Коледата продава всичко

Отдавна Коледа е повече икономически фактор, отколкото каквото и да е друго. Доказателство за това е, че концепцията "Коледа" се рекламира и продава по същия начин, по който се рекламира и продава краве сирене.

Продукт "Коледа" се продава само веднъж годишно, но е с достатъчно висока степен на важност, така че свързаните с него рекламни кампании поне привидно започват месец преди действителната дата.

Но дали е така всъщност?

Истината е, че дните на действителния празник бележат краят на кампанията, а не началото й. Все пак искаме повишена потребителска активност доста преди самият празник - т.е. повишената потребителска активност Е по същество самият празник.

Продукт "Коледа" е насочен към крайните получатели, но не по начина, по който на тези крайни получатели им се иска да мислят. Продукт "Коледа" е средство за изстискване на вашите и нашите спестявания обратно към фискалната система.

Естествено, приятно маскиран под формата на религиозно и семейно щастие. Населението на някои държави не се състои от толкова много вярващи и някак не върви да им пробутваме християнската идея? Никакъв проблем. Няма култура, в която архетипът "старец с бяла брада" да не върви. Просто няма такава. Колко универсално и удобно!

Прибавяме червения костюм и voila - ето ви дядо Кока-Коледа. Образ, задигнат от бог-знае-коя митология. Прибавяме рекламния цвят (в рекламите на "Пепси", естествено, дядо Пепси-Коледа е със син костюм) и не можем да не си спомним вица за Путин, Кока-Кола и промените в цветовете на руското знаме ("Володя, скажи пожалуйста, кога изтича договора с "Аквафреш?").

Естествено, схемата работи безгрешно. Като всяка доминираща схема тя работи, защото хората искат да живеят в свят, в който съществува красив семеен празник в края на годината. И точно като религията, няма хубав начин да я заклеймиш, без да си навлечеш гнева на всички, за които вярата в красотата и чистотата на този празник е много по-важна от факта, че някой ги е накарал да вярват в този празник без да има каквато и да е обективна причина за това.

Не, мили хора, които наистина вярвате в Коледа и в добротата на хората - аз не ви виня. Вярата е нещо индивидуално за всеки, уникално за всеки и присмивайки се на концепцията Коледа и на продукт Коледа, аз не се присмивам на вашата вяра.

Това, което правя всъщност е, да се чудя. Чудя се, дали не е възможно да си я почитате някакси по-тихичко и по-негръмогласно и - ако може - да не се звъни в ушите на всеки един от нас, които не споделяме общата еуфория. Малко повече толерантност, това е всичко.

По-малко коледни песнички като "брой минути в ефир", по-малко коледни звънчета, ако не може това, то поне повече като брой коледни песнички (не, не искам да слушам "All I want for Christmas" на Марая Кери още веднъж по всички магазини, радиостанции и дори по всички високоговорители).

Не искам и да гледам надписи "Коледа е", дори когато съм запушил ушите си за коледните призиви. Не искам в киното още от края на ноември да ми се казва, че - видиш ли - АКО СЛУЧАЙНО НЕ СИ РАЗБРАЛ, НИЕ ДА ТИ КАЖЕМ - КОЛЕДА Е!!!

Не искам цял месец да се чудя къде да отида, за да бъда изложен колкото може по-малко на думата "коледа" и нейните производни коледен/-а/-о/-и. Не искам коледните промоции, коледните подаръци, коледното намаление, коледното тържество, коледната игра, коледния комплект и въобще цялото коледно преживяване. Не, не ги искам тези неща, честно.

Аз обичам семейството си, обичам приятелите си, обичам много неща всъщност. Но най-много от всичко обичам и ценя свободата си на избор и ако съм избрал да се държа леко встрани от продукт "Коледа" заради своите собствени убеждения, моля да ми бъде дадена тази възможност.

Сигурно, ако бях малко по-малък на години и житейски опит щях да поискам и да не ме заклеймявате като черна овца или наивен глупак заради избора ми. Осъзнавам, че това вече е твърде много.

Весели празници на всички.

#1 Kalambur 25.12.2010 в 11:57:56

Коледа-та отдавна няма нищо общо с Рождеството. Тя е търговска марка, пикът на продавачите, "ден година храни", "купете две, вземете три", кичозни акции, прикрити зад псевдоблаготворителност, но обслужващи ПР-ите на политиците. Добра статия! Но едва ли ще успее да намали децибелите... (Кока-Коледа!, хахаха, хареса ми!)

#2 Сомнамбул 26.12.2010 в 09:21:54

Чували ли сте метъл версията на "Тиха нощ, свята нощ"?

#7 armorica 30.12.2010 в 19:15:02

Явно мислим еднакво (на 21 декември пуснах постинг в моя блог със заглавие "Честита Кока-Коледа"). Ето линка: http://armorica.blog.bg/ От Вашия материал си купих весело настроение.

Новините

Най-четените