България е на 47-о място сред 65 развити държави в света по функционaлна грамотност на 15-годишните ученици. Данните са от международното изследване PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и бяха обявени днес, а самият тест е проведен през 2012 г. В глобалното изследване се включиха над 510 000 ученици на 15- и 16-годишна възраст.
PISA (Програма за международно оценяване на учениците) изследва уменията по четене, математика и природни науки, в сегашното изследване акцентът е върху математиката.
У нас 44% - в сравнение с 41% през 2009 г., от деветокласниците нямат ключови когнитивни умения, предопределящи включването им в пазара на труда и пълноценното им участие като граждани.
България е и страната в Европа с най-силна връзка между постиженията на учениците и тяхното социално-икономическо положение.
Според изследването у нас не само средното ниво на компетенциите на учениците е сред най-ниските в развития свят, но и разликата в постиженията на най-добре и най-зле представящите се ученици е най-голяма спрямо останалите държави.
Само 4% от българските ученици са постигнали отлични резултати. Тази статистика потвърждава един от най-сериозните проблеми, пред които е изправено обществото ни - неравният достъп до качествено образование, коментират от фондация "Заедно в час".
Изоставаме сериозно спрямо средните нива в ОИСР
Средният резултат на нашите ученици по четене е 436 точки при 429 при предишното изследване от 2009 г. Подобно е положението и при природните науки - през 2009 г. точките са 439, сега - 446. Въпреки това българските деветокласници сериозно изостават спрямо средните нива на ОИСР - 496 т. за четивна грамотност.
Сходни по успех са ученици от държави като Кипър (449 т.), Румъния (438 т.) и Тайланд, Чили и Коста Рика (441 т.). С най-добри постижения са 15-годишните в Шанхай (Китай) - 570 т. В дъното са Перу с 384 т. Азиатските държави - Китай, Сингапур и Япония са на първите места и по четивна грамотност и природни науки.
България е на 47-о място по математика от 65-те държави, участвали в изследването. Постигнатият от учениците ни среден резултат от 439 точки по математика при средно за страните от ОИСР 494 показва, че почти няма качествена промяна спрямо предишното издание от 2009-а, тъй като резултатът се е повишил едва с 13 точки.
Първите места заемат само азиатски държави - Китай, Сингапур, Корея, Япония. След тях сред европейските най-добре са се представили Лихтенщайн, Швейцария, Холандия и Естония. На последните места са се класирали учениците от Катар, Индонезия и Перу. Преди България се подреждат още Русия, Хърватия, Унгария, Гърция, Сърбия, Румъния и Кипър.
Най-голямо подобрение в резултатите по математика отбелязват учениците от Бразилия, Италия, Мексико, Полша, Португалия, Турция и Тунис. Израел, Катар и Румъния през последните години също увеличават дела на отлично справилите се с теста ученици. В над половината от държавите момчетата имат по-добър резултат по математика в сравнение с момичетата.
43.8% от нашите деветокласници остават под критичното второ ниво по математика при 23.1% средно за ОИСР. През 2009 г. делът на 15-годишните на второ ниво бе 47.2%. След нас по математически познания се нареждат държави като Обединените арабски емирства, Казахстан, Тайланд, Чили, Малайзия и Мексико.
Първите седем държави с най-добро представяне са от Азия. Шанхай (Китай) e на първо място по математика с резултат 613 т., следван от Сингапур (573 т.). Сред първите седем се нареждат още Хонконг (Китай), Тайван (Китай), Корея, Макао (Китай) и Япония.
Първата европейска държава е Лихтенщайн, която е на 8-о място. Естония е на 11-о място с 521 т., след нея е Финландия - 519 т. В дъното на таблицата са Перу (368 т.), Индонезия (375 т.) и Колумбия и Катар (376 т.).
Потвърждават кризата в българското образование
Резултите от PISA 2012 потвърждават кризата в българското училищно образование, но също така предлагат и възможности за подобрения. Най-добре представящите се държави показват, че е възможно да се постигне едновременно достъпно и качествено образование за всички деца.
Изследването дава възможност да се поучим от най-добрите образователни системи. Такъв пример е Шанхай в Китай (на първо място по резултати в PISA 2012), където успехът на учениците е поставен в центъра на преподаването.
Ключов приоритет за учителите е мотивирането и активното включване на учениците в техния образователен процес. Евгения Пеева, изпълнителен директор на "Заедно в час", която посети няколко училища в Шанхай през изминалия месец, казва: "Местните власти и училища са поставили на преден план подобряването на преподаването, като отделят до 30% от времето на учителите за обучение и развитие, както вътре в училище - чрез съвместно учене и наблюдение на уроци и обмен на опит с колегите, така и извън него.
Наред с това, успешните училища се използват за пример и консултират училищата с по-ниски резултати за това как да подобрят средата и културата в училище, преподавателските и административни практики."
Топ приоритет в България трябва да бъде привличането и задържането на повече млади и талантливи учители в българската образователна система. Не би било възможно да постигнем дълготрайна промяна в училищното образование без инвестиране в развитието на силни лидери, които да работят за нейното осъществяване.
Съвместен анализ на "Заедно в час" и Световната банка открои необходимостта от подкрепяща среда в училищата за младите учители; менторски програми, чрез които новопостъпилите учители наблюдават и съвместно планират уроци с по-опитните си колеги, както и развитието на лидерските умения на училищните директори, от които пряко зависи професионалното развитие на учителите.
А къде са линковете към докладите на ПИСА, да видим сами какво е написано. Има и резулттаи от изследвания на нивото на образователните чиновници ... Тогава става ясно кой какво..... Пак ли е подписан договор между МОН и ПИСА да се крият?
Ташев, ти ако може да прилапаш 50-60 милиона от ЕУ, на сметка в ошфорка ли ще си ги сложиш или ще ги инвестираш в образованието на мангалите? Питам, щото те гледам ,че си човек с ценности. За Бойчев...знам какво ще направи.
Абе, Бойче, връткаш се с такава скорост, дето според теорията за дървото на Айнщайн (мисля си беше) аха сам да си посегнеш...
По темата за образованието гледам най-активен е Бойчо Бойчев, кадър на Бургаския свободен. Е нужно ли е да коментираме качеството на образованието изобщо тогава