Истината. Личните данни. Facebook

Няма да има повече изненадващи промени във вашите настройки за поверителност? Facebook постигна извънсъдебно споразумение с Федералната търговска комисия на САЩ по обвинения, че е подвеждал потребителите за защитата на личните им данни.

Оплакването по осем обвинения гласеше, че Facebook е променял практиките си за защита на лични данни, без да информира потребителите, споделяйки информацията им без тяхно съгласие - и твърдейки, че проверява сигурността на външни приложения, когато всъщност не го прави. И обвиненията далеч не се изчерпваха само с това.

Като част от споразумението Facebook са обещали да спрат да разпространяват "подвеждащи твърдения за защитата на данните" и да искат разрешението на потребителите, преди да променят начина, по който споделят информацията им.

Най-голямата световна социална медия също така ще трябва да се подложи на редовни одити на защитата на личните данни в продължение на 20 години. Основателят й Марк Зукърбърг публикува обширен блог-пост, в който потвърди, че се е посветил на защитата на поверителността, като същевременно признава -"направихме доста грешки".

Ако обаче премахнем воала на "PR езика", думите на изпълнителния директор на Facebook във фирмения блог са си просто формално извинение, което заявява: "Съжаляваме, но няма за какво да съжаляваме, освен че ни хванахте с ръчичките в меда". Ето какво трябваше да каже Зук - ако имаше смелостта да бъде брутално честен:

"Скъпи членове на Facebook,
Facebook винаги е вярвал, че дава на потребителите пълен контрол над начина, по който личната им информация се споделя. Ето защо редовно сме получавали оплаквания от потребителите, и ето защо Федералната търговска комисия ни разследва и ни обвини в подвеждане на клиентите - и ето защо ние се споразумяхме те да се откажат от тези обвинения, като приехме един куп тъпи нови правила, които всъщност няма да спазваме, и които няма да постигнат нищо, дори и да го правехме.

Истината е, че ние нямаме никакъв интерес да защитаваме вашите лични данни, и ако все още вярвате, че ние го правим, значи сте по-глупави, отколкото сме смятали, а повярвайте ми, ние вече смятаме, че сте твърде глупави. Помислете сериозно, за бога. Единственият начин, по който работи нашият бизнес, е да проследяваме какво правите - и да продаваме тази информация на рекламодателите. Наистина ли не сте го осъзнали?

Вие не сте наши клиенти. Вие сте продуктът, който ние продаваме. Да твърдим, че ще ви предпазваме, е все едно от птицефермата да заявят, че ще осигурят по-хуманни условия на живот на пилетата. Да, те го заявяват. Но вие добре знаете, че нямат никакво намерение да го правят.

Ние не сме по-различни. Никога - абсолютно никога! - няма да спрем да се опитваме да измъкнем данни от вас. Защо да го правим? Ние си имаме наш бизнес. Правим това, за да печелим пари. И нашите инвеститори биха били много доволни, ако можем да печелим колкото може повече пари. Просто не е в природата ни да спираме. Нали знаете приказката за скорпиона и жабата? Точно така: абсолютно същото е.

Нещо повече, подозирам, че всъщност вече знаете това. Вие знаете кои сме ние. Знаете какви са нашите намерения. Нима е възможно да не подозирате какво се случва? Колко пъти са ни улавяли, че правим нещо нередно, и в началото сме отричали, после сме признавали и сме обещавали да се държим като добри момчета занапред - само за да се обърнем на 180 градуса и да направим нещо дори още по-лошо?

И все пак, вие оставате при нас. Да, определено хленчите много, и говорите как ще се махнете. Но всъщност никога не го правите, нали? Честно, единственият извод, до който мога да стигна от това е, че въпреки всичките ви оплаквания, в крайна сметка вие всъщност не се вълнувате толкова от нарушаването на вашето лично пространство и право ви на поверителност. Бихте могли да се махнете във всеки момент. Ние няма да ви спираме. Никой не ви е опрял пистолет в слепоочието, или ви е заставил да използвате Facebook. И все пак вие още сте тук.

Въпросът не е само във Facebook. Това засяга и Google, и Apple, и Amazon. И Microsoft и Yahoo също. Всяка социална мрежа, всяка базирана на местоположение услуга. Това е цялата онлайн екосистема, тази нова многомилиардна индустрия, тази глобална сила, която унищожава всеки бизнес в света, като въвежда модел, в който вместо да плащате за продукти с пари, плащате с личната си информация. Какво ще направите? Ще се откажете от всичко в Интернет? Ами, желаем ви късмет.

И да, можете да се оплаквате колкото ви се иска на регулаторните органи - но наистина ли смятате, че цялата тази нова индустрия ще забави хода си или ще спре, само защото няколко хипита продължават да хленчат за правото си на защита на личните данни? Хайде стига.

Федералната търговска комисия е наясно, че не може да спре прогреса, ето защо те ни оставят да се измъкнем с едно просто плесване по китката. Няма глоби. Няма и наказания. Нито сме задължени да отменяме неща, които вече сме направили. Просто отсега нататък, ако правим някакви промени, ще се налага да искаме от хората да дават съгласието си, вместо да ги принуждаваме да се отказват.

И за 20 години ще се наложи да изтърпим някакъв независим одитор да прави преглед на нашите практики. Колко страшно.

Ето ви истината. Поверителността е тъпа концепция. С поверителността и личното пространство се свърши преди доста време. Но очевидно човешкият мозък не може да приеме такъв вид промяна, освен ако тя не му се поднася бавно, капка по капка, вир по вир. Така че всички ние продължаваме да живеем в тази лъжа и да се преструваме, че поверителността съществува и си заслужава да бъде защитавана. Чудесно. Все тая.

Ние ще ви играем по свирката, и постепенно хората ще се адаптират. Ще сътрудничим на правителствените агенции, които искат да ни разследват, и ще ги оставим да се наслаждават на малкия им тур за овации, когато обявят какви беззъби условия са ни наложили.

Всичко това е фарс, театър на маски, но това е малка цена, която ще платим за огромната отплата, която предстои да получим. Както може би вече сте разбрали, планираме първоначално публично предлагане на нашите акции.

Нашата компания ще струва 100 милиарда долара. Това е бая пара, и на всеки един от нашите над 800 милиона потребители на Facebook искам да кажа: благодаря ви! Чрез споделянето на вашата лична информация - дори ако сте го направили несъзнателно, или е станало без вашето съгласие - вие изиграхте малката си роля в това да стане възможна тази чудесна отплата. Наистина, и абсолютно буквално, не бихме могли да направим всичко това без вас. Бог да ви благослови!"

#2 trellian 04.12.2011 в 09:48:12

изгодата е за всички, защото фейсбук предлага на много хора това, от което имат нужда, на невзрачните и безлични хорица дава възможност да се чувстват значими и център на вселената, по цял ден да обясняват на напълно непознати хора какво ядат и къде ходят; бизнесите използват фейсбук за да си рекламират предложенията безплатно; хората, на които им липсва къщата на село и кокошките, отглеждат виртуални такива във фармвил; никой няма против фейсбукът да събира информация и да я продава, стига да се финансира по този начин и да остава безплатен за крайните потребители

#4 Shash 04.12.2011 в 10:55:12

Глупаво. АКо фейсбук събира някаква лична информация, то е изцяло с маркетингова цел. Аз наистина не разбирам за какво друго може да им трябва. Много врява, много нещо. А докато си браузвате някой любим онлайн-магазин, нямате нищо против да ви събират информация за разглежданите продукти, нали? Но за там не се сещате да сипете огън и жупел...

#7 Оня Дето Го Трият 04.12.2011 в 12:51:11

"Опазване на лични данни във Фейсбук" е оксиморон! За кво пазене на лични данни хленчат, като ФБ е точно това - желанието на всеки безличен редови човечец да се почувства значим. А обичайния лаф, че "ама аз да си контактувам с приятелите на другия край на света" е банален. Начини за контакт с армиите ти от приятели по света винаги е имало и преди ФБ, обаче сега Статус: в момента чета вестник на дивана Статус: в момента си бъркам в носа Важно е!

#8 fALLEN 04.12.2011 в 13:02:14

мен пък ме кефят персоналните реклами, на вски идиот е ясно, че са ти гледали интересите, кво си публикувал и т.н., за да могат да ти пускат точно и само неща, които те кефят. нищо ново под слънцето, това го има от поне 10 г. само че мене ме кефи - така ми излизат продукти и услуги, които бих си купил. win-win. е, те печелят доста повече от мене в тая история, ама кой за кво учИл, дет се вика. който не го кефи да си направи собствен фесбук и да си го пуска без реклами...

#9 greenstreet 04.12.2011 в 13:06:31

Оня Всеки друг коментар излишен. Това със снимането на чинията с храна е тотална деградация, почти перверзна суетност. Чакам някой скоро да снима и как е излязла тази храна - имаме право да знаем! И чакам първата жена, която след изнасилване ще се сети че цяла вечер е съобщавала къде е, откъде ще мине и накъде отива във фб.

#11 greenstreet 04.12.2011 в 13:20:48

Не беше ирония, а по-скоро загриженост. Адски безотговорно е млада жена да описва вечер маршрута си във fb - или само на мен ми прави впечатление това през уикенда?

#13 Оня Дето Го Трият 04.12.2011 в 13:42:34

А във Фейсбука си разследващия ще напише: Неизвестен извършител изнасили жена. Инспектор Х. харесва това П.С. За статистиката, Мануела запиши, че вече четвърти коментиращ си прави шегичка с това

#14 Gastaroll 04.12.2011 в 13:52:05

Нямам ФБ и не мисля да си правя. Знам какво представлява кухата платформа и не мисля, че извън маркетинговите цели си заслужава. Успех на зарибените !

#16 Silent Bob 04.12.2011 в 16:01:51

Аз нямам фб вече, но докато имах споделянето на личните данни ставаше по собствено желание, сега не е ли пак така? Та какво са виновни от ФБ, че наивниците си публикуват работните места, телефонните номера, адреса на който живеят и т.н. И каква е тая мания във всеки сайт да има уж анти-фейсбук кампания? Иначе и 90% от моите приятели се олакват от фб, пък на ден прекарват поне по 5 часа в него...

#18 Geri 04.12.2011 в 19:43:12

Оня Дето Го Трият, по коментарите ти разбирам, че нямаш фб или си твърдо против него, как тогава реши, че "ФБ е точно това - желанието на всеки безличен редови човечец да се почувства значим." ? Без съмнение "социалната мрежа" си има минуси, обаче статията говори за личните данни на потребителите и тяхната продажба, а не за това кой какво търси в сайта.. а относно това - съгласна съм, че постове от сорта на "в момента чета вестник на дивана" са повече от излишни, но човек сам избира какво да пише и какво да чете, нали така? А от личен опит (ок, моя позната) твърдя, че фб може да е и полезен за някои хора

#19 Оня Дето Го Трият 04.12.2011 в 20:06:10

Е след като доброволно се регистрираш в сайт, чиято същност е споделяне на лични данни, да се оплакваш после, че не ти пазят личните данни е форма на шизофрения според мен Иначе аз дали съм за или против е практически без значение... Почвам да издирвам сериозно някой помни ли как сме живели във времената, когато ги намяше Фейсбук и Бойко Борисов?

#20 Geri 04.12.2011 в 20:20:07

Въпросът ти е риторичен, не са ни те проблемът, преди тях е имало myspace, irc и т.н. Интернет и хакери винаги ще има => фб не е виновен сам по себе си за разпространяването на личните ни данни А с Б.Б. темата съвсем променя посококата си, айде да не го споменаваме и тук, моля

#21 Оня Дето Го Трият 04.12.2011 в 20:29:48

ФБ и ББ - въздуха и слънцето за всяко живо същество

#22 Nqkakva 04.12.2011 в 20:44:32

Мнооооого глупави статии ..пълна скръб

#24 greenstreet 04.12.2011 в 22:11:12

Споделяне на данни с приятели и познати, а не с корпорации. Това никъде не го пише като стартираш акаунта

Новините

Най-четените