Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Крали Марко между храните и политическата мисъл

Истината е, че истерията, която тече в момента за двойните стандарти на храните в големите търговски вериги, е ней-обикновена пропаганда, ежедневие на червени пиари. Снимка: Getty images
Истината е, че истерията, която тече в момента за двойните стандарти на храните в големите търговски вериги, е ней-обикновена пропаганда, ежедневие на червени пиари.

Животът може да е всякакъв, но поне не се скъпи, когато ни дарява поводи за възмущение. Ние се чувстваме най-добре, когато някой е искал да ни прекара, обаче сме успели да го гепим в крачка. Такъв един повод за възмущение и гняв е „двойният стандарт" в храните за богатите и за бедните европейци - тема, която вълнува духовете в последно време.

Вълнува ги до такава степен, че в почивния съботен ден Бойко Борисов, погазвайки Кодекса на труда, свика своите министри на работа. Всъщност поводът оправдава средствата - нацията изчезва. Хората мрат. И мрат по две главни причини: войната по пътищата и отровните храни в големите търговски вериги. Ето това става ясно в онази злокобна съботна сутрин.

Да оставим настрана войната по пътищата, най-малкото защото продължава да не е съвсем ясно кой срещу кого воюва там, и да се концертираме върху храните. Употребявайки ярки думи като „апартейд", Борисов споделя с министрите си обидата, че съставът на някои храни е различен за пазарите на Източна Европа в сравнение със западните. Казва още: „Всеки доктор ще каже, че една от най-големите опасности за здравето е именно това, което се яде и пие".

Правилно, г-н министър председател! Вредно е да се пие по литър домашнярка на ден, вредно е да се пият по десет бири, вредно е да се тъпчат тлъсти кюфтета и кебапчета, вредно е да се пият сладки и газирани течности, докато се отхапват големи комати от мазни банички, кренвиршки и кашкавалки ей тъй, както си вървиш по улицата, вредно е задникът на 15-годишно момиче да е като ремарке от пасти и тулумби. Но къде тук е вината на търговските вериги? Къде са двойните стандарти?

Истината е, че истерията, която тече в момента за двойните стандарти на храните в големите търговски вериги, е ней-обикновена пропаганда, ежедневие на червени пиари. Тя казва: „Западът трови бедните си роднини! За него вие сте второ качество!". А аз бих попитал червената пропаганда защо тези роднини са бедни, какво се е случило в историята на източноевропейските страни, че да са второ качество?

Нещо между 1945 и 1989? Ама нейсе, това е тема на друг разговор. Сега, като са ви толкова вредни и отровни западните търговски вериги, защо се държите все едно са задължителни - купувайте си риби втора преснота от Женския пазар или пък си намерете някакви евразийски вериги, дето да е евтино и качествено. Ще ми се да видя в такъв хипотетичен евразийски хипермаркет и евродепутата Момчил Неков, който е едно от остриетата на тази кампания, а иначе е известен като „Младежът 15-15", изместил Станишев от Европарламента поради електорално недоразумение. Той сега мизерства, пазарувайки с торбичката в отровните брюкселски бакалии, и се зъби на световния империализъм.

Такъв вид пропаганда се гради върху злобата и завистта. Върху омразата към богатия, към този, който печели и плаща данъци. Ало! Десните! Капиталистите! Либералите и либертарианците с вашите идеали за свободна конкуренция и честна размяна на блага! Къде сте?

Ето на тази пропаганда се хваща министър-председателят Бойко Борисов. Казвам „хваща", защото не ми се ще да вярвам, че участва съзнателно. Нали е десен лидер, нали е даже консерватор! Да говори за апартейд в супера прилича повече на Корнелия Нинова или пък на някой от кресливите му коалиционни партньори, нежели на него!

Мислите на един десен, че даже консервативен лидер, трябва да текат не по този начин, а горе-долу така:

Съвременният свят е ляв. Ляв до нелогичност. Пълен е с хора, които си мислят, че планетата трябва да гъмжи от всякакви граждани и гражданки, които не само да доживяват дълбоки старини с помощта на модерни и безплатни антибиотици, но и да бъдат изхранвани. Изхранвани обаче не с ГМО и с евтини (но иначе безвредни) вещества като палмово масло, соя и други заместители, а с еко-био плодове и зеленчуци, с яйца от щастливи кокошки и най-фин и здравословен лимец.

Не дай Боже, да предложиш на такива граждани и гражданки сирене с палмово масло или салам със соя! Това е атентат! Това е посегателство над базисните им човешки права! Тогава към Била и Кауфланд, даже и към Лидл ще тръгнат „шопи със сопи, с пръсти, с копрали, с търнокопи, с вили, с брадви, с топори, с коси...", както пее Гео Милев. Ако министър-председателят е безогледен популист, какъвто не ни се иска да вярваме, че е, просто ще ги поведе и ще си напише червена точка. Но ако е десен, че даже и консервативен лидер, ще се помъчи да обясни някои неща.

Защо има разлика в състава на някои продукти? Причините са две, като и двете са маркетингови: първо, заради вкусовите предпочитания на пазара, установени чрез скъпи проучвания и фокус групи; второ, заради цената - тя трябва да е приемлива, даже ниска според местните стандарти, иначе чувствителният потребител ще пищи, че му е скъпо и ще проклина мръсния капиталист, който печели на негов гръб.

А цената е вид природно явление. Тя се определя не само от състава на продукта и от производствените разходи, а също така и от логистиката, данъците и пазара на труда в съответната страна: работниците (и профсъюзите) искат високи заплати? Работодателят трябва да ги изкара отнякъде. Българският производител иска веригите да изкупуват продукцията му? Ако все още не са ги изгонили с камъни, веригите трябва да включат неговата цена в крайната.

И въпреки разликата в състава на продуктите (ако такава се установи), не трябва да се забравя, че никой продукт в хипермаркетите не претендира да бъде като някакъв друг продукт по света, а само да бъде такъв, какъвто е представен на етикета си. На етикета съдържанието е описано коректно и единствено тази коректност трябва да следят оторизираните органи - дали в пакета има това, което пише върху него.

Ако някому съдържанието на продукта не се вижда достатъчно качествено или изискано, то има предостатъчно гурме-магазини, еко-био магазини, слънца и луни, бутикови мандри, бутикови месарници и колбасарници - да пазарува там. Ама там е скъпо! Аааа, така ли... Това обаче е тема на съвсем друг разговор, който минава през рентабилност, конкурентоспособност, образование, квалификация, иновации и т.н., и т.н. Тук вече става въпрос за икономическа политика, а не за социална.

Големите и тъй мразени в епохата на хибридната война търговски вериги, у нас полагат искрени усилия да продават български стоки - едно защото непрекъснато ги заплашват с квоти от по 70% задължителни български производители (и го правят даже от страниците на предизборните програми на „десните" партии), друго защото са чувствителни търговци и се стараят да уловят модерните патриотични пориви на масите и да им угодят. Даже понякога стават смешни.

Вижте рекламите на Била с българските домати и ягоди, вижте я как се е загрижила за Мадарския конник! Вижте кампанията, наречена „От любов към България", организирана от веригата със звучното тевтонско име KAUFLAND! Вижте даренията за „Българската Коледа", вижте кампанията „Великден за всеки" съвместно с Българския червен кръст! Стараят се хората, бъдете по-снизходителни!

И все пак, дори на фона на това донякъде лицемерно рекламно поведение, когато се гневим за някакви двойни стандарти, на които уж сме подложени, не бива да забравяме разликите между различните видове хранителни продукти. Масовите храни биват: a) евтини, b) некачествени, c) вредни и d) ментета. Невинаги некачествените са евтини и невинаги евтините са вредни. А що се отнася до ментетата, струва ми се, че злите търговски вериги са последното място, където можете да попаднете на тях.

Така че правителството, като ще се грижи за здравето на народа и за демографския прираст на популацията, да не ограничава усилията си само в големите търговски вериги, за да угоди на някакъв моментен прилив на народен гняв, подклаждан кой знае от кого и с какви цели. Да види къде се произвеждат ментета, къде се продават, кой печели от това и плаща ли си данъци върху печалбите. А PR кампаниите да остави на пиарите.

Ето, така горе-долу би следвало да тече мисълта на един десен, че даже и консервативен лидер. Но един десен, че даже и консервативен лидер никога няма да спечели избори в страна като нашата. Тъй че, мислете както знаете, г-н Борисов, и както умеете, кой съм аз, че да Ви давам акъл! Вие сте народен закрилник. Със сигурност и г-н Марко Мърнявчевич (по-известен като Крали Марко) би постъпил като Вас на Ваше място, ако през 14 век тогавашните търговски вериги постъпеха така несправедливо и унизително с невинните прилепски потребители. Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен с всичките му там Били, Кауфланди и Лидли.

 

Най-четените