Не си родила? Развалена стока си...

По официална статистика в България има 250 хиляди двойки с репродуктивни проблеми. Изоставените в домове деца са между 30 и 40 хиляди.

Две събития накараха наскоро Интернет да кипне. Първо се появи информация с източник Български хелзински комитет: през последните 10 години в домовете за сирачета са починали 238 деца.

Второто събитие всъщност е от две отделни подточки, но е едно - в телевизионния праймтайм отново се появиха шоупрограми, в които български звезди пеят фалшиво, танцуват несръчно и се опитват да разплачат зрителите и да ги доведат до състояние, в което да пуснат SMS.

Не вярвам в конспирации, но ми се стори, че удобното съвпадение във времето на двете събития като че ли е в услуга на продуцентите. Пък и сценаристите не се посвениха да поставят тези факти с починалите деца в устата на водещите за по-голям ефект.

А в Интернет се появиха възмутени коментари от името на "майка на две деца" и "баща на 3-годишна дъщеря", които бяха насочили целия си гняв към държавата, която не гледала добре изоставените бебета.

Цинично, позволих си да отбележа аз под тези коментари. Не сравнявайте съдбата на зарязаните хлапета с тази на вашите, които растат в семейства. Онези дори биологичните им родители не ги искат...

В същото време тече и трето събитие - предстои приемането на поправките в Закона за здравето, които ще позволят сурогатното майчинство. Вносителката му, депутатката от "Атака" Калина Крумова, вече показа красивото си лице и тяло в една от гореспоменатите телевизионни щоупрограми, този път борейки се за център за стволови клетки. Каква активност и висока медицинска култура у тази крехка на възраст, вид и интелект дама!

И като омеших всички тези факти и си ги прекарах през мозъчните клетки, реших да не бързам да се впускам в нито една от описаните до тук емоционални бури. Защото си припомних две цифри и ги сложих една до друга.

Статистиката

По официална статистика в България има 250 хиляди двойки с репродуктивни проблеми. Изоставените в домове деца са между 30 и 40 хиляди.

Ако 1/6 от бездетните семейства кандисат да вземат по едно сираче, вместо да надлъгват природата, ще закрием завинаги подобни изкуствено приповдигнати и пълни с жал по принцип предавания, в които разни звезди ще си вдигат рейтинга и ще си лъскат имиджа.

Този четвърт милион жени, които не могат да забременеят, са готови на всичко, за да надлъжат природата. Готови са да вземат полелугално чужда яйцеклетка, дори когато са спрели да овулират. Подлагат се на скъпо струващи процедури ин витро, за които взимат заеми от банките, защото не могат да си ги позволят (държавата заплаща до три опита за ин витро - бел.р.).

Съгласни са да платят на чужда жена сума, за която най-вероятно ще се наложи да си продадат апартамента, ако нямат матка. Изобщо не се замислят да заченат и да износят дете на 50, та и на 60 години. Но не осиновяват. Само в краен случай.

В същото време не ми е съвсем ясно защо едното тв шоу се опитва да събере пари от нас. За да ги даде на родителите, които са създали деца преди да си направят сметка как да ги гледат? Или да плати на някого, за да прибере непожеланите бебета у дома си?

Не ми се струва редно деца да остават нито в семейства, които се интересуват повече от кефа от правенето им, нито в такива, които ще ги вземат заради парите. Родителството е съзнателен безвъзмезден акт. И когато става въпрос за раждане, а още повече когато става въпрос за осиновяване.

Възпроизводство и родителство

Оказва се обаче, че осиновяването е непрестижно, обвито в тайни и претенции. И че генетичното възпроизводство в България е много по-желано и престижно от... родителството.

Да, от родителството, защото за да станеш родител най-малкото усилие, което трябва да положиш, е да заченеш, износиш и родиш плода. От тук нататък започва истинската мисия. Родителството е най-неблагодарната работа на света.

То е и гордост, и радост, но е много повече безсънни нощи, грижи, и ежедневно умиране от притеснение, че на детето може да му се случи нещо. Непрестанно самоизмъчване достатъчно добра майка ли съм и достатъчно добър баща ли съм. Дадох ли всичко, можеше ли да се справя по-добре.

Пред този дългогодишен психически самотормоз родилните мъки са като разходка в парка. И в същото време тази неспирна агония не трябва по нищо да ти личи, за да не натоварваш и обременяваш отрочетата си.

Аз какво изтърпях, за да те родя!

Какво обаче се случва в душата на жена, посветила от 10 до 20 години от живота си и всички семейни спестявания, за да зачене? Нейният смисъл се върти около сливането на една яйцеклетка с един сперматозоид. И гордостта да й престоят слети 9 месеца в корема. И след това вероятно затрупване на роденото дете с ужасната отговорност и манипулирането му с изречението: "Аз какво изтърпях, за да те родя!"

Но гените са увековечени. Голямата цел е постигната. Ако наистина родителството - с жилото и меда, така както го описах по-горе - беше истинската цел, то тогава парите, пръснати за ин витро и сурогатно майчинство, щяха да стигнат за отглеждането и образованието на поне две сирачета...

Бездетната жена не е жена?

Разбирам ги тези жени, макар в момента да ги критикувам. България е патриархална страна. Според официалната статистика причините тези 250 000 двойки да са бездетни са по-често у мъжа. Но мога да си представя как свекървите гледат бездетните си снахи и как мъжете им ги обвиняват, че ги оставят без поколение.

У нас жена, която не е раждала, все още се смята за нереализирана житейски. Изобщо не искам да влизам в полемика за онези дами, които съзнателно избират за останат бездетни, защото усещам вече как читателите се навеждат за камъни. Всички сме гледали филма "Стадото" на Йълмъз Гюней, а ние сме съвсем леко по-урбанизирани и цивилизовани от онова общество там, щом още генетичното възпроизводство ни е по-важно от родителството.

И това генетично възпроизводство се вменява като единствен смисъл на женския живот.

Непрестижното осиновяване

Към осиновяване се пристъпва само на прага на отчаянието, когато се изчерпат всички медицински средства да се надлъже природата. И тогава се търси бяло русо бебе на три месеца, което по възможност да прилича на осиновителите си. А най-добре да излъжем и всички наоколо, че детето си е биологически наше.

Простете, но при така описаната ситуация, при наличието на 250 000 семейства, които се кълнат, че искат деца, и в същото време на максимум 40 000 изоставени хлапета по домовете, аз започвам да подозирам обществено лицемерие.

Което помага всячески на бизнеса с ин витро, но не си мръдва пръста да направи престижно осиновяването.

Ако се приемат поправките, които ще позволят сурогатното майчинство, аз мога да си представя вече следната ситуация. Бедна жена с ниска сексуална култура забременява за първи път на малолетна възраст. До двайсет е натръшкала няколко деца. Няма образование, няма професия. Живее от помощи и детски надбавки. Но в един момент остава сама и не може повече да се справя. Настанява децата в дом. Продължава да няма пари.

Сравнително заможна бездетна жена й дава 10 или 20 хиляди евро, за да износи детето й. Но не иска да даде същите тези пари, за да осинови изоставените й деца. Майката, зарязала отрочетата си в дом, ще се навие моментално на тази транзакция, защото няма особено много възможности да изкара такава сума накуп.

Другият й вариант е да продаде следващото си бебе. Така имаме три нещастни изоставени хлапета, една безхаберна майка, която си остава безхаберна, и една, която е успяла най-накрая генетически да се възпроизведе.

Как станахме по-добри и по-отговорни след всички тези случки? Как си увеличихме гражданската култура? Да позволиш сурогатното майчинство в България е все едно да узакониш търговията с органи в Пакистан.

Държавата е лош родител навсякъде по света, не само у нас

Не можем да искаме от домовете да гледат децата като в семейства. И който не е готов да осинови изоставено детенце, дори и циганче или мулатче, дори с увреждане, дори и на 5-6 години, хич да не ми се възмущава по принцип.

Преди да се гневиш или да плачеш пред поредното позьорско шоу пред телевизора - запитай се дали би прибрал изоставено дете с увреждания у дома.

Жени, не ви ли се иска поне малко да приличате на Анджелина Джоли, вместо да прекарвате половината си съзнателен живот по болници за оплождане? Похарчете парите си по-разумно, вместо да ги давате на процъфтяващите ин витро клиники.

Направете нещо добро за душите си, не за гените си. И ме отървете от фалшивия патос на Ани Салич, защото и без това шербетът на турските сериали ми е в повече.

#23 Ateista 29.09.2010 в 02:11:56

Разбирам изцяло хората ,които искат собствено дете и никога,ама никога няма да разбера това измислено,фал6иво благородство - да осинови6. Аз самият никога не бих осиновил дете,при никакви обстоятелства ,нито бяло,нито рисо,нито 3 месе4но ,нито каквото и да е. Битката за "свое" дете е оправдана,каквото и колкото и време да струва. Другото е мижи да те лажем...прави се за собствено успокоение,ама не помага... И оставете Анджелината,тя си има и свои,а и ако тя е пример за майка - аре бегай...

#24 попа с лаптопа 29.09.2010 в 02:45:53

Аз съм мъж с репродуктивни проблеми. Както някои от коментиралите вече са споменали, "Practice what you preach". Когато авторката осинови дете, тогава да дава съвети. Това, че тя 'може би' няма репродуктивни проблеми, не е причина да се дърпа, защото има много по-сериозен проблем - черна дупка в главата и в душата. Така се случва понякога, когато едната дупка няма проблем, то налягането избива от другите Бих искал да благодаря на Ico_, LiNa & jam за коментарите - вие доказвате, че все още има стойностни хора в БГ! Относно надлъгването с природата: Искам да напомня на авторката и на всички, които я подкрепят: Не забравяйте, че това 'надлъгване' ние, човешката раса, сме го започнали много отдавна. Не забравяйте в какъв свят живеем, в какви градове, с какво замърсяване. Навиците на съвременния човек, начина му на живот - всичко това ни е отдалечило от природата толкова много, че да не можем да оцелеем без наука и медицина. Поне това поколение, следващите може и да успеят (ако им се наложи). И не на последно място, не забравяйте КЪДЕ живеете. Тепърва ще се наложи на всички вас да се сблъскат с нашето мило родно здравеопазване, с пенсионната ни система. Мислите си, че спазвате хигиенни навици, че имате сексуална култура, поне що се касае до ползването на презерватив? Не се притеснявайте, вашият зъболекар не мисли така. Може да ви зарази с HIV като едното нищо, без да иска, разбира се. Тогава ще ви се иска държавата да ви помогне в надлъгването с Майката Природа. Не искам да се сещам колко хора около мен се разболяха от рак, и си отидоха - и на тях им се искаше да може някак си да имат втори шанс, но надеждата ги подмина. Майката Природа бе безмилостна към молбите им. Такива случки се случват прекалено често, ежедневно дори, затова, нека да се опитаме да помислим какво е от другата страна, преди да постваме всяка шизофренична мисъл, която реши да ни споходи. Толкова за Майката Природа. И последно, пак за осиновяването - не знам колко от вас са си представяли (не казвам правили, а само представяли как извършват) такова благородно дело, но аз лично не съм способен на тази саможертва. Само като си помисля, че може да попадна на дете с гените на авторката (или поддръжниците й) - по-голямо наказание от това, няма накъде. Period.

#25 V100 29.09.2010 в 10:38:04

Авторката е изказала мнение от перспектива издигната над ограниченията наложени от нрави и инстинкти. Повечето коментари обаче са на хора засегнати от темата и е нормално мненията им да са продиктувани от емоции. Егото винаги е било водещ фактор. Оставаме си несъвършени животинки водени от механизми заложени от природата.

#27 Tony-2 29.09.2010 в 11:49:48

Авторката на статията има ли деца и живее ли в България? Аз съм майка на две деца, и смея да твърдя че в България никой няма да осинови тези деца от домовете, защото при сегашното състояние на здравната система, при най-ниското ниво на заплащане в Европа и на Балканите, дали не е лудост да помислиш да осиновиш дете от цигански произход, с 90 % сигурност че има увреждания ! В България се отглеждат трудно здрави деца, а какво да говорим за болните-........пази боже!

#28 Mo 29.09.2010 в 13:37:27

От каква позиция се опитва да "морализторства" и да поучава тази авторка?!!!Намитам я за доста ЦИНИЧНА в "лесните решения" на трудните човешки съдби.

#29 Кари 29.09.2010 в 16:26:21

Със същия ентусиазъм можеше да призовавате за промяна на мудния закон за осиновяването, да поведете борба срещу неконтролируемата раждаемост от малолетни в малцинствата , да изисквате от държавата по - добро подпомагане на семействата отглеждащи деца с увреждания, вместо да сочите с пръст.

#33 Diggler 30.09.2010 в 00:15:05

Само да вметна: "...Осиновяването трябва да е рационален съзнателен избор - точно както зачеването на дете. Осиновяването не е драма, водевил или морална демонстрация." Пак да го прочетете, коментара под мен, другото са приказки на вятара.

#34 Cygnus 30.09.2010 в 00:29:30

Фани, въпросната госпожица има блог, в който вчера имаше доста оживена дискусия. Обречена кауза е да се спори с този тип авторки. Те просто са незрели като индивиди, празно, неспособно да анализира, повърхностно, блудкаво, дразнещо, стремящо се да бъде забелязано на всяка цена и задължително положително оценено. Има няколко материала за фелациото в блока на на госпожица Виктория, това вероятно е една от силните й теми, както идруги лайфстайл бози - "Правят ли грозните хора секс' и т. н. Ето: http://bgdolcevita.wordpress.com/2010/09/28/adoption/ грозно, пошло, омерзително Учудвам се и на редакцията, допуснала този боклук да бъде публикуван, вероятно не са го прочели задълбочено. Умолявам ги да преосмислят решението си и да скрият тази помия, защото засяга емоционално стотици хиляди жени. А заглавието ЗАДЪЛЖИТЕЛНО подлежи на промяна. Брутално е!

#35 dani1 30.09.2010 в 06:53:17

Дори здравият ми разум не може да си обясни що за човек сте Вие. Госпожо, вие сте за съд! Искам да Ви питам след като тези хора са "развалена стока", защо ли трябва да осиновяват прекрасните изоставени деца. За да ги възпитат правилно ли? Искам да Ви питам - значи раждането на 13 год. е висок хуманен акт, така ли? Или пък безразборните полови контакти на малцинствените групи, след което се раждат множество деца с увреждания и това ли е хуманен акт? Искав да Ви питам - да родиш в тоалента и едвам да ти спасят детето и това ли е хуманен акт? Искам да Ви питам Вие като толкова компетентна журналиска - какво направихте за децата от домовете - борите са за техните права, борите се за това да се ограничат тези раждания, осиновихте, напишете ни, за да знаем. Искам да Ви питам къде е инициативата Ви, която сте направила, за да може да се затворят тези домове или пък каквото и да било там? Искам да Ви питам - кой обясни на тези хора, че след като нямат възможност да отглеждата повече е от едно дете, не трябва да продължавата да раждат? Кой им отне правата - като помощи, детски и други такива? Искам да Ви питам - циганката, която я дават в национален ефир и заявява, че ще си остави детето, за да и го гледа държавата, къде бяхте Вие? Защо не се намесихте? Какво направихте? Какви санкции претърпя тя? Искам да Ви питам - кое семейство в България първо мисли да си осинови дете, пък след това да роди свое или май всички тичат първо да си родят живо и здраво детенце и никой не мисли да осиновява? Коя сте Вие, че да съдите хората с репродуктивни проблеми? Къде е написано това, че като нямаш деца и хоп трябва да тичаш да осиновиш? Кой сложи този знак да равенство? Искам да Ви питам още много неща, но няма смисъл и нещо, за да има за какво да пишете средващия път .... " Нека, който е безгрешен пръв хвъли камъка"

#36 koncentratico 30.09.2010 в 08:05:29

Според мен, медийните напъни на някой ПР експерти дават определени резултати. Целта е ясна - има проблем с нежеланието на малцинствата за интеграция, за това опитват да интегрират мнозинството към тях. Няма лошо, стига малцинството да е по-производително, по-ефективно, по-конкурентно от мнозинството. А дали е така? Скъпи ПР-и, ресурсите са ограничени. Увеличаването на разходите и свиването на производството неизбежно ще доведат до едни не много приятни за всички събития.... Скъпи и прескъпи възложители на пиарите, замислете се върху решаването на реалните проблеми а не във вдигане на пушилка за покриването им! Колкото повече се бавите толкова по-вероятно е да го отнесете в последствие.

#39 Ico_ 30.09.2010 в 12:00:08

Драга Александрина Колева, отричането или признаването на дадена тема, изисква изчерпателното и познаване. Съжалявам Ви, че допускате уверено да изразявате мнение, в следствие на оскъдната Ви попаднала информация. "Стъклени съдби" на Людмила Филипова е прекрасен роман.Засегнатата в него тематика е реална, посочените рискове - също.Но!..Да обвиниш човек с репродуктивни проблеми за подобни хипотези, е равнозначно на това да обвиниш нуждаещ се от бъбречна трансплантация, за световната черна търговия с органи."Гледната точка" на авторката, няма нито една допирна точка с романа.Подобно мнение със сигурност би обидило лидмила Филипова! Що се отнася до мнението Ви, че на дневен ред не трябва да бъде ин витро процедурите, а осиновяването...Няма проблем, който не трябва да бъде покриван, за сметка на друг.Странно ми е, че не отчитате нуждата от превенция на изоставянето, което би било единственото решение. И тъй като, вероятно не знаете, в България осиновяването е Възможно и от двойки без репродуктивни проблеми.Вие имате пълното право да си вземете едно детенце от дом.Ествествено, не сте длъжна.Явно обаче, не всички имат право на избор.Или поне това твърдите. В заключение, ще отправя една молба към Вас, защото вероятно не сте съгласна с написаното от мен. След като проявявате желание да коментирате подобна тема, моля..., информирайте се що е това репрудоктивно здраве, съответно и проблем.В какво всъщност може да се изразява. Какво е ин витро.Кога се налага тази манипулация.Какъв процент от тези Мистични 250 000 двойки се нуждаят от ин витро. А накрая се запитайте, съгласна ли сте да имате проблем, който някой да ви осъжда, че решавате?!

#40 Zlatin 30.09.2010 в 13:02:02

За авторката казах вече. Човек по мнението се познава. Когато човек не е намерил истинската любов в живота, той иска да е "различен" (или изключителен, над другите, както смята самия той), и видиш ли, ще учи другите колко за изостанали с мисленето. Пази боже... По-странното е, че има един куп други хора, с претенции за някаква интелигентност, които са готови да кажат "браво" на всяка идиотия написана в интернет, и изкарват малоумната авторка като видиш ли, не разбирате гледната и точка. И това го казват хора, които не са били от "другата страна" - не са се се сблъсквали с подобни проблеми. Г-жо Александрина Колева, Ето обръщам се към вас, за да не е пренебрежително, и да видите че съм възпитан. Вие сте застанали срещу една жена, която е по ваши думи дава всичко да има дете, и сте си помислили "абе тази защо ги прави тези дивотии, а просто не си осинови едно дете". Честно да ви кажа, радвам се, че не ви познавам. Всъщност познавам ви. Познавам доста добре хората като вас, заради които двойките с репродуктивни проблеми ги е срам да кажат, че имат такива. И наистина се чувстват като развалена стока. Но не заради патриархалните нрави. А заради такива като авторката и вас.

#52 tulip87 12.10.2010 в 01:07:06

Аз съм на 23, съпругът ми на 33. Да, ние имаме репродуктивни проблеми. Значи, както съм на 23 и преди година съм поела борбата за това да имаме генетично наше дете, сега да взема да се откажа, да отида в най-близкия дом и да взема детенце. Не, няма лошо. Просто няма да ни дадат новородено, а за по-голямо дете е абсолютно нелогично да се грижим. Значи така... Авторката да не е двойничка на Людмила Филипова или сестра на Миролюба Бенатова случайно? Все едно, пожелавам й никога тя или някой от нейното близко или далечно обкръжение да се сблъска с такъв проблем. Само Дядо Боже знае какво ни е. Само той.

#54 Ицо 13.10.2010 в 11:01:29

А бе кой им дава да публикуват на такива патки. Тази авторка е много тъпа. И една друга статия от нея видях - също МНОГО тъпа. Ама тя не се е поинтересувала малко повече от проблема. Що тя не осинови дете ? Явно не си го е и помисляла. Всъщност е много трудно да се осинови дете. Проблема е в Българските закони. Повечето от родителите които оставят детето си, не се отказват от него. И поради тази причина е невъзможно по българските закони да бъде осиновено. НЕ е верно че не се осиновявцат деца. Това че тази тъпачка не си го помисля да осинови дете, не значи че други не го правят. Има хора които осиновяват, но пречките пред тях които поставя държавата са големи. Така че ... преди да напишеш нещо ... посъбери малко повече информация тъпо момиче.

#55 отвратена 13.10.2010 в 14:10:28

Бих перифразирала Йовковото:"Боже,колко мъка има по тази земя!" в "Боже,колко простотия има по тази земя!".Бих попитала авторката колко деца е осиновила,че да има право да съди другите.Цинични са тези кръчмарски сметки:"По официална статистика в България има 250 хиляди двойки с репродуктивни проблеми. Изоставените в домове деца са между 30 и 40 хиляди. Ако 1/6 от бездетните семейства кандисат да вземат по едно сираче, вместо да надлъгват природата...."Тези деца не са деца на бездетните семейства,това са български деца,деца на България.Доколкото знам Тити Папазов осинови дете,въпреки че има биологично дете.Но не съм го чула да съди бездетните семейства...За разлика от авторката!Цинична статия.

Новините

Най-четените