Хиляди пътници, останали без превоз заради исландския облак от пепел, поеха по пътя си към дома, като лондонското летище Хийтроу стана последното, пуснало полетите във Великобритания след края на шестдневната забрана, струвала на авиокомпаниите $1.7 млрд. - по прогнозни данни.
Краят на забраната за полети провокира гнева на авиопревозвачите, че правителствата в Европа са прекалили с реакциите си към облака от пепел и би трябвало да компенсират индустрията.
Главният изпълнителен директор на British Airways Уили Уолш каза, че не вярва цялостната забрана, наложена на британското въздушно пространство миналия четвъртък, да е била наложителна: "Лично аз вярвам, че можехме да продължим безопасно да летим за още известно време."
British Airways и Virgin Atlantic, най-големите авиокомпании за дълги полети на Хийтроу - най-натовареното европейско летище, се стремят да обслужат всичките си междуконтинентални линии още от днес.
Но все още ще има отменени къси полети до и от лондонски летища. Със самолетите и екипажите пръснати по местата, където бяха приземени миналия четвъртък, разписанията ще бъдат тотално объркани. Остават още ограничения за полети във Финландия и части от Шотландия. Франция обаче напълно отвори небето си.
Повече от 100 000 полети са били отменени от началото на изригването на вулкана, съобщават от Евроконтрол, откъдето координират самолетните линии в региона.
Британският премиер Гордън Браун обяви в четвъртък вечерта, че правилата за полети може да бъдат облекчени, за да се помогне на хората да се приберат у дома.
"Правим някои непредвидени споразумения, за да прехвърлим хората през Ламанша и да докараме британци от Испания", заяви Браун. "Ще успеем да върнем повечето от хората, и мисля че ще установите, че нашите летища са отворени по-дълго от обичайното, за да бъде възможно това."
Над 100 000 британски пътници остават без превоз по цял свят и авиокомпаниите предупредиха, че може да отнеме няколко дни и дори седмици, преди да се възстанови нормалното обслужване на линиите. "За да се върнем към нормални нива на работа от гледна точка на индустрията, ще са ни необходими седмици," казва Уолш пред BBC.
След като самолети извършваха успешни тестови полети в продължение на няколко дни, започнаха взаимни обвинения защо правителствата са се забавили толкова много да дадат зелена светлина за свободно небе.
International Air Transport Association (IATA) оценява, че авиокомпаниите в глобален мащаб са изгубили $1.7 млрд. British Airways са губили до 20 млн. лири дневно, TUI - 6 млн., EasyJet - 5 млн., Ryanair - 5.2 млн., Air France/KLM - 30.5 млн., Emirates - 6.5 млн. и Qantas - 900 000 паунда.
"За индустрия, изгубила $9.4 млрд. миналата година и с прогноза за още $2.8 млрд. загуби през 2010 г., тази криза е съсипваща", заяви вчера Джовани Бизиняни, генерален директор и главен изпълнителен директор на IATA.
Той прикани правителствата да разгледат начини да компенсират авиолиниите, които по негови думи може да имат нужда от три години, за да се възстановят от кризата. "Това е извънредна ситуация, преувеличена от лошия процес на взимане на решения от националните правителства."
Въпреки загубите си авиокомпаниите са успели да спестят около $110 млн. на ден от разходи за гориво, оповестиха от IATA.
Няма дим без гняв
За Джордж Фрийман това е последното оскърбление, след като е стоял блокиран с дни от погрешната страна на Атлантика, разказва Ендрю Уорд.
"И това нещо причинява целия този шум?," пита той, поглеждайки през прозореца на самолета към това, което е останало след вулканичното изригване изпод исландския ледник Еяфялайокул.
Пилотът на полет 307 на Icelandair от Стокхолм до Рейкявик звучи почти извинително, докато съобщава на пътниците за скромния облак от пара и пепел - надали по-драматичен от летен буреносен облак. "Доста спадна в последните няколко дни", обяснява той.
Любопитните пътници се завтичат през пътеката между седалките да хвърлят един поглед към чудовището, което блокира въздушния транспорт по цял свят.
Мнозина от пътниците на полет 307, подобно на Фрийман, са американски граждани, използващи Рейкявик като междинна спирка за по-нататъшни полети към Северна Америка.
Представители на Исландия съобщиха, че вулканът все още е активен, но вече бълва по-малко пепел. "Струята е много ниска, така че по-голямата част от пепелта пада тук и остава под височина 6000 метра," каза Гудрун Нина Петерсен от исландската метеорологична служба.
Експертите следят изкъсо съседния и потенциално по-опасен вулкан Катла, който е изригвал заедно с Еяфялайокул в миналото. До момента все още няма признаци за пробуждането му.