Потребителят е цар, потребителят е бог

Ако попитате някой средновековен човек (да речем, патриарх Евтимий или някой като него) какво ли би могъл да означава изразът "черен петък", той би помислил, би почесал брадата си и сигурно би отговорил: "Това ще да е петъкът в Страстната седмица, Разпети петък. Какъв по-черен петък от този, в който Исус Христос мъченически загина на кръста заради нашето спасение?". Да, обаче днешният човек е замесен от по-друго тесто.

Признавам, че не следя черните петъци. Знам само, че те са на следващия ден след Деня на  благодарността в Щатите и официално слагат началото на празничното (Коледното, Рождественското) придобиване на купища ненужни вещи.

На по-следващия ден пък - в събота - е "Събота на малкия бизнес", когато гражданите продължават да купуват вещи, само че този път от кварталните магазинчета, за да ги поощрят, види се гузни задето предния ден са поощрили веригите.

Единствената телевизионна картина, която е останала в спомените ми от американските черни петъци, е как вратите на мола се отварят, как тълпите връхлитат вътре като потен ураган и после как две дебели негърки се бият за булчинска рокля, която няма да се хване на никоя от тях, докато не я скъсат.

Но да оставим американските черни петъци и да се върнем у нас, където нито имаме ден да благодарността (може би защото по традиция сме неблагодарно племе), нито пък събота на малкия бизнес.

Данните, които се изнесоха в началото на седмицата след българския черен петък, сочат, че 2/3 от българите, тоест около 70% от населението - процент, за който политическите партии могат само да си мечтаят - са похарчили средно по 400 лв. на калпак (тоест близо една минимална заплата) за броени часове и то за стоки, които вероятно не са им били от първа необходимост, но за които са повярвали, че именно в него ден са по-евтини в сравнение с други дни от годината.

Разбира се, както показа и изявлението на Комисията за защита на потребителите, цените на много от стоките изобщо не са били намалени, но важното е да се оставим да ни носи тарикатското чувство, че сме на далавера, че да похарчиш хиляда лева за ненужни неща е по на сметка, отколкото да не похарчиш нищо. Очевидно става дума за хора с излишни пари - тяхна си работа за какво ще ги харчат.

Но дали е така? Статистиката сочи, че по време на черните петъци е златна жътва за всякакви субекти, които отпускат по-бързи или по-бавни потребителски кредити.

Разтрепераният консуматор се тъпче да подпише договора и да прегърне прахосмукачката, пък ще му мисли чак догодина, чак след Атанасовден ще му дойде до главата каква лихва е обещал да плати на празничния си благодетел.

Това масово явление за пореден път потвърждава старата максима, че потребителят е човек, който харчи пари, които не притежава, за да впечатли хора, които не харесва или в най-добрия случай не познава и не държи на тяхното мнение.

Кое е отчайващото? Че очевидно 2/3 от българите са такива. Кое е обнадеждаващото? Че очевидно 1/3 от българите не са. Всеки да го смята, както си иска. Още от времето на Ной се знае, че спасяващите се са по-малко от погубващите се и това правило е доказано през всички следващи векове. От друга страна обаче човек се спасява от едно, но се погубва от друго, така че никой не знае.

Със сигурност жертви на черните петъци не са търговците, които ги устройват, рекламистите, които ги пропагандират, и лихварите, които ги финансират. Сред жертвите не са наистина състоятелните хора, както и хората, които са готови да платят по-скъпо, стига да ги оставят да пазаруват когато, където, каквото и колкото сметнат за необходимо.

Сред жертвите не са и хората, които все още не са забравили, че Коледа е преди всичко Рождество, и че Дядо Мраз е преди всичко св. Николай Мирликийски.

Нали знаете откъде тръгва историята с чувала на Санта Клаус? Св. Николай, още преди да стане епископ на град Мир и преди да удари плесница на Арий на Първия Вселенски събор в Никея, бил богат наследник от Патара в Ликия. Негов съгражданин, също богат човек, се разорил и не виждал друг начин да спаси делата си, освен да продаде честта на трите си дъщери.

Св. Николай не можел да допусне това и на три пъти подхвърлил през прозореца торба със злато, докато човекът не устроил и трите си дъщери и не стъпил отново на краката си. Оттам и среднощния чувал с подаръците. Оттам и лудото пазаруване на подаръци за Коледа.

Разбира се, причината за истеричния шопинг съвсем не е в житието на св. Николай. Имало е време, когато хората са слагали на елхата курабийки  и това са били подаръците. После обаче идва ерата на потреблението, правото на щастие, духът на Коледа и Кока-кола, която сменя дизайна на св. Николай, за да го превърне в добре познатото едро джудже, дебело, с червени дрехи и широк черен колан през шкембето, с напращели от руменина бузки и епикурейски блясък зад елегантните очилца.

Тогава идва киното, тогава идва телевизията, а с тях и реклама, която слага знак на равенство между смисъла на живота, притежаването на дадена вещ, консумацията на определена храна или напитка, ползването на определена, удивителна и несравнима по грижата си за вас услуга.

Потребителят е цар! Но какво говоря: потребителят е бог! Всичко е за него, той е фокусът на цивилизацията и научния прогрес.

В негово име се правят откритията, за негово благо съществуват банките, единствено заради него се трудят мултинационалните концерни. От него се иска само да ходи на работа, да получава заплата и после веднага да тича в магазина, за да я похарчи.

Философията на екзистенц-шопинг-хуманизма е кристализирала в слогана на една реклама, която се върти и в момента: "Тук съм човек, тук пазарувам!". Човекът е човек, когато потребява. Когато не потребява, тогава е смазано от комплекси желе, което не си струва и усмирителната риза, в която да го вържеш.

Никой не е казал, че вещите са зло. Напротив, има много приятни, красиви, полезни и даже поучителни вещи. Злото започва едва тогава, когато превърнем тяхното притежаване в религия. И даже не тяхното притежаване, а процеса на тяхното придобиване, защото познавам хора, които от цял свят мъкнат вещи, а после даже не си правят труда да ги разопаковат и забравят за тяхното съществуване.

Иначе казано, злото започва тогава, когато превърнем вещите от средство в цел. Това важи не само за вещите, но и за превръщането на всяко друго средство в цел - когато храната се превърне от средство за поддържане на живота в цел на удоволствието, тогава се появява чревоугодието; когато чувствената любов се превърне от средство за създаване на нов живот в цел на блудството, тогава се превръща в сладострастие; когато достойнството се превърне от средство за измерване на постигнатото в цел на гордостта, тогава става тщеславие.

Всичко е в начина на употреба: добри и лоши неща няма, има добра и лоша употреба или, иначе казано, употреба и злоупотреба с нещата. Кое е мерилото? Мерилото е съвестта и представата за това какъв е смисълът на живота и целта на съществуването. Простичко, а?

Понеже всичките тези черни петъци, цялото това грабене и тъпкане в края на годината се прави в името на Коледа, тоест в името на Рождество Христово, ще си позволя да завърша с един цитат на Честъртън, към който обичам да се връщам всяка година по това време:

"Рождеството не е просто повод за весела компания. Не е само индуистко мирно събиране, нито само скандинавско зимно пиршество. В Рождество Христово има нещо дръзко - нещо, което прави резките камбани в полунощ да звучат като славните оръжия в току-що спечелена битка".

Но пък и в шопинга има нещо хубаво - като вълшебна фея той превръща протестиращите в пазаруващи, най-бедните европейци - в горди потребители на телевизори и смартфони, жертвите на "геноцида" - в червенобузи гуляйджии; превръща блокадите в трапези, а гневните лозунги - в наздравици.

И така ще бъде повече от месец. После, като мине и Атанасовден, ще видим.

Тогава - каквото сабя покаже и будната съвест, майко, гражданската! Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен. Наздраве!

#1 e-mil 27.11.2018 в 15:35:04

Втора статия за седмица, която ни обяснява колко бил гламав потребителя. И също пълна с празни приказки. "Статистиката сочи, че по време на черните петъци е златна жътва за... потребителски кредити. Разтрепераният консуматор се тъпче да подпише договора и да прегърне прахосмукачката..." Онзи ден цитирахте продажбите на един много известен електронен магазин. И както всяка година се оказва, че хората пазаруват най-вече дрехи, обувки и стоки за дома. Очаквано - идва зима и гардеробът се допълва или подновява с нужното. Естествено купуват и много козметика плюс детски продукти плюс играчки, защото отрано приготвят коледните подаръци. А електроуредите са назад в класацията. Даже смартфоните, телевизорите и лаптопите са най-назад. А освен това всяка година излиза статистиката на НСИ, която казва, че увеличението в търговията на дребно през ноември е от порядъка на 0,2-0,3% спрямо октомври. И около 0,4% спрямо септември. Те ти "масова истерия" - няма я. 99% от стоките и без това са щели да бъдат купени. Много ясно, че голяма част от покупките са задържани в очакване на намаленията. Ама били вземали кредити. А колко от кредитите са за ненужни неща? А колко от кредитите са заради увеличението на сметките? Ноември е първият истински студен месец. Всъщност статистиката сочи, че от известно време насам във фирмите за бързи кредити растат дългосрочните заеми, които се изплащат за повече от година. При това лошите кредити взеха да намаляват. За изненада на домораслите анализатори, които много обичат да изсмукват от пръстите си мантри отпреди 20 години. * * * "... Кока-кола, която сменя дизайна на св. Николай, за да го превърне в добре познатото едро джудже, дебело, с червени дрехи и широк черен колан през шкембето, с напращели от руменина бузки и епикурейски блясък зад елегантните очилца." Айде пак старата легенда. Точно този образ на Дядо Коледа е създаден от Уайт Рок много преди Кока-Кола да започне да го ползва. Самите Кока-Кола признават, че образът е съществувал преди прочутата им реклама. Даже от години е написано в сайта им. Язък за десетилетията бизнес опит на автора в рекламата и ПР-а! Резултатът е фантазии за статистиката и градски легенди от рекламата.

#2 Latrell Spencer 28.11.2018 в 15:29:01

Не харесвам "черния петък"- асоциирам го с масовите комерсиални простотии дошли от Америка, като Халоуин и св. Валентин. Може би съм малко старомоден и скучен, въпреки че съм на 30 години, не знам Но статията е малко осмиваща българит по един такъв начин, като изтъкването на овчето у потребителя.... както и използването на "нали знаете за " и после следва някаква абсурдна информация (аз знам съвсем друга история за Св. Николай) и някаква прашасала нейде из народната библиотека дума като "тщеславие". Да, авторът иска да демонстрира голяма обща култура, да говори за нещата сякаш той самият е много над другите, да се изказва кисело, като социолог преди избори... Според мен е много тъпо да повярваш на някакво си проучване, че 2/3 от българите били похарчили СРЕДНО 400лв . Е, аз или не познавам никой от тия 2/3-ти, или живея в друга държава, или електрическите четки за зъби и зимните им боти струват 400лв поне... Много е наивно и удобно да се включи в статията точно такава псевдо-статистика. Не че ми е жизнено важно да знам дали е истина това, но просто звучи леко абсурдно цифрата (40 да, ама 400)

#3 dedo adji 30.11.2018 в 11:38:33

... потребителят е човек, който харчи пари, които не притежава, за да впечатли хора, които не харесва или в най-добрия случай не познава и не държи на тяхното мнение. ... Добре имаш, Иване. Само с двете дебели негърки си настъпил котето. Не може да се изразяваш така за индивиди с наднормено тегло и тъмен цвят на кожата.

Новините

Най-четените