За цигарите и хората

На 23 години съм. Това ще рече, че 23 години живея с цигарен дим навсякъде около мен, както всички в България.

Няма значение дали си пушач или не. Аз не пуша. Баща ми и леля ми са заклети пушачи. Приятелят ми пушеше в продължение на 4 години - от две години ги отказа. Сигурно половината от приятелите ми пушат.

Цялата тази „статистика" идва да покаже, че макар да ненавиждам цигарения дим, е трябвало да се съобразявам с него заради хората, които обичам. И макар и те да ме обичат, рядко са се съобразявали с мен.

Мили пушачи, сетете се колко пъти не сте палили цигара, защото на вашата маса ваш близък не пуши. Нищо му няма, ще изтърпи една цигарка, нали? Да, изтърпявала съм, защото приемам близките си такива, каквито са, а и това е личен избор, който не мога да променя.

Затова ще се наложи да се включа в графата „пасивен пушач". 70% от населението у нас пушело - това ще рече, че имам 30% колеги в същата графа. Много „добре" си живеехме в тази графа, уютно, топличко и задимено.

Но с всяка новина по телевизията, че забраняват тютюнопушенето в заведенията, че щяло да има глоби, че здравното министерство вече щяло да бъде безпощадно, че ЕС ще налагал глоби, ако не се стегнем - всички ние - онези скромни 30%, се отърсвахме от дима с надежда.

Честно казано обаче, вече тотално се обърках - забранено ли е, задължително ли е, някъде има стъклени прегради, другаде няма, някъде има хора пред заведенията, някъде същите тези хора спускат димната завеса около себе си на съседната маса. Говореше се за 2010, 2011, 2013, а сега пък 2014 година. У нас правилата някак винаги са по-различни, лесно пренебрежими, винаги отложими.

Преди две вечери бях в едно заведение в Студентски град. Още с влизането видях момчето на гардероба да разговаря с момиче, което пуши. Реших, че са приятели или гаджета и тя просто му прави компания. Определено в съзнанието ми не съществува образ на човек, който си взема кутията с цигари и излиза извън заведението, за да поеме своята доза никотин за часа.

Само че като влязохме вътре приятелите ми отбелязаха веднага, че „май" не се пуши. Аз надигнах скептично вежда, напрегнах максимално носа си в опит да уловя познатата миризма, очите ми се впериха в търсене на облаци от дим - на първо вдишване и пръв поглед - нищо.

Някак продължавах да бъда скептична. Бях убедена, че заведението е прекалено голямо и че щом хората не бяха никак нагъсто, причината за заблудата ни е добрата вентилация.

Изненадата дойде малко по-късно. Както си пиехме питиета - аз и още седем мои приятели - по някакво чудо все непушачи (двама бивши - моите герои), покрай нас на два пъти минаха хора с цигарени кутии в ръка, отправящи се към изхода, които след няколко минути се връщаха. Бях потресена. Не вярвах, че ще го доживея този момент и в България.

Извинявам се на всички пушачи - нямам нищо против тях. Разбирам, че това е зависимост, навик, непреодолимо удоволствие, отдушник - всеки го нарича по свой си начин. Разбирам, че не всеки го прави, защото толкова много иска. За нервите на някои хора сигурно това е единственото спасение, както за мен примерно е гризането на нокти (това иде да покаже, че разбирам горе-долу зависимостта от цигарения дим). Но миризмата, димът, който се просмуква в косата, дрехите и белите ми дробове - това ми идва в повече.

Оказва се обаче, че места като това май няма много. Проблем щяло да бъде. Огромни загуби за бизнеса. По новините говориха за милиони загуби за държавата, съкращения, закривания на заведения. Това обаче, колкото и вярно, е доста нагло и лицемерно твърдение.

Да, ако в момента някои спазват законите, а други се правят на недостъпни - загубите тогава ги разбирам. И аз ако съм на мястото на един пушач, ще ходя само там, където мога да задоволя своите нужди, да се обвия в опияняващ дим и да забравя за наглостта на непушачите, на които все някой им пречи. Ще забравя за любимото заведение, щом то е забравило за мен.

И тъй като съм пушач - аз и още 70% от населението, сигурно някое друго кафене или клуб ще трябва да затворят врати - ама да се оправят. Всеки да се спасява както може. Да, това е разбираемо и напълно логично.

Но нека видим и една друга логична картинка - какво ще стане ако във всички кафенета, ресторанти, барове, клубове, дискотеки, сладкарници и тем подобни има забрана за пушене - каквато аджеба беше първоначалната идея.

Тогава аз, все още на мястото на един окаден пушач, няма да имам кой знае какъв избор - даже никакъв. Няма да стоя като затворник само у дома! И вече ще си избирам заведението не по това мога ли да пуша или не, а примерно по цвета на сепаретата.

Тогава любимото ми заведение пак ще трябва да ми е любимо - може да не се пуши, ама поне си е моето и пази толкова много спомени. Да, ще трябва да изляза навън да изпуша една цигара, ама пък всички останали хора - онези, дето иначе не ги броим за хора - непушачите, ще са ми благодарни и ще ме поздравяват за това, че най-накрая им засвидетелствам някакво уважение, макар да не го правя по свое собствено желание.

Затова може би е време да спрем с тази безкрайна агония - ще има забрани, няма да има, тук ще се пуши, там няма да се пуши. Така само хората се настройват едни срещу други. Пушачите гледат кръвнишки непушачите, те пък от своя страна се радват на чуждото нещастие.

Съжалявам, че трябва да излизате и да пушите на студа. Но защо някои хора да страдат от вашия избор? Да, наясно съм, че и другото е в пълна сила - защо вие да страдате, заради нашите чисти дробове?

Сигурна съм обаче, че здравият ви разум ще надделее пред това да сипете обиди и да издишате дима в лицата ни.

#1 nakadetaka 26.01.2011 в 09:48:47

А защо просто да няма заведения за Пушачи, където ние да пушим и такива за Непушачи, където вие да не се тровите? Така ще имате избора без ние да седим на студа. В крайна сметка всички имаме права. Не ли?

#2 Лични финанси 26.01.2011 в 10:28:10

И аз съм мислила за заведения само за пушачи. Ама да ти кажа така ще се осмърдят, че скоро и пушачите ще почнат да ги отбягват.

#4 Лични финанси 26.01.2011 в 10:36:40

Офтопик: Впрочем статията не ме впечатлява много, обаче СНИМКАТА е убиец!

#6 nakadetaka 26.01.2011 в 12:19:11

Всеки търпи нещо, свързано с професията. Миньорите са по за жалене от сервитьор непушач и пак казвам, ако има заведения и за пушачи и за непушачи - ще има избор и за това, къде да работиш.

#7 No name 26.01.2011 в 12:44:16

Знаете ли, колко лепила издишват работничките в обувните фирми? А момчетата по бензиностанциите? Имате ли идея как смърди бензина и газта през лятото на 35 градуса температура? Та какво правим за техните права, за да не се осмърдяват и разболяват от тези миризми? Аз също съм съгласна да има заведения за пушачи и за непушачи. Та непушачите, хуквайте по заведенията за такива, за да не фалират и спрете да се влачите и дуднете след нас, пушачите.

#13 No name 26.01.2011 в 17:32:48

strawsPulledAtRandom, първо прати на батко си много поздрави, защото лично съм виждала как правят тези проверки. Виждала съм за 1 година работа, как се прави тежка алергия, придружена с астматични пристъпи на бензиностанция. Моя роднина/НЕПУШАЧКА/ и изядохме житото, след 18 години трудов стаж във фирма за обувки. То всичкото от безопасни условия на труд, ама само на бумага, за пред батко ти. И ако моя приятелка е непушачка, няма да изляза с нея на закрито, а на открито кафе. А не непушачите да имат претенции, че като влязат в заведение за пушачи и всички да спрат да пушат, заради нея/него. Не мислиш ли, че малко дискриминационо е да се иска, всички заведения да са за непушачи? Не сте само вие на света!

#16 nakadetaka 26.01.2011 в 19:49:37

Аз пак недоумявам??? Всички пушачи казват-да има заведения и за пушачи и за НЕПУШАЧИ (даже съм съгласна за тях да се повече) А всички пушачи казват - НИКЪДЕ да не се пуши. Сори, но сте нагли. Не виждам какво ви бърка, че ние ще седим сред хора, които пушат. Вие нали няма??? относно примера с приятелката, която не пуши, но ще дойде с мене-еми сори,ама като забранят да се пуши в заведенията, ще и се налага, ако иска да ме вижда- да идва в нас, където ЩЕ СЕ ПУШИ, така че това не е аргумент. Тотално лишено от логика решение е, да не говорим за всички хора, които инвестираха сега в заведенията си да ги разделят.

#17 stg 26.01.2011 в 23:08:43

ако заменим непушачи с вегетарианци а пушачи с нормални хора мисля че мненията ще изглеждат по съвсем същия начин

#23 Ma Ra 27.01.2011 в 14:25:38

хайде стига бе - само се чудят, каква забрана по-напред да въведат, за да изцоцат още малко парички от "разрешителни", "глоби" и тем подобни "ххх" Защото всичко е една голяма промивка на мозъците на хората. От както свят светува, хората си пушат, кой лулата на мира, кой друга билка, но сега, понеже имаме "медии", "новини", "институти", "статистики" и тем подобни "модерни" изследвания - БУЛШИТ. Аз не вярвам в тази пропаганда. Умирали по-млади, замърсявали въздуха!??! Ами какво да кажем за колите тогава? Не мислите ли, че изгорелите газове представляват доста по-голяма заплаха за белите дробове? А ароматизираните свещи? Знаете ли, какви химии слагат в тях ;) Който иска да се занимава с глупости и да си чеше езиците, но 1. аз не вярвам,че такава забрана ще се въведе и ще се реализира на практика. Защото дори в бели страни като Австрия не успяват. и 2. никак, ама никак не вярвам, че непушачите ще си ходят сами в заведения за непушачи, защото обикновено компаниите са смесени ... Все пак закона си има вратички - заведения само с нощен режим, примерно, могат да избират, какви да са, независимо от квадратурата и тн. Мисълта ми е, че вратички винаги ще се намират, както и подкупи, но защо изобщо трябва да се подкрепя това, като е очевидно още един начин за събиране на пари за дарения за хотели и яхти... !?!?!? Непушачи... вие наистина ли вярвате в това?!!? Утопия хахахаахах

#25 No name 27.01.2011 в 14:35:34

Елена Колева, вземи да се информираш повече. От 2013-2014 година искат да въведат тотална забрана за пушене на всички обществени места. Та питам сега, непушачите не се ли проявявате като егоисти и нагли?

#28 nakadetaka 27.01.2011 в 16:27:05

@ 22 Elena Koleva | 27.01.2011 13:10 "От коментарите, които прочетох, ми става за пореден път ясно колко нагли са хората пушачи - ограничени, егоисти и си мислят, че всички са им длъжни, което далеч не е така." и това го казват хора, които искат не да има места, където не се пуши, а НИКЪДЕ да не се :-))) не знам кой е нагъл. (при условие, че не чух пушач да казва Навсякъде да се пуши, не - искаме просто някъде да се пуши, където ние ще си седим) @Минувач Миличък, ти си мисли за твоите приятели, аз за моите,предполагам си имаш и други грижи освен да се кахъриш за мен ;-)

#29 lina 27.01.2011 в 16:31:18

Ами да. Защо да не се върнем десетилетия назад и ще се разделим по разни признаци, автобуси за черни, автобуси за бели, заведения за цигани, заведения за българи, заведения за пушачи, заведения за непушачи, област от България за гербери, област за седесари, област за бесепари и т.н. И после бой за разширение на териториите. Ще си контактуваме единствено по интереси. То така можем да си разграфим и цялата планета, пък после и Космоса. Защо не? И познанства и приятелства ще завъждаме само след тест, не пушиш ли – вън от компанията на пушачите или си носиш последствията на собствена отговорност. Това пушачите са много нагло племе! Цяла философска доктрина имат как на тях им се пречи и техните права са нарушени при положение, че не са минали и 2-3 години от тази инициатива. А досега? Другите права нямаха. Добре че им се наруши рахатлъка, та заскимтяха като пребити псета. Въпросът винаги и за всичко е опирал до това кой е по-агресивен. А всяко зло е по презумпция нагло и агресивно, затова се въвеждат правила, които да го усмирят. Иначе според едно изследване (“Пушач ли сте? Да; 39.0%. Не; 61.0%”) 39% пушачи ще имат претенции да тровят живота на 61% непушачи. Просто наглост. При очевидно малцинство проявяват наглост да ти обясняват кой е нормален, представете си обратното!

#37 stg 27.01.2011 в 20:45:17

За 2 път поставям въпроса, колко човека тук са съгласни да се въведе както в Сингапур забрана за ползване на личен автомобил от сам човек. Със сигурност така въздуха ще се подобри много повече и на какъв езика да ви кажа аз не пуша, просто съм силно шашнат от желанието на някой хора да вярват на всякакви глупости измислени с цел тотален контрол над обществото. Между другото няколко хиляди пъба във Великобритания са регистрирани като частни клубове с клубна такса и в тях се пуши разбира се защото има частно парти

#41 stg 27.01.2011 в 22:00:59

Rowanм за теб бях сигурен че ще го приемеш като разумна мярка, но за агресивно непушещите не съм убеден, щото аз съм неагресивен непушач , мразя фундаменталистите които не могат да водят цивилизован спор с доводи това е. В момента няма спор за това да се пуши ли навсякуъде, никой не спори за това има спор в който едната теза е нека има заведения за пушачи и такива за непушачи и закона да уреди това , другата е нека няма заведения за пушачи , с подтези , ако ги има ще фалират "хубавите" заведения за непушачи щото ще са празни и втора подтеза нека да им е гадно на пушачите

Новините

Най-четените