Заблуди и факти за катастрофите

Пиян 19-годишен шофьор с двумесечен (легален) стаж зад волана лети с бясна скорост по улиците на Яхиново в компанията на почерпени приятели. Колата поднася и се блъска в електрически стълб. Петима мъртви, двама ранени. Оттам историята е болезнено позната: ден на траур, таблоиден популизъм и фатално закъснели оправдания от МВР.

Нелепата катастрофа е поредната трагедия от глупост и липса на рефлекс за самосъхранение - и това не се отнася единствено до покойния шофьор.

Било прокоба? Война? Природно бедствие?

Още колко кръв трябва да се пролее по асфалта, за да може обществото да излезе от инфантилния си ступор?

Очевидно България има проблем с тежките катастрофи, след като се нарежда на трето място по смъртност на пътя след Гърция и Румъния; годишният брой на жертвите от ПТП е в пъти по-голям от този във Великобритания, Швеция или Холандия.

Този проблем не е "бич Божи", а произтича от обективни причини - разбити пътища, стари и опасни автомобили, корупция по цялата верига от изпитите до техническите прегледи, милиционерския манталитет в КАТ и др.

Има и утежняващи обстоятелства - бедност, липса на култура за движение по пътищата, комплекси и търпимост към селските джигити.

Има, обаче, и значителна промяна в черната статистика за последните 20 години. През 1994 г. загиналите при катастрофи са близо 1400, докато през 2014 г. броят им е 655 души.

С други думи, съществуват рационални решения на проблема, които дават видим резултат - превенция, повишаване на задължителните мерки за безопасност, контрол, подмяна на автопарка, инвестиции в пътища и др., които наистина правят разлика.

В същото време, общественото мнение се опиянява от позивите да вкараме в затвора всички потенциални (само)убийци с бензин в кръвта. Наивното схващане, че колкото по-драстични са наказанията, толкова по-спокоен ще е светът, е доста погрешно.

Очевидно съществуващата и в момента в НК санкция за лишаване от свобода до 2 години не е спряла никого да седне зад волана след "двеста за отскок".

Според статистиката на Центъра за изследване на демокрацията от миналата година, броят на затворниците, причинили ПТП или шофирали в нетрезво състояние, е близо 400 души - т.е. държат пето място по численост сред осъдените на лишаване от свобода (след лежащите за кражби, грабежи, умишлени убийства и търговия с наркотици).

Наказания има, само че репресията е мярка със закъснение.

Тя не дава гаранции, че инцидентът няма да се повтори на друго място и с други участници, както не дава успокоение на усещането за липса на справедливост.

Преди няколко месеца ВКС осъди на 12 години затвор шофьора Данаил Георгиев, който под въздействието на алкохол блъсна и уби на място шестима младежи в Симеоновград на Великден 2011 г. Заедно с него в затвора влезе и братовчед му Живко Желев, който можеше да предотврати трагедията - ако не беше дал на видимо нетрезвения си роднина ключовете за автомобила си.

Почти няма случай на тежко произшествие, при което пияният шофьор да е бил сам в колата - учудваща толерантност на околните към беззаконието.

Не заплахата със строг тъмничен затвор, а културата, превенцията, съзнанието за последствията и личният пример работят в помощ за намаляване на тежките катастрофи, причинени от младите шофьори.

Далеч по-необясними от алкохолните гонки са онези 94 случая на катастрофи, при които водачи са деца под 14-годишна възраст. Само за миналата година има 84 катастрофи, предизвикани от шофьори на възраст между 15 и 17 г. - тоест, без законово свидетелство за управление. Четири от тези случаи завършват със смърт на водача.

Нищо повече от безотговорност и липса на контрол - както от страна на родителите, така и от страна на държавата.

Но това, което липсва най-много, е адекватно разбиране за истинските причини за най-тежките катастрофи.

МВР се опитва да поддържа подробна статистика, но дори тя не дава сметка за елементарни показатели за безопасност.

Истината е, че катастрофите заради употреба на алкохол не са нито най-честата, нито най-фаталната причина за тежки ПТП (168 катастрофи с 13 жертви през 2014 г.).

Държавната статистика вписва масовият случай в графата "несъобразена скорост с пътните условия" - т.е. лоша преценка на "атмосферните условия, релефа на местността, състоянието на пътя и на превозното средство, превозвания товар, характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост".

Полицията регистрира, че 227 души са загинали по този начин, но не дава отговор на въпроса "Защо?".

В колко от случаите имаше възможност да се избегне катастрофата? В колко от случаите имаше патрул на "Пътна полиция" в района на инцидента? Имаше ли регулация, камери, предупредителни знаци?

В колко от случаите на "несъобразени пътни условия" причина за катастрофата беше липсата на пътно осветление, разбитият асфалт, непочистената поледица? Колко от загиналите шофьори и пътници можеха да се спасят, ако носеха предпазен колан? Какъв е делът на фаталните инциденти с автомобили над 15-годишна възраст с "изрядна" техническа проверка? Колко сервизи бяха затворени или санкционирани?

Впрочем, според обясненията на роднините - шофьорът от Яхиново е карал Голф за 1600 лева, n-та употреба. И този случай не е изключение, а правило. Според данни от 2010 г. едва 8,4% от леките коли в България са били нови или произведени през последните 5 години. Най-масовите автомобили по българските пътища са над 15-годишни (30,5% от всички МПС) и дори над 20-годишни (27,3%).

Аргументът "бедни сме, затова сме нещастни" е абсурден.

Както са абсурдни и оправданията на правителството, че не може да постави "по един полицай на всеки ъгъл", на фона на диспропорционалната държавна издръжка, воя за социални привилегии на полицейските служители и засадите за взятки по "оборотни" кръстовища.

За толкова години нито една реформа в МВР не промени сбърканата система за събиране на глобите, например - най-простият инструмент за увеличаване на приходите на полицията, който можеше да обезпечи пускането на моторни или авто-патрули в движение, каквито съществуват по цял свят (защо не и сигнализация за нарушения "в реално време").

Тази реформа, за разлика от всички останали, не изисква нито извънредни политически усилия, нито извънредни разходи, нито предполага сблъсък на интереси. Всички имаме интерес да сме живи и здрави.

Отвъд непоправимите загуби на човешки животи автомобилните катастрофи имат невидима, но значителна цена за обществото - загубите на националните икономики от щети от ПТП се изчисляват на 2% от БВП на държавите (според данни на Европейския съвет за транспортна безопасност).

Пренесено на български терен - това са 2/3 от годишните разходи на държавата за образование. Струва си размисълът.

#1 Harry 14.05.2015 в 09:48:28

Проблемът е липса на държавност, а не някакава митична липса на култура и прочие обвинения към народа-мат'риал, вижте англичаните, те са нарицателни за простотия в цяла Европа, но в Англия уважават закона, защото там няма прошка. У нас нещата започват още от нежеланието на властта да спре колите с преправени ауспуси и нощтните гонки, които ни тормозят, познат полицай ми довери, че имат устно указание да не перследват мотористи нарушители. На техниците от поддръжката на ЕРП им е забранено да спират тока на циганите нередовни платци, забележете, не на българите, разделили са ни по расов признак, а после ги слушайте по ТВ как ви говорят против расизма. Няма държава, видимо с просто око е че властта и особено ГЕРБ симпатизира на престъпниците.

#2 Rohanbg 14.05.2015 в 11:16:13

Доста нескопосан анализ. Най-същественият проблем с катастрофите у нас е именно липсата на санкции заради отсъствието на каквато и да е държавност. Купуваш си книжка безнаказано, свикваш да караш рисково безнаказано, а дори и когато причиниш фатален инцидент в най-честия случай се отърваваш с условна или смешна присъда. Всички аргументи на авторката стават на пух и прах само с една разходка до съседна Гърция, когато видиш как бг-шофьорите с "черен джип с предимство" спазват чинно ограниченията. Е как с минаването на границата им се променя културата на шофиране? Разбира се гърците определено не карат толкова "културно", но те явно могат да си позволят да си плащат санкциите. Смисленото в статията, е че статистиката на КАТ всъщност не ни казва нищо. И че понятието несъобразена скорост много често оправдава институциите за несвършена работа. Защо например през споменатата 1994-та жертвите на пътя са повече от днес? Дали наистина КАТ има заслуга за "подобрението"? Или по-скоро тогава масово превозните средства са били без въздушни възглавници, АБС и други системи за сигурност? Отчитаме подобрение, а всъщност усещането е че нещата вървят към все по-зле. Караме на фарове и в 40-градусова жега, а никой не се наема да изчисли дали има друг смислен ефект, освен приходи за Лукойл и държавата от акциз и ДДС. Както виждаме, и на всяко кръстовище да има камера, ефектът ще е нулев ако държавата не успява да събира глобите. Каквато е реалната ситуация в момента. Затова няма какво да си говорим за възпитание и култура, когато държавата липсва. И най-възпитания човек се чувства като глупак, когато всички около него нарушават правилата безнаказано. Най-елементарният пример е висеното в задръстване, и "заобикалянето" от "тарикатите" в насрещното платно, в аварийната лента или по тротоара. В нормалните държави е достатъчно да съобщиш по телефона регистрационния номер на подобен шофьор, за да отнесе солена глоба или да остане без книжка. Тук премиерът ни призова да застанем на пътя на джигитите. Сигурно за да ни прегазят безнаказано...

#3 glavsek 14.05.2015 в 11:35:58

Докато всеки не осъзнае,че за всяко нарушение се плаща някаква цена и то без никакви компромиси,няма да се оправим.А да се случи това зависи най-много от държавата.Специално за нарушенията по пътищата,само насищане с камери и то без предупредителни знаци които да показват че има камера.И след това събиране на глобите до дупка!Защото ние се вразумяваме само когато ни ударят по джоба!Най-голяма отговорност носят политиците във властта разбира се!

#4 pepe 14.05.2015 в 12:36:46

Вие смятате, че политиците са отговорни за вашето поведение по пътищата? Може би и биберончета трябва да ви дадат и да ви затворят в кошарки.

#5 TheRock 14.05.2015 в 15:36:30

Истината за намалената бройка на загинелите не е ролята на КАТ, а просто това че караме по-нови коли и те вече имат системи за защита на нашия живот. Това е причината за по-малкото загинали. Иначе бройката на катастрофите е важна и тя показва дали КАТ си върши работата.

#6 Scooby Doo 14.05.2015 в 17:08:40

Бройката на катастрофите показва бройката на джигитите. Не може във всяка кола по един катаджия да натиска спирачки.

#7 pepe 14.05.2015 в 17:10:59

Липса на държавност гугутке Хари, е когато се позволява на единици да нарушават правилата безнаказано. Когато нарушението е масово, държавата няма /и не би трябвало да има/ средства да го предотврати /освен ако държавата не е диктатура разбира се/.

#8 The Seeker 14.05.2015 в 22:03:59

Пак го обърнахте на политика. Закони има, няма кой да ги спазва - говоря основно за власимащите - което не важи само за тези случаи. Относно катастрофите - в БГ най-честото оправдание за дадено нарушение, дори на пътя е - "правя го щото мога" - т.е. няма последствия значи може. Друг е въпроса, че има една огромна част от всички, които карат наистина меко казано несъобразено, най-вече тези с "черните джипове" - това, че колата има вътък, не значи, че е с предимство или, че насреща няма да дойде някой. Нагледал съм се в междуградско на изпреварване без никаква видимост и в завои и на цели колони автомобили без видимост - ужасна простотия е. Дистанция никой не спазва, никой дори не се замисля, че камиона зад който той кара на 2 метра може да му се наложи рязко да спре. Тотално не познаване на прости правила от физиката и механиката. Проблемите са наистина много.

#9 dimis 18.05.2015 в 21:54:42

Ако има следното наказание - отнемане доживот на шофьорската книжка, без право на помилване - за причинена смърт или тежка телесна повреда, войната по пътя практически ще спре. А също и по-леки варианти на горното - отнемане за 5, 10, 15, 20 години. Всичко друго е само преливане от пусто в празно.

Новините

Най-четените