Да прелъстиш болката

"Аз съм двуполово същество. Цялата съм полов орган, затова Бог ме наказа." Това са някои от шокиращите фрази, с които е натъпкана пиесата на сръбската феминистка Саня Домазет, които звучат от камерната сцена на Младежкия театър. Откровеното признание е на мексиканската художничка Фрида Кало (Станка Калчева) и най-пълно отразява квинтесенцията на новия спектакъл "Фрида", който със сигурност ще е сред събитията на новия театрален сезон.

За това има няколко причини. Не всеки би посегал да напише пиеса за толкова известна личност като ексцентричната и екзотична Фрида Кало - икона на съвременната разкрепостена жена. Но Саня Домазет го прави и то доста добре, макар и в стила на "Секса и града". Също като Кари Брадшоу, животът на прочутата й героиня е пълен с лов на мъже, но и жени.

И тя рисува, за да се освободи от емоциите си и черните си мисли. И тук текстът изобилства от сентенции и мъдри мисли като "исках да сграбча живота като мъжете, затова съм наказана така" и "жените са сладки, ама не са упойващи". И май приликите с нюйорската мадама свършват дотук.

Защото Фрида Кало не е нито шопинг маниачка, нито авторка на колонка в лъскаво издание. Много повече от това е. Тя дъщеря на мексиканската ревилюция, бунтарка в изкуството, муза на гениалния Диего Ривера, на световноизвестния революциенер Лев Троцки  на милионера Рокфелер.

Пиесата на Саня Домозет проследява последните два дни от живота й, когато тя е прикована на инвалидна количка и е принудена да посрещне кошмарите от миналото си, легнала неподвижно върху огромно легло. Стегната в прословутия си корсет, който тя носи цял живот след като претърпява тежка катастрофа само на 18 години.

Бори се до край да превъзмогне болката от 35-те операции, които обаче не успяват да угасят жаждата й за живот и за рисуване. Това е илюстрирано доста талантливо чрез убедителната игра на актрисата Станка Калчева и впечатляващата визия на цялата постановка.

Фантастичния свят на Фрида Кало експлицира благодарение ефектната мултимедия (Евгения Сърбева) и невероятно красивите костюми на Антоанета Костова. Прочутите пищни фусти и ризи във фолклорен стил на мексиканската художничка , както и нейният венец от цветя, вплетен в плитката, навита около главата, са предадени максимално точно.

Актрисата сменя седем костюма - кой от кой по-красиви. Разкошни са и тоалетите на възлюбената й Мария (Койна Русева), облечена в стилна черна дантелена рокля, както и на любовницата й Лола (Елена Бърдарска).

Също като Фрида Кало, актрисата Станка Калчева е дръзка, праволинейна, провокативна и безкомпромисна. Играе със страст и нерв, които обаче са в констраст с мекия стил на Цветан Даскалов, в ролята на съпруга й Диего Ривера. Техните отношения са най-слабото звено в цялата постановка на младия Веселин Димов.

Но пък най-забавна е сцената на "любовния акт" с Лев Троцки върху огромното легло, когато в момент на екстаз актрисата размахва като знаме пурпурночервената си фуста. В същия момент като фон вървят документални кадри от руската революция. В кожата на Лев Троцки влиза съпругът на Калчева - Малин Кръстев, в представлението участва и синът им Борис Кръстев. Цялостното впечатление от "Фрида" оформя авторската музика на Калин Николов.

Новините

Най-четените