Детство на бунището

Почти половината от българските деца живеят в бедност. Бедност, която се възпроизвежда от поколение на поколение. Бедност, която оставя на дъното на социалното функциониране хиляди малки деца и ги превръща в безпомощни възрастни.

Бедността обаче едва ли е единствената причина едно малко момче да остане непридружено в болница месеци наред, да се бори само с рака и да не получава грижа.

В семейството на деветгодишния Мустафа отдавна е пречупено разбирането, че децата са ценност.

Те дори не са инструмент за прехрана - 21-годишната му майка не получава социални помощи за 3 от петте си деца. Слушайки историята на това семейство, неизбежно в съзнанието ми изниква образът на дивите животни, които раждат децата си, отглеждат ги за кратко, а след това ги оставят да продължат сами живота си. И да оцелеят, ако е възможно.

Обществото отдавна се е провалило в грижата за децата в риск. Дали защото сме бедни или просто защото не ни се занимава с чуждата болка и проблемите на другите, но за нас е повече от обичайно да виждаме деца, които просят, деца, които живеят в колиби, деца, които са сами, нещастни и тъжни. Не за друго, а просто защото мнозина от нас също са такива.

Върху тези деца ние виждаме собствената си неспособност да се справим като възрастни и затова ни е по-лесно да подминем, като кажем, че това не е наша работа, има си институции или тривиалното:

"И да сигнализирам, нищо няма да направя, само неприятности мога да си докарам."

Провалени са и институциите ни, които трябва да се грижат за децата. В случая на малкия Мустафа и неговите братя и сестри - шокиращо е бездействието на държавата, въпреки добрите правила, които са разписани в закони и наредби.

Първи за риска пред децата трябваше да сигнализира кметът на селото, защото тези деца живеят на неговата територия.

Има информация, че деветгодишното дете е ходило на училище и е завършило втори клас - въпреки че то не знае и дума на български език. Ето го и провалът на училището като институция. За пореден път се потвърждава, че училището разчита на бакалските сметки, за да си получи парите и да съществува, а не да ограмотява и развива.

И кметът, и директорът на училището са органи по закрила на децата - би трябвало нечуваната нищета, неглижирането и бедността, които са ходили на училище всеки ден с Мустафа да ги е ударила в очите и те да сигнализират за това службите за закрила на детето.

Болницата също е виновна, защото трябваше да бъде проактивна и да каже на социалните работници, че при тях има дете в риск - нещо, за което са задължени по закон. Похвална е инициативата им да съберат дрехи и да се грижат за детето като за свое, но по този начин нищо не се променя нито за Мустафа, нито за неговите бедни, клети братя и сестри.

Случаят на Мустафа е шамар за службите за закрила на децата на територията на Крумовград и Пловдив. Пореден шамар за претоварените социални работници, които разчитат на писмени сигнали, за да се задействат.

Никога няма да забравя думите на шефката на службата за закрила на детето в Пловдив, която каза, че детето не било неглижирано, имало нужда единствено от дрехи. Поредното доказателство, че животът на едно дете зависи от разбирането за подкрепа и взаимопомощ на една чиновничка.

Социалните служби, които трябва да закрилят децата, уж се ръководят от най-добрия им интерес, който в повечето случаи е най-добрият интерес на службите. А той включва малко работа, директивен и груб подход, авторитаризъм и търсене на баланса - хем родителите да са добре, хем системата да си е свършила работата.

Сега социалните служби трябва да проучат възможностите Мустафа да се върне у дома. След това ще проучат възможностите на бабите и дядовците да се грижат за децата. После ще се търси вариант за приемно семейство и ако и това не стане, децата ще останат в дом. Веднъж попаднат ли в системата, децата ще останат нейни клиенти до последно. С тях, както с останалите близо 6 000 деца под грижа, държавата ще отчита напредъка и доброто съществуване на българчетата пред Европа.

В същото време, социалните работници се страхуват да влязат в гетата, учителите се плашат да сигнализират, защото ще останат без работа, като по този начин безпросветността и нищетата се толерират от тези, които трябва да са първи в битка за правата на децата.

Държавата си остава безкомпромисна към приемните семейства, натоварва ги с големи очаквания, проверява ги, очаква да поправят счупеното от всички по веригата детство.

Най-плашещо и разочароващо в развитието на приемната грижа в България е неадекватността на социалните работници, които в последно време са предприели кампания да връщат децата обратно в родните им семейства, без да са решени проблемите, довели до извеждането им.

Много думи са изказани за това какво трябва да се направи, за да се промени патологичната среда за уязвимите българчета. И не е вярно, че за това трябват много пари.

Единственото, което е нужно, е гражданско самосъзнание и смелост на всеки един от нас.

Обаждайте се на 112 всеки път, когато видите дете да проси на улицата, на светофара. Звънете на спешния телефон, когато съседите ви бият децата си. Не толерирайте насилието и у дома, самите вие се въздържайте от това да изливате неспособността си да се справите като напердашите децата си.

Обръщайте внимание на децата около вас и ако се съмнявате, че някое дете живее в нечовешки условия, сигнализирайте на 112 или в отдела за закрила на детето. Но най-вече търсете отговорност на службите за това какво е станало с вашия сигнал. Само така ще научим чиновниците, които взимат толкова важни решения за децата, да си вършат работата. Рано или късно ще спасите един човешки живот, което може би ще е най-големият ви житейски принос.

#3 Дракон с кисело зеле 24.09.2016 в 19:53:18

Обществото отдавна се е провалило в грижата за децата в риск. --- Донейде съм съгласен със статията, обаче ми е много чудно какво точно може да направи обществото, за да няма такива деца. Обществото ли не издири, не арестува и не осъди като педофил бащата на това дете? В смисъл, майката е била на дванайсет, когато го е родила... Обществото ли допусна дванайсетгодишно момиченце да роди? Обществото ли измисли делегираните бюджети, та в по-малките населени места училищната управа да не смее да изключи никого и деца като това да минават в горни класове, без да го заслужават?

#4 No name 25.09.2016 в 09:54:08

Авторе, от километри ти личи, че никога не си бил в системите, които така смело оплюваш. Моля те, отдели от ценното си време и отиди в някое селско училище с висок процент деца от ромски произход! Ама не отивай на двучасова разходка, а постой там един месец поне. Влизай в класните стаи, опознай децата и учителите, както и прочети малко законите и наредбите. После се хвани и отиди за един месец да поработиш в социалните служби. Ама обикаляй със служителите от "Закрила на детето" по селата от коптор на коптор. И тогава с интерес ще прочета статията ти за тези служби и децата в бедност. Истината е, че и за каквито закони, наредби и реформи да ти говорят по телевизията, факт е, че държавата трябва да отчита напредък заради едни европейски пари. А истинските проблеми се замитат под килима от същата, а килима вече се надигнал като планина и е въпрос на време този боклук да ни зарине.

#5 No name 25.09.2016 в 10:23:20

Дракон с кисело зеле, и за да не съм голословна ще ти дам примери: 1. От 1 до 4 клас учениците не повтарят класа по закон. Научено, не научено в края на учебната година учителят си плюе на дипломата и на труда и пише "минава" в по-горен клас. 2. Имаше случай, в който момче на 17 години забремени и се омъжи за 13 годишна. Издирен ( три дена сватба в селото, кебапчета, кюфтета, оркестри), арестуван и с повдигнато обвинение. Даже и осъдиха родителите, ама знаете ли как - административен акт на стойност 20 ( двадесет) лева.

#7 Дракон с кисело зеле 25.09.2016 в 23:43:13

1. От 1 до 4 клас учениците не повтарят класа по закон. Научено, не научено в края на учебната година учителят си плюе на дипломата и на труда и пише "минава" в по-горен клас. --- Това вярно ли е? От кога така? Не се заяждам с теб, просто ми е странно - и дори така да е, при нормални обстоятелства ученик, който дори не знае езика, на който се преподава - т.е., не е стъпвал в училище, би бил изключен за неизвинени отсъствия. Ама като с изключването му училището губи хиляда и колкостотин беше там лева...

#8 Разбирача 29.09.2016 в 11:09:27

С риск да бъда наречен "коравосърдечен" ще отговоря на всички въпроси, зададени от автора: 1) причината момчето да бъде "непридружено в болница месеци наред, да се бори само с рака и да не получава грижа": -при липсата на отговорни родители, държавата трябва да се намеси, а тя НЯМА ПАРИ 2) Защо в "семейството" на момчето "децата не са ценност" -спиралата няма образование, няма работа, няма амбиции, няма перспективи, няма морал - поколение след поколение (през 12 години на поколение) 3) Защо учителите пускат децата да минават класовете - това е най-лесно решимият проблем, но и с най-много 'маймуни на клона' - пари се дават "на бройка" - проблем в българското образование от началното до висшето учебно заведение. Алтернатива - да се провежда задължителен държавен изпит след всеки клас и да се дават пари за успешно преминалите го. 4) Дали децата под социални грижи по домовете са "неглижирани" - виж точка 1) и 2). НЯМА ПАРИ за нормални грижи. 5) социалните работници се страхуват да влязат в гетата - "По гетата" една трета от пълнолетното население трябва да е в затвора поради блудство, търговия и малтретиране на малолетни, друга една трета за кражби, остатъкът ще умре от глад. Сметката как държавата може да си позволи да приюти и изхрани толкова затворници оставям на хората, чиято работа е това. Очевидно не е икономически обосновано, т.е. НЯМА ПАРИ. 6) защо няма гражданско самосъзнание и смелост -по форумите има много, но изпадаща в крайности без да се гледа в мащаб. Все пак живеем в "българска демокрация" - опитваме се да се приобщим към държави, които са си "решили" тези проблеми преди век, когато правата са били по-малко от задълженията и думата 'МОРАЛ' е важала избирателно в полза на мнозинството. Откакто ние започнахме да се сравняваме и приобщаваме, тези държави използват думата "МОРАЛ" в полза на "гостоприемство и интеграция" - тези две неща изискват изключителен ресурс, най-вече финансов. България НЯМА ПАРИ - разликата между средната класа и "ръба" е прекалено малка, което е проблем, защото това, което държавата трябва да отделя за социални дейности, подпомагащи нуждаещите се, е много над това, което може да си позволи. Системата предразполага за корупция и злоупотреби. Трябва да се започне отнякъде, но никой не иска и не може да "тегли чертата" - рискува се прекалено много. И ето как и аз изгубих 1 час от времето си в тази бездънна яма, за да "покажа" гражданска позиция "по форумите". Не че не ми жал за жертви като момчето - повод за статията - но как аз да покажа възвишена форма на съпрочастие, когато ценностната система (най-вече семейна), плод на която е това дете, по никакъв начин не съответства на моята, а единственият начин, по който нещата могат да се променят, не съответства на представите ми за хуманност и морал.

Новините

Най-четените