Гърция - запазени до гроб професии

59-годишният Антониос Авгеринос, пенсиониран военен фармацевт, винаги е искал да си има собствена аптека. А и защо не? Гръцкият закон гарантира, че фармацевтите получават 35-процентна печалба от всички продадени лекарства, дори от продаваните без рецепта.

Гръцкият закон обаче ограничава почти всичко около аптеките. Те трябва да бъдат поне на 250 м една от друга и да имат вероятен пазар от поне 1500 жители. За да навлезе в този бизнес, желаещият да открие аптека фармацевт на практика трябва да си купи лиценза от пенсиониращ се колега. И това обикновено струва над $400 000.

"Това е абсурдна система," коментира Авгеринос. "Но така е било през целия ми живот."

Може би вече не задълго.

Удобната система

Докато правителството на премиера Георгиос Папандреу се мъчи да въведе ред във финансите на страната - намалявайки мащабите на претрупаната си гражданска администрация, преследвайки укриващите данъци и преработвайки пенсионната си система. То също така започва да се бори и с много по-слабо обсъждан проблем: удобната система от "затворени професии", която съществува тук от десетилетия, като струва на икономиката милиарди долари годишно.

Тези усилия доведоха до почти ежеседмични стачки в последните месеци от групи от заинтересовани, които твърдо се противопоставят на премахването на бариерите за навлизане в доходни професионални ниши. Но експертите казват, че много е заложено на карта: способността на Гърция да обслужва огромния си дълг към другите европейски страни зависи от способността на правителството да инжектира повече конкуренция и динамика в склеротичната си икономика.

"Гърция е последната икономика от съветския тип в Европа," заявява Янис Стурнарас, икономист и директор на Фондацията за икономически и индустриални изследвания, известна като IOBE Athens, която е проучвала проблема. "Другите страни имат някои затворени професии - но никъде не е като в Гърция. Тук дори eдин камък да мръднеш, си има регулации."

Ръка, по-скъпа от тази на Федерер

От продажбата на лекарство за рак за $4200, по думите на Стурнарас фармацевтът има печалба от около $1400. "Едно движение на ръката, което е по-скъпо от това на Роджър Федерер."

Експертите казват, че в страната има около 70 затворени професии, сред които са тези на адвокатите, инженерите, шофьорите на такси, логопедите, оксиженистите, нотариусите, продавачите на улични пазари, собствениците на вестникарски будки и архитектите. Всяка от тези професии е защитена срещу конкуренция чрез византийска плетеница от регулации и изисквания за лицензиране, които водят до високи цени за купувачите и добри условия за живот за хората в системата.

Няма смисъл например да търсите по-евтин адвокат или нотариус. Всички те имат фиксирана тарифа, както и много други професии. Има и многобройни ограничения върху лицензите. Някои лицензи дори въобще не са достъпни за някои категории граждани.

Например лицензът за вестникарски будки е запазен за военни ветерани, инвалиди и хора, издържащи големи семейства. Други са ограничени, например броят на лицензите за шофьори на тирове, които са постоянни за 25 години.

Извършено от IOBE през 2006 г. изследване оценява, че отварянето на тези професии би увеличило брутния вътрешен продукт с около $35 млрд., или 10 процента, за пет години.

Но никой не очаква промените да настъпят лесно. Мерките за икономии в Европа вече провокираха вълнения в страната и извън нея. Преди дни започнаха стачки на служители от администрацията, протестиращи срещу орязването на щатовете в Атина, също такива стачки има и във Франци. Мнозина смятат, че справянето със затворените професии ще означава, че дори още повече групи ще излязат на улицата.

Рискът от протести плаши

Точно това се случи това лято, когато правителството се зае с индустрията на превозите с камиони. Гърция е издала само няколко нови лиценза за шофьори на тирове от 1970 г. насам, но икономиката на Гърция се е разраснала почти трикратно за това време.

Това създава оживено търсене на лицензи, които се продават на цени до $500 000! Не особено изненадващо, експертите твърдят, че тарифите за превоз на стоки с камион в Гърция са много по-високи в сравнение с всички други страни от Европейския съюз.

Доклад на IOBE установява, че е по-скъпо да бъде превозена стока от Атина до Тива, на около 70 км, отколкото от Атина до Рим - разстояние, надвишаващо 950 км. Бизнесмените казват, че е по-евтино да доставят стоки в страната от Китай, отколкото да ги транспортират от Атина до остров Родос, който е на разстояние 450 км.

Но когато правителството оповести, че ще започне да издава нови лицензи през следващите три години, шофьорите на камиони блокираха границите в продължение на седмици, създавайки кризи от всякакъв род, включително криза за гориво. Папандреу прибягна до регулации за критични ситуации, за да принуди шофьорите на тирове да се върнат на работа.

След няколко седмици обаче прекратяванията на работа отново започнаха. Шофьорите не спряха епизодичните блокади, докато парламентът не прокара нов закон, който би предизвикал абсолютна загуба на техните лицензи.

От своя страна, шофьорите заявяват, че не може да бъдат едностранно лишавани от инвестициите си.

Не е честно?

"Изведнъж вече нямаш нищо," коментира Василис Сачинидис, председател на един от профсъюзите на шофьорите на камиони, представляващ около 3000 собственици на камиони с кранове. "Не е честно."

След като се справи с шофьорите, кабинетът възнамерява да се приключи и с останалите затворени професии. Вероятно обаче това ще остане за след местните избори през ноември.

"Всички тези регулации трябва да изчезнат," казва вицепремиерът на Гърция Теодорос Пангалос. "Не разбирам защо може да има само една аптека пред болница - и често тя да е затворена. Със сигурност има поне един фармацевт, който би дошъл и би я държал отворена денонощно, ако имаше тази възможност."

Но някои фармацевти казват, че предложените промени със сигурност ще предизвикат стачки, а Авгеринос - който сега оглавява профсъюз на над 3200 фармацевти, които никога не са успели да си купят собствена аптека - е песимистично настроен за възможностите на правителството да разтури толкова отдавна действаща система.

"Хората имат нужда от предписаните им лекарства," коментира той. "Правителството ще е принудено да отстъпи."

Гръцката система от затворени професии е еволюирала през десетилетията, твърдят експертите, като всяко поколение политици - без значение дали леви или десни, на практика са си купували гласове, гарантирайки на различни групи запазване на доходен начин на живот.

Натискът за промяна е отвън

Сега обаче Гърция е подложена на особен натиск за промяна. Много от тези регулации нарушават правилата на Европейския съюз за свободно движение на стоки и услуги. А кредиторите на Гърция са поискали тотална преработка на системата от затворени професии в страната - като част от спасителния план.

Начинът, по който някои професии функционират в Гърция, е труден за проумяване където и да е другаде. Като допълнение към фиксираните тарифи, повечето адвокати са допуснати до съдилищата само в родния си град, или в големи градове - и могат да упражняват професията си единствено там. Също така те трябва да участват в система за преразпределение на доходите. Процент от таксите, които те взимат - 12 процента в Атина - отива за техните местни юридически асоциации, които на свой ред преразпределят по-голямата част от тези пари между всичките си членове.

32-годишният Спилиос Спилиакос, адвокат в Атина, казва, че в града има толкова много адвокати, че сумите от адвокатската асоциация тук са много малки, вероятно малко над $1000 два пъти годишно. Но в някои други части на страната таксите, натрупани от скъпи транзакции на недвижими имноти означават, че адвокатите понякога получават чекове между $2800 и $4200 месечно от юридическата асоциация.

Вярно е, че асоциациите на юристите в големите градове приемат всеки, който премине входния им изпит, но нещата са много различни в по-малките градове.

"Някои адвокати там дори не се налага да работят," разказва Спилиакос. "Но пък не можеш просто да отидеш и да се включиш в тези адвокатски асоциации. Те просто не те допускат. Трябва да имаш някакъв вид връзка с града. Обикновено семейството ти трябва да произхожда оттам."

Новините

Най-четените