НЕ НАЙ-МАЛОВАЖНО: 6. Г-н Авторе, всички тези неща, за които говорехте от миналото - теглене на филми, на игри, на мп3-ки, електронни книги и други - как точно се сдобихте с тях?! На кого платихте за тях?! Не платихте ли пак на някои пирати, за да ги ползвате?! И ако тогава имаше споразумение като АКТА дали изобщо щяхте да имате достъп до тях? Включително и до голите каки?... 7. Софтуера, който тогава и сега, е на компютъра ви, с платени авторски права ли е?! Платихте ли си за Прозорците, за Офиса, за УинРАР-а, за Фотошопа, за торент-програмата, за УинАмп-а, за Корел-а и за всичко друго?! 8. Ако не бяха свободните торенти щяхме ли да имаме възможност да се учим на програми като АутоКад, СолидУъркс, 3дстудиоМакс, щяхме ли изобщо да ползваме Уиндоус и офиса?! Как точно щяхте да се научите да работите на тях, откъде щяхте да съберете хилядите долари, за да си ги платите?! Сега е лесно - пишете в СV-то си, че владеете един куп програми, които се изискват... А някога замислихте ли се как точно и откъде ги намерихте тези програми? Така че, моля, стига вече с такива сълзливи писания, че искате АКТА! Животът ни е без това постоянно е под контрол, независимо дали го усещате или не! Само АКТА ни липсва! И само за протокола да споменем, че най-малкото от това, което готви АКТА, е спиране на торентите! Ограничаването на словото и на свободата така ще ви приседне, че свят ще Ви се завие... Но за това не написахте нито ред...

#13 dedogo6 18.03.2012 в 11:36:00

Автора, мноо ти е бавен нета бе - "умирам си от кеф , като гледам 7 Мегабита..." , то няма и 1 мегабайт в секунда... , освен ако наистина ти е толкова (ползваш някой много скапан ADSL).Щото моя е 7 ,ама мегабайта , и то на безжична връзка (N стандарт,понеже го раздаваш техничар, трябва да ти е ясно).А , и друго нещо - аз също съм имал модем Acorp Rockwell 33,6 и бях на прав телефон , та нета ми беше до колене... .За мп3 не си прав, сваляше се за 30-40 мин. при 3,6 килобайта/сек , щото тогава не правеха такива големи файлове като сега с разширения flack, или пък с променлив bitrate, а си имаше една компресия и файловете бяха по 2-3 мегабайта.Интернет експлорера , след версия 4.0 имаше функция да продължава свалянето от там, където е спряло, стига да не рестартираш компа, и да си останал на същия сайт ,от който сваляш (щото файловете се пишеха в папка temp, а тя се батисваше след рестарт), а малко след това се появиха такива хитри програми като Get Right , на който не му дремеше дали има токов удар, дропнал е модема, и имаше функция auto redial. Така че, когато пишеш статия, е редно да ползваш технически точни термини, и материята , която поднасяш да е правилна , без подвеждане, защото по голямата част от аудиторията може да ти се посмее. Та на мен не ми стана ясно сега от статията - за АСТА ли пишеш ,или показваш колко си бил напред с материала тогава?Аз също съм напред, както може да схванеш от коментара ми... Що се отнася до тъпите коментари в тракерите за "а сУптитри кога ще има?" , и аз се дразня много, ама такива неща се пишат предимно от хора ,които са свикнали да пишат на шльокавица (чудя се що ли, след като има фонетика). В един от коментарите по долу ти беше отправен и риторичен въпрос - а що да не се върнем в ерата когато нямало ток? - в него се съдържа и отговора защо АСТА и тем подобни СОПИ,ПИПИ и гьостерици няма да сработят в 21 век - а именно - технологията след като е направила вече нещо много лесно, евтино и достъпно , много трудно ще го отнемеш на 3-4 милиарда човека.Тя , технологията ( за всеки един аспект от живота, не само информационния) е направена с цел да е по лесно, а не с цел да те вкарат в затвора.Ако трябва да сме точни по сегашната буква на ACTA, трябваше и коли да не караме, щото всички автомобилопроизводители трябваше да плащат лиценз на Форд,понеже измислил лесен начин за масово производство (конвейер).Та така и за интернет - ако някой иска да си опази информацията, нека сам да се погрижи тя да не може да отиде в там, а не когато е вече отишла ,и е общо достъпна ( а това е именно функцията на интернет, да глобализира всичко) да гони обикновения потребител, понеже е имал възможността да я получи безплатно. За книгите - ми какво да ти кажа , прочел съм толкова много, че вече не им помня бройката, и още обичам да чета - ако днес излезе нова игра, която съм чакал 10 години, и книга ,която чаках 7 , ще прочета книгата първо.Само че , с тия цени на книгите, вече трудно си купувам. Младите user-и много трудно ще ги изкараш навън, ако сами не пожелаят, камо ли пък със закон, който им ограничава правата в интернет (нещо , което е за тях даденост, както за нас беше телевизията). Ето за това протестират младите хора - щото ще се опитват да ги карат да плащат за нещо, което по принцип им е било дадено безплатно , а това се нарича монопол. Честно казано , и на мен не ми пука, ако се затвори тоя или оня тракер, информацията не можеш я спря - това е като да се опиташ да запушиш дупките на сито , за да го напълниш с вода - става ,ама е трудно , и скъпо.А тези, които го искат това ,не им се дават пари...

#14 nakadetaka 18.03.2012 в 12:02:26

Щом в съзнанието на някой АСТА е безплатни торенти мисля, че няма нужда дори от коментар. Доста се изписа по темата и поредният блудкав опит чрез малоумна носталгия по времето и вмъкването на четене на книги без никаква връзка - не си струва вниманието. То по тази логика аз помня как си правехме срещи на Аптека и си разменяхме телефоните на листчета или салфетки вечер - да си хвърлим телефоните ли, що ли?

#15 nakadetaka 18.03.2012 в 12:06:07

Защо всички се поддавате и винаги като се пише за АСТА се оставяте да се говори само дали ще спрат или не безплатните филми? Това се питам аз....изобщо не става дума само за авторски права. Става дума за легализирана цензура. А този бълвоч е поредната демонстрация как се манипулира мнение и се бяга от същността.

#16 vickpayne 18.03.2012 в 12:16:47

Благодаря на Администраторите,че са постнали моите размисли и страсти!Зарадваха ме неделно. Никъде не съм казал,че не ползвам нелегална информация.Напротив.Използвам.Защото така е по-лесно,бързо и ефективно.Но смятам,че точно това е проблема.Лесното.С голямо "Л".Смятам,че деградацията в обществото ни се дължи точно на това Лесно.Затъпяваме поради собствената си мързел.Не казвам,че ще ми е приятно тракерите да спрат да работят.Но смятам,че неволята учи. Написах тази ...хм...статия,не защото имам огромното желание да дрънкам глупости в нета.Отдавна спрях да го правя.Написах я защото сметнах,че има нужда да бъде написана.Не знам дали забелязвате,но в тази държава се случват страшни неща.А отностно неточностите - мисля,че който трябва да ме разбере,ще ме разбере.На останалите...приятно виене срещу луната. Искренно ваш Вик

#20 Не пия кафе 18.03.2012 в 13:20:09

Интересна дискусия разрази статията! В интерес на истината като прочетох заглавието и си казах "Абе я си *********" ти-тири-тити... нали Само че доста ми хареса като я прочетох цялата. Аз съм против АСТА по начало, но всичко в статията ми харесва. Замислих се колко невероятно готино беше във видеотеките. Дори работих в такава около година. Някак супер приятно беше да се разходиш до най-близката, да разглеждаш обложки (които държиш в ръцете си), да събираш информация за тях, да четеш на гърба на кутията за какво иде реч във филма, да прекарваш дори цял час понякога. Да се засечеш с някой познат, приятел, съсед или просто красивата девойка от съседния блок. За хитовите заглавия се записвахме преди 15-тина години, отивахме да видим дали някой не е върнал тъкмо филма и да го гепиш ти. Ако го няма, тръгваш по останалите видеотеки в квартала... Имаше промоции, някои бяха по-евтини, други безбожно скъпи и всеки който си наемеш ти харесваше повече, заради това, че си вложил нещо. А сега като дръпнеш някой всичко е толкова просто, че ти е безинтересен от самото начало. На рождения ти ден можеше да си вземеш 5 филма безплатно. И ако успееш да ги изгледаш, да вземеш още няколко в рамките на деня Абе кеф. Та така... А даже не съм от село...

#21 Delerial 18.03.2012 в 13:47:24

Статията звучи като неделния мрънкоч на дядо ми едно време, като се сещаше за това как е било преди и как е трябвало така да си остане. Само че той не ползваше думи като "сорсове". Което ме навежда на мисълта, че авторът е също толкова част от интернет глобализацията, колкото и онзи, дето пита за "суПтитри", че да си гледа "фиума" като хората. Интернетът за мен си е напълно наред във вида, в който е сега, а и промените мен не ме плашат. Трябва да се научите да приемате следващите поколения, бе хора! И вие сте изумявали родителите си с детските си вълнения, присъщи за това пусто време на 90-те. И аз от тоя влак слизам, ама хич не ми се вижда съблазнително светът все да си седи на едно място. Не сме родени за това просто. Трябва да мислим, да обсъждаме, да си играем с това и онова, да споделяме, да сме любопитни. Всичко това ни го предоставя интернетът. Каквото по-хубаво от това информацията вече да не е така "скъпа", както авторът на стаятията я нарича? Аз не разбирам защо е против това. Може би му липсва Нинтендото. Ми да си го извади от шкафа и да не хули развитието на останалите.

#22 Reborn_Mari 18.03.2012 в 14:04:38

Хареса ми, макар да не съм съгласна с някои неща. Но принципно ми хареса. Да не говорим, че засяга болната ми тема за правописа...До истерия изпадам в някои моменти, като прочета безумните писания на някои хора. Като току-що написания коментар във фейса ми- "Зговорна дружина..."Абе култура! И в този смисъл хич не мислете, че напредваме нанякъде. Назадваме си от бая време. Сериозно! Благодаря ви за припомнянето на видеотеките ))Хубаво време беше, наистина. А помните ли, че имаше глоба ако не си превъртял филма от начало? ")))))

#24 на майка ти пИтката 18.03.2012 в 14:34:42

Рядко тъпа статия. И нямам предвид позицията на автора, уважавам всяко мнение, но не и развитите по подобен неграмотен начин. Структурирането на един текст, без значение дали е есе, статия и тн., се изучава в прогимназиалните и гимназиалните курсове. Аз също будувах до късно, теглейки голи какички, но това не ми пречеше на другия ден в даскало поне малко да се ограмотя. Така че, авторът да си отвори пак учебниците, за да не ни се налага отново да търсим криворазбраната логическа връзка между неграмотните постове в замунда, бавният дайъл-ъп нет и търговските интереси зад АСТА, тъй както Диоген навремето търсил с фенер истинския човек. А последните два абзаца с милиционерски полюции а ла "явор 'свинята' колев" ще ги оставя без коментар. Или не съвсем ---------->

#26 mima 18.03.2012 в 15:50:32

Аз пък не ща! Акта няма нищо общо със спомените за 90-те и честно, може и параноична да съм, но мисля, че няма и нищо общо с авторските права (освен, че парадира със защитата им). Цялата работа е да има контрол над хората и информацията, която стига до тях. Сега аз мога да измъдря нещо хипер мега гениално, което разобличава световните големи и да го пусна в някой блог и лека полека да се разпространи - след АКТА, няма да мога. А за филмите, да не са луди да ги спрат от тракерите. Нали точно чрез музика и филми ни промиват мозъците и ни правят роби. Детето като гледа Уоли и после иска кукла робот, чанта с картинка на робот, гащи с апликация резервни части за робот. Да не говорим, че се появяват детски менюта с актуални кукли и играчки. Същата работа е и с филмите за възрастни. Приеме ли се АКТА, ще се спрат най-вече стойностни продукти, които поради липсата си на комерсиална насока няма да имат вече поле за изява. Тогава ще ревете, че искате европейско кино, ама няма, защото европейски филми се пускат в едно единствено кино в София и то най-много 2-3 прожекции на филм. А най-тъпото е, че авторите сами ще си нахлузят хомот на шията, защото като нямат пари за реклама и не искат да им се разпространяват продуктите, никой, ама НИКОЙ няма да знае, че ги има.

#28 dedogo6 18.03.2012 в 16:50:56

#16 ,Автора.. Като искаш да ти е Трудно с голямо Т, отиди да живееш в Северна Корея.Там всичко е трудно... дори да съществуваш е трудно там. Викаш , страшни неща се случват в държавата - подскажи ни ги.Ама не да ми изброяваш всекидневните малоумщини - аз под страшни работи разбирам това ,което се случва в Сирия, където избиват хора ежедневно,земетресенията в Япония, и други такива наистина страшни работи... .Изобщо нещото като неправилен правопис ,малко пиратство на филми и музика , щото е лесно , и плашенето на народите с някакъв недое*ан закон - ми това е глупост , и чист разход на време от твоя страна ,да го описваш и да сочиш с пръст някой , който и да не ти е на интелектуалното ниво , не му пука. А ако пък изследваш социологически реакции, статията ти е точно по поръчка.. на някой. Айде лека и мека от мен, ся си пускам един Оригинален филм на "оргинално" ДИВИДИ - "Изкуплението Шоушенк" - купих си го за 5 лева..

#29 sarfios 18.03.2012 в 17:12:55

Всъщност медията няма да се промени с или без пиратство, винаги таргета ще е масовата аудитория. Обаче, сега поне конкуренцията е толкова свирепа, че всичко се филтрира което не може да излезне на пазара, и да се финансира. Информацията винаги ще може да се размоножава на хиляди носители, затова няма никой да взима на сериозно понятието "кражба". Когато компютрите бяха по 400 mhz хардовете бяха по 2,5GB - 5GB и 10 GB xD, иначе Kingdoms of Amalur е добра, наистина, а автора е за Северна Корея.

Новините

Най-четените