Някъде четох, че всяка нова идея започва от дъното на обществото, а после, все още миришеща на тиня, се изкачва до самия му връх.
Сигурно е започнало с дребните престъпници, шофьорите на ТИР-ове и магистралните проститукти, после полицаите от районното, застаряващите коцкари в кварталните кръчми-кафета и техните изневеряващи съпруги/любовници, а след тях децата им - пияни и весели тийнейджъри изживяваваха своите първи мигове на свобода и демокрация, докато Глория, Камелия и ДесиСлава издуваха гърди и силикони (кой каквото има), за да възпяват драматичния си любовен живот.
Когато бях в гимназията имаше места за излизане за нас (две на брой) - и места за излизане (несправедливо повече) за всички останали скучни и тъпи хора, които не пиеха водка, не се качваха по масите, не падаха от тях, и не знаеха текстовете от първия албум на Анелия.
Тогава бях в десети клас и разни лели и чичовци, потресени от мен (и поощрявани от майка ми) ме питаха: „Как може интелигентно момиче като теб да слуша такава просташка музика?".
Такива въпроси вече не се задават. Първо, защото „интелигентно" не е особено положително качество, второ, защото всички сме си малко простаци, трето защото всички слушат „онази" музика, докато дъвчат в такт окло софрата.
Не харесвам новите албуми на Анелия и не изпадам в истеричен пристъп на омраза, ако попадна на радио „Вероника" - с чалгата сме си безразлични. (Освен едно инцидентно посещение на Verсai, където шефът на представителството на Jaguar за България поздрави шефът на представителството на Microsoft за България с кючека „Жик-Так", докато наоколо летяха салфетки с принт на 50-доларови банкноти.)
Онзи ден отидох на пиано-бар. Казваше се "Силикон" - име, оправдано от симпатична руса певици с мек глас и огромни, твърди на вид цици.
Започнаха с "Две праскови и две череши". После се появи и втори певец (модерно-гей с дънки, маратонки, риза и черно-руса перука,) и вместо скучновата българска естрада започнаха да пеят дуета на Преслава и Константин, последвано от "Страшна тупалка" и "За да те забравя". И ето го - първият чалга-пиано бар, заедно с чалга ресторант, множество чалга магазини за чалга хора от поп-фолк държава.
Спомняте ли си, когато искахме да ги стигаме американците? Аре бегай!
Не ни трябва американска мечта с голяма къща, басейн и кола, атлетичен младеж и дългокарка русокоска. Тенкю, имаме си вече български поп-фолк дрийм!
Не се опитвам да подиграя поп-фолка, напротив - това е единственото нещо, което помня от моето дество през мътните 90-те години. Лесен за запомняне ритъм, герои и героини, случки и любови, с които се асоциират и шефът на Jaguar за България, и Минчо, който кара ТИР от Ямбол до Испания.
Една приятелка ми разказа, че когато гаджето й е особено емоционален (ревнува или си е пийнал), й пише текстове на песни като SMS и тя му отговаря в същия романтичен дух. Представяте ли си колко пъти Преси и Коцето драматично вехнат един за друг, Галена залита по обвързани мъже, а Тони Стораро страда и се напива от мъка?
Навсякъде и непрекъснато жени и мъже се превръщат в чалга-герои, за да се срещат, влюбват, чукат, разделят, да пият и да плачат . Поп-фолкът се разля по кабелите на Пайнер и се превърна в емоции от полу-фабрикатен вид, в забавен и леснодостъпен фаст-фууд начин на живот: когато си гладен - притопляш в микровълновата. Някъде, по време на турнетата на телевизия Планета, на някой обрасъл с троскот селски площад, обилно полят с евтина Derby Cola, се роди Да Бългериан Дрийм.
Американската мечта е сива и глупава. Българската мечта е по-голяма и има повече от всички. Освен това не е селска. Това е първото нещо - да не си селянин, независимо къде си. По този начин можеш с чиста съвест да обиждаш мъжете на „селяни", а жените на „кифли". Тези два подвида на човешкия род - Селянинът и Кифлата, обитават един и същ ареал, обикновено живеят заедно, карат Голф или някоя по-смотана кола, носят къси гащи и селски дрехи.
От останалите готини хора се отличават, защото се намират на километри от Де Бългериан Дрийм. Това разстояние е равно на разстоянието от селската им къща до Мола, където могат и да гледат готини Чантички и Обувчици, ама нямат пари да си ги купят. Освен това нямат пари нито за джип, нито за силикон, нито за липосукция.
Вторият задължителен аксесоар на българската мечта е Джип или Джипоподобен автомобил. Важното е да е лъскав и голям, каквито по подразбиране са и някои атрибути на собствениците им. Лъскави и Големи. Заедно с джипа вървят "Далавери" и "Много Пари". Мъжете, които ги карат са готини пичове и не-селяни. Жените, които се уредят с такъв мъж, се уреждат и с джипа му, раждат му две деца (за по-сигурно) и получават къща, където да си ходят на гости с приятелки и заедно да игнорират децата си край басейна.
Не знам през това време какво трябва да прави съпругът. Предполагам , да върти далавери, да изневерява, да кара пиян и да минава на червено (и да спонсорира КАТ - и те са хора, все пак). Поради липса на зрителски интерес други дейности в поп-фолк хитовете не се извършват.
Жените са по-активни. Заради еманципацията. Те са секси - имат силикон или са поне "стегнати". Не са кифли, мразят лъжата. Не биха простили изневярата. За сметка на това са палави . Търсят Големи и Лъскави и се борят да ги задържат, докато не забременеят. Този процес е сълзлив и сложен, има много предателства, приятелства, лъжи, мечти и каквато там рима измислите на секс.
Накрая на пътя стои Джипът на Тузаря и Супер готина кола за нея.
След което драмата се повтаря отново, защото в Пайнер нямат алтернативни истории, а пък ние нямаме въображение.
Имам съседи, един етаж над мен. Имат дете (обича да си играе с някакво стъклено топче, което весело подскача по теракота и отеква в хола ми.). Майка му носи токчета и пъшка театрално по време на секс. С абсолютно равна интонация, от началото до края. Можете да я чуете, ако застанете под прозореца на спалнята или в някои дни от седмицата, ако се приближите до къщичката на охраната.
Равно и шумно: ох, ох, ох - да, да, да. (Чух я случайно, когато една вечер отидох до пазачите, за да предупредя, че бариерата на входа не работи.) От време на време по тавана ми ходят и други токчета. Тихичко и дискретно.
Вчера се опитах да убедя един приятел, че в Америка, заради прословутата Американска мечта, няма гражданско общество. Хората са обсебени от начина си на живот и заменят гражданските си права срещу големи къщи и евтини почивки all inclusive.
"Че то в България да не би да не е така?", беше отговорът. Само дето вместо Лас Вегас и Холивуд си имаме Син Сити и Какао Бийч.
"Трак-трак" казаха токчетата, докато се разхождат по тавана и нямат нито интерес, нито време за друго, освен за предателства, приятелства, лъжи, мечти и каквато там рима се използва за секс.
Няма проблем. Моите токчета са по-високи, а на приятеля ми колата му е служебна, обаче е - горе-долу -голяма и лъскава. Тази вечер, за разнообразие, ще идем в кварталната кръчма да се напием.
Някъде, по време на турнетата на телевизия Планета, на някой обрасъл с троскот селски площад, обилно полят с евтина Derby Cola, се роди Да Бългериан Дрийм. Амин. Хареса ми написаното - вярно, точно, малко дълго. Та така - изпуснахме коня...
ЗАВИСТ!!!! Още един коментар обгърнат от завист от това че някои успяват по лесно,без да се трудят от някои ,които се убиват от учене и пак немогат да се уредят със заплата по-голяма от 350лв.от учене пропуснали да се научат да изглеждат добре,че да ги забелязват успелите мъже. Как може да се говори "била проститутка по тировете падала от масите,ит.н."да си я видяла?(към автора).това е чиста проба завист,прозира мисълта"Аз немога да съм като тях затова ще ги усмивам""Не слушам чалга"А Морена -Морена"денс хита сега не е ли чалга.Самоче незнаеш какво се пее там.по- чалга е от нашата чалга.Когато човек усмива някой,значи че човек се чувства по-ниско от него,но неиска и затова репава да го подиграе да го сложи по-ниско от себе си.Защо не усмиваш наистина по нишите от теб.ровещите по кофите за боклук ,които К.. хващат ама работа нехващат и им е по-лесно да псуват държавата и да викат че не си заслужава да прави каквото и да е вместо да запретне ръкави.Не ги усмиваш щото наистина са по-ниши и не ги забелязваш.А чалгата те е засенчила и затова я забелязваш и ....Завист
Чалгата или фолкът (както предпочитате) винаги ми е бил чужд стил. Никога не съм го разбирал. Нито посланията (когато има такива), нито мелодията (с изключение на някои по-бавни парчета, но те са изключения от правилото). Въпрос на личен вкус.
Lenore се засегна.Извинявай.Съжелявам че препозна себе си в моя коментар.А за това дали е безмислен или смислен коментара ми ще попитам не са ли успяли и уредили живота си по лесно и бързо от теб.Защо ги коментирате,не е ли завис ,ако не е какво ви интересува какво правели и как се уреждали и забогатявали?Как може да клеветите ,че падали от масите ,че били проститутки по тировете и т.н.Подсъдимо е и неморално
Стига бе хора сте злобеели."бунтарка с/у клишета и големи къщи".Нима ако нямахте възможност нямаше да си направите голяма къща,да си купите нова кола вместо опел корса от италия за 900лв,нима нямаше да ходите да се забавлявате на Какаобийч и който ще да е плаж.И тези дето нямат възможност щяха да злобеят по тях да ви викат чалгаджий потни гнусни и т.н.това е чиста проба завист.нима авторката нямаше да обикаля козметичните студиа да се разкраява подмладява и т.н.и такива като нея сега щяха да и викат чалга.това че е красиво ,скъпо,показно,незначи чалга.какво е чалга??просто стил музика по-мек от черното което слушат тези които не са чалга.Или ще кажите че всички тук слушате Бах и Моцарт.това е музка за анализиране за СЛУШАНЕ.не е за забавление.и аз свиря моцарт(музикант съм)но се забавлявам на ЧАЛГА
Ок.г-н Пеев.Изказването на позиция по темата е тук от нас,в коментарите.А не на този който е отворил темата.този който е отворил темата какво прави?някой питал ли го е?(автора)Защо им обръща толкова внимание.както казах защо не ги подминава както подминава клошарите.Прави точно това:злобее и ПРЕЗЕНТИРА СЕБЕ СИ,както е написал по-долу друг читател.
Г-н Атансов,темата не е за богатите мъже как свалят ученички или гювендии,а обратното."как те свалят богатите мъже.Мъже,които си имат бизнес,които не гледат да забият уч-ка,а да си удвоят парите.Но не е чалга когато богатия мъж предпочете едно натокано момиче пред дебелата вишистка.На успелия мъж не му трябва умна жена той си е достатъчно умен и с нюх за бизнес.Той иска КОТЕНЦЕ да му мърка в къщи.Умни жени търсят мъже които смятът че няма да могат сами да издържат семейство и разчитат на умната жена,която ще си намери и тя някаква работа за 500-600лв та да има някой лев в къщи и да се вързват двата края.И още един път защо е отворила авторката темата и усмива красотата-красивите момичета които успяват без да учат и работят..Аз съм коментирал и друга подобна тема.Това е природа.И в дивата природата женската избира по- силния,и при хората е така само че при нас(хората) силата не е в мускули а в пари.и от едно време е така и във фолклораните песни се пее за богато момче със два вола и къща на 2 ката,и конска каруца и какво герданче и коланче подарило.Чалга ли е?
Съгласен с теб .Абе ще се разберем ние стебе )
Аз съм от поколението което израстна с хардрок и хеви метъл,което пък от своя страни изобщо не ми пречи да си слушам по банкети и кръчми поп фолк.Ама пък това няма нищо общо с естетическата наслада която изпитвам като чуя Моцарт,Хендел или Щраус Ние като типични представители на националните ни черти пак залитаме в отрицание на всичко и нищо.Истината е че всеки стил музика е добър за различни хора,няма как всички да го харесват.Заклеймяването на нещо не го прави по-лошо за хората,даже обратното ,заплютите са по-интересни и атрактивни. Нали не мислите че трябва да има песни с текстове само на Яворав или Траянов!?Силикон си слагат не само почитателите на фолка и чалгата.големи и лъскави джепове карат и в Амирика - ама нямат чалга,явно и там жените търсят успели мъже.Простотия има навсякъде по света,просто не на всякъде е издигната в култ.
Съвсем очевидно и твърде парадоксално е, че винаги някой интелигентен, културен и може би широкоскроен човек прави изказвания в защита на "чалгата" и свободата на избор за това с какво и как да се забавляваш. Дори самата авторка, която явно провокира с темата повече отколкото да поставя оценки и да квалифицира завършва самоиронично текста си, някак си загатвайки, че в край на сметка на никой от нас нищо човешко не ни е чуждо. По отношение на чалгата само да уточна, че дразнещото е не толкова в самия жанр колкото в "субкултурните" асоциации, съпътстващи този вид музика. Специално мен повече ме дразни не самата музика, колкото това че в два през ноща Чубака от Пичковци е решил да поздрави вуйча си от "Испания" по случай новите силиконки на жена му изкарани с черен, чуждопоклонически емигрантски труд. Криво ми е че народът напуска страната за да работи в чужбина, да изкарва пари и дори там, в цивилизацията, пак да слугува на кривиразбрани ценности.
Те нещатата са навързани, кюцеци, мутрообразни батковци... мечтите удрят в своя поп-фолк таван , който е нисък, затова и хората в тази масова прослойка са ниски и не могат да си представят, че "купон" може да има извън замерянето със салфитки и всъщност размера на колата няма значение. Заслужават да са осмивани, пък дано прогледнат някой ден.