Уди Алън има един знаменит лаф: „Животът не имитира изкуството, имитира лошата телевизия". В него се крие едновременно приятна и неприятна новина за зрителя.
Приятната е, че щом са приравнени в ролята си на имитационни модели, то значи лошата телевизия има тежест, равностойна на изкуството - и в известен смисъл си е вид майстролък, който не бива да се подценява. Неприятната новина е, че вече е невъзможно да се различи добрата от лошата, животът твърде дълго е имитирал едната. Всъщност знаете ли, може би разменихме местата на двете новини.
Ако приемете тази максима за отправна точка, телевизионният ефир ще ви се стори много любопитно място, особено в опитите му да ни представи реалния живот. В един случай това става, като го изолира и го свежда до битова първичност, в друг - патетично го наподобява, а в трети -директно го подменя със сурогат.
Кой от тези подходи какви качества притежава отдавна е непосилно да се прецени
Така де, вие в състояние ли сте да еднозначно да се произнесете относно властелина на псевдо-социалните взаимоотношения, наречен Big (а според някои далеч по-удачно би било Pig) Brother? Идеята е гениална: примамват се известен брой обществено разпознаваеми типажи, лишават се от естествения им хабитат и се вкарват в серия от перипетии, като предварително са се договорили за парично обезщетение.
Резултатът е човешки зоопарк, в който оцеляването се диктува от приложния дарвинизъм. Прекрасно забавление, макар по-правилният термин да е „сеир". Изпитваното удоволствие е най-вече от това, че те е срам да го гледаш (вика му се guilty pleasure). Само да не се опитваше да вади непрекъснато гигантски изводи за народопсихологията ни. Еквивалентът на тези напъни е да набуташ разнообразни буболечки в един буркан, да ги сложиш да се пържат на газениче и да се приемеш за виден ентомолог, защото бурканът е твой.
И все пак - добра или лоша телевизия е това? Споделянията говорят, че е перфектна, но това, че напуска студиото и декорите и става част от дневния ни ред по удиалъновото определение, май означава друго.
Тук адептите на риалити форматите вероятно няма да схванат пиниза и ще контрират, че става дума за неподправени човешки взаимоотношения. Понеже не ни се води този спор, а харесваме Брадъра именно като забавление за възрастни, нека преминем към следващия ефирен вариант на животоимитация.
Той носи поетичното название „Съдби на кръстопът", което сякаш е взаимствано от песен на Лили Иванова, само дето тя е неспособна на толкова фалшиви ноти. Сюжетът на шоуто се базира на лъже-документалистика, но за съжаление се документира единствено опита на натуршчици без особена актьорска дарба да пресъздадат палитра от сложни семейни взаимоотношения с помощта на преиграване и риторични въпроси (любимият им е: „Ама какво е това?").
Подкрепя ги дикторски глас, който най-вече обяснява кой на колко години е. И този формат не е роден, задачата му явно е да покаже път към разрешаване на различни реални казуси, като за целта е ключово да се абстрахирате от художествените самодейци, на които това е възложено. Качеството на продукта е отвъд преценката ни, защото хем си даваме сметка, че е упражнението е нелепо, хем му е поверен национален праймтайм. А и си признаваме, че не можем да спрем да се наслаждаваме на аматьоризма му.
Най-голяма естетическа биполярност обаче изпитваме от предаването „Папараци", което bTV приюти и прекръсти (защото, както се казва, беше толкова съвършено, че единственото, което можеше да се направи, е да му се смени името).
Водещата Николета Лозанова притежава харизмата на малко пухкаво коте, което редовно ти пишка на килима - ужасно сладка е, но нещо се е объркала с мястото, на което да си върши работата. Тя не си дава сметка за факта, което раздвоява аудиторията в това какво желае повече - да я гушне или да й тегли един шут.
Встрани от екранната и тристепенна хореография, самото шоу е концентрирано в преследването на знаменитост, която върши възможно най-банални неща и в повечето случаи очевидно знае, че я преследват, та всичко още повече се банализира. И тук има диктор, който с покъртителна акуратност ни описва кой завой е взел обектът и какъв генерален извод може би произлиза от това, като старателно избягва споменаването на търговски марки, та целият воаяж става хептен абсурден.
Драгият зрител поне е спокоен, че е видял що за тетрадки е избрала певицата Х за отрочето си и диша свободно, понеже водещата е в добри отношения с хубавицата Y - проблем, който не му е давал мира ден и нощ. Елементът на житейска документалистика е запазен, жалко само, че подборът на персонажи удивително се ограничава точно с онези знаменитости, които именно телевизията е натрапила за такива.
Но и това предаване е позиционирано с любов и е сред фаворитите ни, а основният ни страх е само водещата да не промени комедийното си усещане за значимост или да си затрие някъде пада, от който задава въпроси; и двете ще са фатални.
Та ако ви прави впечатление, граница между добра и лоша телевизия май отдавна няма
Но дори такава да съществува, ние сме попаднал във въртележка от подражание и все едно коя ще се наподоби. Омагьосаният кръг вече е налице: телевизията имитира живота, за да може после той да я пресъздаде, ако се получило достатъчно лошо - и така до безкрай.
Не знаем какво има да каже Уди Алън по случая, но ние сме изключително щастливи от висините, до които е достигнало изкуството на лошата телевизия. Защото само така животът ни ще започне да имитира, освен лоша телевизия, и поне мъничко изкуство.
Добро попадение е това с Пиг брадАра. Едно уточнение, ако офиса ви е в центъра или имате път след работно време, разходете се до Главната (и с такава се сдобихме) и ще попаднете в море от имитирани имитатори...
Едно време Дискавъри, мисля, имаха сайт с онлайн камери поставени в аквариум пълен с хлебарки. Идеята беше, че всеки може да гледа живота на хлебарките когато си поиска. Бай Брадър доста успешно имитира тази идея.
абе Драго, как можа да оприличиш този умрял от глад, изцъклен и осмукан крокодил на "сладко котенце" ... ?!?! а що се отнася до качеството/количеството на зрителя - не знам защо си мислите, че рейтинга няма да се вдигне при една по-смислена и добра телевизия; знаете ли колко хора НЕ гледат тази помия - светът не се състои от зрители!! а и много по-важно е да се спечелят т.н. ползватели, мисля, че рекламодателите се избиват най вече за тях, а обикновено сиирджиите нищо не купуват, те и тв нямаше да гледат, ако трябваше да плащат за това