Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Великобритания спира продажбите на коли на бензин и дизел

Лондон е един от градовете с най-големи задръствания и високи нива на замърсяване на въздуха
Лондон е един от градовете с най-големи задръствания и високи нива на замърсяване на въздуха

От 2040 г. във Великобритания ще бъде забранена продажбата на бензинови и дизелови автомобили и микробуси. Правителството ще наложи това ограничение като мярка срещу замърсяването на въздуха, съобщава BBC.

Вместо колите на бензин и дизел, ще бъдат насърчавани електромобилите. Те ще заемат водещо място в стратегията на правителството за подобряване качеството на въздуха, която ще бъде публикувана до края на седмицата.

Ще бъде създаден фонд от 255 млн. паунда, който да помогне на местните власти да се справят с вредните емисии, отделяни от дизеловите превозни средства. Фондът ще бъде част от пакет от 3 млрд. паунда, предназначен за подобряване качеството на въздуха.

Еколози разглеждат мерките като обещаващи, но очакват повече подробности. Те настояваха за финансирани от правителството зони за чист въздух, забранени за бензинови и дизелови автомобили и наказателни такси за най-замърсяващите превозни средства, които се движат в зоните с високо ниво на замърсяване.

След продължителна съдебна битка между екологични организации и централната власт, Върховният съд разпореди правителството да изготви нови мерки, за да се справи с високите нива на азотен диоксид.

Според данни на еколози почти 40 млн. души във Великобритания живеят в райони с прекалено замърсен въздух и са необходими спешни мерки за справяне с проблема.

Съдиите се съгласиха с еколозите, че предишните мерки не са достатъчно строги, за да отговорят на изискванията за чистота на въздуха, приети от ЕС.

Плановете си за новата стратегия трябваше да бъдат представени през май, а окончателните мерки да бъдат обявени до 31 юли.

Влияние за предвижданите ограничения имат и забраните за бензинови и дизелови автомобили, които наложиха някои градове и държави. Париж, Мюнхен, Мадрид, Атина и Мексико Сити обещаха да забранят напълно дизеловите коли през следващото десетилетие. Старите дизелови автомобили не са добре дошли и в Брюксел.

Колите на бензин и дизел ще бъдат забранени в Норвегия, Индия и Франция съответно през 2025 г., 2030 г. и 2040 г.

Британското правителство ще отпусне повече от 200 млн. паунда на местните власти, за да се справят с пътищата с високи нива на замърсяване.

„Приканваме местните власти да измислят и обявят конкретни действия, свързани с тези предложения", заяви министърът на околната среда Майкъл Гоув.

Той отговори уклончиво дали се предвиждат наказателни такси за шофьорите на някои автомобили. „Не мисля, че е необходимо да се въвеждат подобни такси, но ще работим с местните власти, за да определим какъв е най-добрият подход", каза Гоув.

Според анализатори на BBC плановете на правителството няма да включват бракуване на автомобили, макар че това може да се промени през есента.

Те няма дават права на местните власти да таксуват замърсяващи превозни средства на влизане в градовете, освен ако не успеят да се справят със замърсяването с други средства - като по-добър обществен транспорт и забрана за движение на дизеловите коли в пиковите часове.

Великобритания определено има нужда от ограничаване на трафика в най-натоварените часове.

Задръстванията в Лондон са пословични - шофьорите там прекарват средно по 73 часа годишно в задръстванe. Британската столица заема седмо място сред градовете с най-натоварен трафик в света, показват данните от актуално проучване.

Настоящият план на правителството е далеч от изчерпателен - той не предвижда мерки срещу замърсяването от строителни, селскостопански и газови превозни средства.

Но министрите твърдят, че е по-добре да имаме схема за справяне в зоните с най-големи нива на замърсяване, вместо да се втурваме в непълна и неясна цялостна стратегия.

Според еколози правителството използва плана за ограничаване на колите на бензин и дизел от 2040 г., за да отклони общественото внимание от недостатъците на краткосрочната си политика.

Смята се, че замърсяването на въздуха води до 40 хил. смъртни случая годишно в Обединеното кралство, а транспортът също допринася за емисиите на парникови газове.

Говорител на правителството нарече лошото качество на въздуха „най-големият екологичен риск" за общественото здраве във Великобритания. „Правителството е решено да предприеме решителни действия в най-кратки срокове", каза той.

„Нашият план за справяне с мръсните дизелови двигатели ще помогне на местните власти да почистят горещите точки за вредни емисии - най-често отведнъж - чрез разумни мерки, които не наказват несправедливо обикновените работници", обясни говорителят.

Според експерти мерките са добри в дългосрочен план, но не са особено ефективни в краткосрочен. Преминаването към електрически автомобили вероятно ще се случи в средата на следващото десетилетие, когато те ще превъзхождат бензиновите и дизеловите по цена и разходи за поддръжка.

"Бензиновите и дизеловите автомобили няма да съществуват до 2040 г.", прогнозира експертът от автомобилния бранш Дейвид Бейли.

Според него са нужни повече стимули, в противен случай качеството на въздуха в градовете няма да се подобри особено.

 

Най-четените