300 милиона евро. Запомнете добре тази сума, защото в следващите няколко години тя ще промени историята.
Едни казват, че ще я „върнем" в цялото й величие - чрез масово издигане на крепости, базилики и кули. Други казват, че ще я изгубим - чрез обезличаване на културно-историческото наследство и свеждането му до провинциални атракциони за съботно-неделни разходки и скара-бира.
В последната година видяхме драстични примери - пластмасовата крепост в Перник и зидарията на Яйлата. Първо се посмяхме, после се ядосахме. И толкова. Само че проблемът с „извисяване" на руините „до зъбер и керемида" сега започва - европейските пари са на масата до 2020-та година и трябва да бъдат усвоени.
Цялото внимание към паметниците на миналото, изглеждащо крайно необичайно на фона на дългите години неглижиране от страна на държавата, може да се обясни единствено с наличието на огромен финансов ресурс.
Става дума за проекти за милиони, които в повечето случаи се опорочават по цялата верига, заради широките порти в Закона за културно-историческото наследство - те допускат съмнителни обществени поръчки, размиване на отговорност, безконтролно изпълнение и корупционни схеми по признанията на не един един или двама експерти.
Строяване на крепостите
Само през декември Националният исторически музей съобщи за три реставрирани крепости, отворили врати за посетители - „Туида" край Сливен (5.5 млн. лв), „Велбъжд" в Кюстендил и „Траянови врата" край Костенец (4.2 млн. лв). Отделно, десетки археологически комплекси очакват смяна пола от „обрасли в трева три реда камъни" до „туристически атракциони".
Ако се загледате в снимките, ще видите, че резултатите са като по калъп - експониран византийски и/или средновековен облик, 5-6 метра зидария и задължително поне една изцяло изградена кула, която се превръща в музей. Дори екстрите са едни и същи - възстановки на битки, стрелба с лък, будоар с рицарски одежди, демонстрации на занаяти, пейки за отдих, барбекю и т.н.
Основната критика е, че „новото строителство" се прави по хипотеза, без достатъчно научни доказателства и без да са приключили археологическите проучвания. Такъв е случаят на Небет тепе в Пловдив, където една гравюра от Ватикана послужи за проект, предвиждащ 14-метрова средновековна кула в града, който има славата да е след най-древните в света.
Няма помен от съвременния постулат, че новото не трябва да надделява над оригинала. Поради тази причина и Царевец не може да бъде защитен от ЮНЕСКО, тъй като е изграден по предположения по време на комунистическия режим.
Аналите на скандалите
Другото общо е мнимата публичност на тези толкова важни промени не само на миналото, но и на бъдещето. Гражданите, които първи трябва да бъдат попитани, обикновено научават постфактум, обществените обсъждания са апокрифни. Така в медиите се изнасят само грозните лични нападки.
И ето, монополистът на истината Божидар Димитров подхвана лична битка с критиците, които опитват да сдържат зидаро-мазаческия нагон за бърза печалба. Въпреки че това е извън компетенциите му на директор на НИМ, той ги нарича мошеници и корумпирани саботьори, които нищо не разбират от история.
Опозицията размахва международните конвенции за защита на културно-историческото наследство, но Димитров има свой прочит и в последно време лансира упорито аргумента, че е по-добре да сложим нови камъни върху старите, вместо да ги оставим да тънат в забрава, както е било досега.
С камъни в храстите пари от туризъм не се правят, казва историчарят, но не продължава по пътя на логиката до следващия въпрос - печелят ли се туристи с евтина пластмаса, феи от газобетон и прозорци от PVC дограма? Особено европейците, които би трябвало да имат рафиниран поглед към тези работи.
Отговор дойде от културминистъра Вежди Рашидов на изслушване пред ресорната културна комисия: „Малко бутафория ще допринесе много за туризма".
Какво тук значи някакво си ЮНЕСКО, настина, важна е разкрепостената фантазия на реставраторите, общините и министерствата, които пишат и чертаят, за може око да види, ръка да пипне. Или както казва Рашидов: „Винаги по света правят така: отбелязват с една цветна тухла истинските останки и нагоре го надграждат".
Винаги е късно, винаги няма път назад
Няколко месеца преди откриването на пластмасовия декор на крепостта Кракра в Перник, наречен меко казано визуализация, имаше извънредни заседания на Общинския съвет, проверки от Министерството на културата, какви ли не нападки и оправдания - в крайна сметка полимерните плочки с бодящи очите гайки си стоят и до ден днешен, дори вече има и интерактивен електронен гид на четири езика.
Още преди една година се заговори за смехотворните глинени феи и чудовища, красящи входа на пещерата „Леденика" край Враца. Една преди дни строителният министър Лиляна Павлова се възмути от пълното разминаване между бутафорната реалност и проектната документация, която е одобрена по нейно време, в първия мандат на ГЕРБ.
Тя призна, че е получавала сигнали като депутат, но едва сега, отново като министър и като посетител на място, се убедила в абсурда - и в пилеенето на европейска средства, вместо в реалното им оползотворяване. Павлова предвижда финансови санкции за общината във Враца, както има и проверка на ЕК за „Яйлата", но какво от това? Качулка след дъжд.
Очевидно контролните институции не вършат работа, щом като допускат толкова лесно едни пари в едни джобове, а покрай тях - подмяна на историята.
Но да си дойдем на думата - 300 милиона евро. Сумата е заложена в новия програмен период на ЕС до 2020 година. Другото е псевдонаука, газобетон, пластмаса и червени керемиди, които все някак ще бъдат напаснати, за да се получи нещо като крепост, нещо като паметник.
Доминация на кича над автентичните свидетелства на историята. Разрушени са, казват, а това не ни приляга на величието. Ами може би точно това показва трагичната история, която днес искаме да променим, тоест да подменим с хипотетични градежи и евтини имитации.
Кой знае дали през 2020-та година, ако шеметната „реставрация" продължи, България няма да е задминала Македония по кич и бутафория и да се е превърнала в един гигантски Лувър, където през 20-30 километра или 20-30 метра има храм на Зевс, светилище на Дионис, гроб на тракийски цар, византийска крепост, български дворец...
Наистина ли цената е само 300 милиона евро? Нали уж тези ценности нямат стойност.
Нека не забравяме че през нашите земи са минали редица нашественици, и то по няколко пъти. Така че освен автентични камънаци в храстите няма много неща, които да предложим. А е факт, че те не привличат толкова туристи. Американците при наличие на 200 години история, създават "автентични" римски крепости наляво и надясно, а ние не можем? Да, нека малко се помисли и да се направи поне да изглежда автентично, да има ИНТЕРЕСНИ неща, около самия туристически обект, нищо че не са свързани с историята... Ще дам за пример обекта Цари Мали Град. Строено, модернизирано, асансьори и т.н. Голяма част от цялата работа няма нищо общо с римската крепост. НО, има посещаемост. И от българи и от чужди туристи. Така че аз съм ЗА това да достроим камъните в храстите, после да им направим малко реклама, за да може някой турист да си остави парите в БГ.
",та нищо да не ни напомня кои сме..." И кои сме бе Пезев? Да ти кажа ли? Ние сме Европейци !!! Ходих в Роли, Северна Каролина на конференция по тютюна и не чух някой да казва- "аз съм севернокаролинец". Казват, "аз съм американец". Щом сме в ЕU , значи сме европейци, след това българи. Е те такова самосъзнание ни трябва Пример: Аз съм Павур, Европеец от България, жител на Варна
Абе, мъка голяма. Срам ме хваща само като гледам снимките. И изказване, че малко "бутафория" щяла да дойде добре. Това може да те докара наистина до тиха лудост. От къде се пръкнаха тия, бе?! Джон Смит, адмирации!
Първо, моме, "качулка след дъжд" да ни кажеш какво е, защото такъв израз в нашия език няма. Научете го този сложен български най-сетне. Второ, да си дойдем на темата. Моме, интернет дали ползваш? Да потърсиш по света как е. Ето ти един пример, току-виж си решила да си свършиш журналистическата работа и да потърсиш и други: http://www.twmuseums.org.uk/arbeia/whats-on/events/the-return-of-cohors-quinta-gallorum.html . Трето, за 2013-а година Велико Търново е посетен от близо 500 000 туристи. Не ще да е заради хубавите очи на болярските щерки. Най ще ми е заради възстановената крепост и шоуто "Звук и светлина" (което, аууу, представи си, не присъствало в бита на средновековния българин). Искаш ли да се обзаложим, че ще има ръст в горното число, когато бъде довършена Трапезица, която, между другото, иначе не би била отличена по никакъв начин от естествените каменни ридове от окото на неспециалиста, разбирай масовия турист. И аз не съм съгласен с комунистическо-идеалистичните рисунки в патриаршеската църква, но това е бял кахър, като знам колко полезна е за туризма в града. Четвърто, ЮНЕСКО, душице, не дава пари като защити даден обект. Пука му на туриста. Той иска да види нещо интересно, нещо, което не може да види у дома. Основи на сграда сигурно е видял и като си е строил вилата на село. Естествено, че като е само каменни основи, ще го надстроиш повече от "оригиналния" му вид, който не е оригинален сам по себе си. Цар Симеон, като е строил Златната църква, не я е оставил до основи, нали? Единствената бутафория, която трябва да бъде премахната и да бъдат съдени хората, които стоят зад нейното осъществяване, е крепостта Кракра. Другите обекти ще носят постъпления, докато хейтърите, като теб, си чешат езиците из кафетата.
Бе толкова ли няма кой да се сети, че съществуват и правилни начини за харчене на пари. Пари, хвърлени за миналото са безсмислен разход. А дори и формата за хвърляне на тези пари - кичозно ново строителство, жалка имитация на нещо историческо в какво би възпитала? Има толкова умни деца, в които би трябвало да се инвестира, защото там е смисълът. За съжаление има и болни деца, на които е редно да се помогне.
И като прилъжат туриста евентуално да дойде, нали се сещате, че никога няма да повтори, ама и на приятелите си няма да похвали, щото: 1. Пътуването из България не е удоволствие. 2. Почти навсякъде в кръчмите храната е най-вече полуфабрикатна от дискаунтери. 3. Алкохолът е опасен. 4. Кенефите са неприятни и платени. Съжалявам да го напиша, но е вярно почти за навсякъде из милата ни Родина.
Джонка, сър , не ща да се съглася с теб. Не искам да ме отъждествяват с грозните австрийци и със селяндурите швейцарци. Аз съм си аз, пък после едно-друго.
Бих се радвал, ако построят и още няколко Белоградчишки скали!
Прави се навсякъде по света, но наистина се прави както трябва. В Испания например на много места са реставрирани стари замъци и крепостни стени. От това наистина се печели, защото са направени указателн0и табла на няколко езика, на някои места са интерактивни и за всичко това се плаща. Не виждам смисъла да оставим всичко да тъне в трънаци и късайки си панталоните, да обясняваме колко сме велики!
Това, което са замислили, е тотална глупост, в нормалния свят - Великобритания, където не могат да се оплачат от липса на замъци/дворци, средновековни и по-нови, нещатати ги оставят на нивото на което са, и единствено консервация. Ние ще правим някави измишльотини - Цари Мали Град, пълна пародия.
Ама голяма специалистка авторката... А като е плеснала снимката на крепостта над Кюстендил, дали е погледнала, че същата е построена много преди възникването на България и е използвана (и достроявана съответно) почти век след падането на Втората българска държава? Забележката за римските арки и византийските (дали не бяха и те римски!) градежи в този контекст говори достатъчно за крайната (или безкрайна) некомпетентност на поредния хейтър, изявяващ се като "автор". Ами тогава явно римските терми (с арки) в центъра също са измислица, или пък отбранителната кула до тях - също...
Некомпетентно изказване, непознаване на ситуацията -сиреч клевети, ама и ние сме едни шарани, на прав кюнец се хващаме
Цеце Мецке, историчарко недок***, пиле шарено - как разбра бе любеницо незряла че е малко историята ....!