Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

По-високи цени и несигурност: Ще се възстанови ли туризмът след 2 години пауза

Прогнозите, като цяло, все пак са оптимистични Снимка: iStock
Прогнозите, като цяло, все пак са оптимистични

Преди две седмици мнозина вече проверяваха датите на валидност на международните си паспорти и започваха да оглеждат офертите за дестинации, които трябваше да забравят за 2 години заради пандемията.

Затихването на поредната вълна на COVID-19 и падането или поне облекчаването на противоепидемичните мерки в редица страни даваха надежди и на индустрията, и на самите туристи, че пътуванията отново са реална и толкова чакана възможност.

Но войната в Украйна е на път да промени всичко. Пътуването, особено към определени дестинации и дори посоки на света, отново изглежда също толкова несигурно и немислимо, колкото беше и в последните 2 години.

Засега пряката последица от конфликта е, че целият ЕС, както и други страни затвориха небето си за самолети от Русия, а оттам предприеха реципрочни мерки. Въздушното пространство над Украйна, Молдова и Беларус също е затворено. Това спира пътя към тези места и налага промяна на редица маршрути, но е най-малкият проблем.

В дългосрочен план възраждането на туризма ще бъде затруднено и от още фактори.

Основен сред тях са цените на горивото. Те вече гонят дългогодишни пикове, някои прогнози сочат цени от 135 долара за барел, а последният регистриран рекорд беше от 129 долара за барел, което е най-високата цена от 2008 г. насам.

Спирането на вноса на петрол от Русия от страна на САЩ ще доведе вероятно до още по-високи цени, а това няма как да не оскъпи пътуването.

Цените на горивата ще се отразят и на цените на самолетните билети. Снимка: iStock
Цените на горивата ще се отразят и на цените на самолетните билети.

Особено засегнати биха били маршрути над Русия, тъй като въздушното пространство над страната трябва да бъде заобикаляно, което удължава пътя и съответно - разхода на гориво за авиокомпаниите. Най-сериозен ще е ударът към дестинации като Южна Корея и Япония, но не само.

От Lufthansa, например, вече обявиха, че само обходните маршрути при пътуванията към Азия ще струват един милион евро месечно. Затова и превозвачът ще трябва да увеличи цените на билетите.

Опасенията за безопасност също биха отказали мнозина от пътуване към редица посоки на Изток. Европейската агенция за авиационна безопасност вече обяви, че има "висок риск" за гражданските полети в близост до границата с Украйна, като за рисково се смята и въздушното пространство и над Русия, Беларус, Полша, Словакия, Унгария, Румъния и Молдова.

Причината за разширяването на зоната за повишен риск е опасността от ракети със среден обсег, които могат да ударят пътнически самолети - както умишлено, така и погрешка.

Предупреждението е изключително сериозно - още помним трагедията със самолета на Малайзийските авиолинии, който беше свален в небето над Източна Украйна през 2014 г. В резултат починаха 298 души.

Според разследването, самолетът е бил улучен от ракета, изстреляна от руска противосамолетна бригада.

Ужасяващият инцидент би накарал мнозина изобщо да забравят полет в посока Азия, дори и по-южните ѝ части.

"Вероятно е интересът към дестинации близо до Русия да пострада, тъй като клиентите ще се боят от близостта с войната, дори и това да е по-скоро ирационално и да няма реална заплаха", коментира Оливие Понти, вицепрезидент в компанията за туристически анализи ForwardKeys пред Си Ен Ен.

Според него туристите от САЩ ще се въздържат сериозно от пътувания към Източна Европа и ще има намален интерес дори и за туризъм към Западна Европа, макар и в по-малка степен.

За самата Европа обаче прогнозите са по-оптимистични.

Според Международната асоциация на въздушния транспорт войната ще окаже влияние върху пътуванията в европейските страни, особено в тези в близост до конфликта, но като цяло те ще нараснат спрямо настоящите нива.

Така смята и изпълнителният директор на Airbus Гийом Фори, според когото войната в Украйна няма да се отрази на пътуванията на европейците в рамките на континента, с изключение на туризма в Източна Европа в следващите няколко месеца.

Туризмът в рамките на ЕС не би трябвало да пострада, смятат от бранша. Снимка: Getty Images
Туризмът в рамките на ЕС не би трябвало да пострада, смятат от бранша.

Но, макар и да ни е писнало напълно от коронавируса, той още е заплаха.

Макар в момента нещата да изглеждат обнадеждаващо - поне за пролетта и лятото, от Световната здравна организация предупредиха, че огромната бежанска вълна от Украйна може да доведе до ново разпространение на вируса.

"Когато милиони хора се придвижват при такива екстремни условия, това допринася за разпространение на инфекциозни болести", предупреди Майк Райън, директор на кризисната програма на СЗО.

Хората са близо един до друг, под стрес, не се хранят и не спят нормално и това ги прави особено податливи на заразни заболявания, припомни той.

Очакванията на ООН са за бежанска вълна от до 4 милиона души, което - от гледна точка на разпространението на инфекциозни болести, може да доведе до нови вълни от COVID в страните, където бягат тези хора и последващо затягане на противоепидемичните мерки.

Проблем за туристическата индустрия ще е и липсата на руския пазар, на който много разчитат и страни извън Европа. Държави като Турция, Египет и Тайланд още приемат руски полети, но не е ясно доколко самите туристи ще са платежоспособни предвид срива на рублата и отрязания достъп до кредитните карти на Visa и Mastercard.

Несигурността - и за евентуално разрастване на войната отвън границите на Украйна, и за икономиките изобщо, също е огромна пречка за туризма, тъй като доста хора не смеят да планират пътувания за месеци напред.

Към това трябва да се прибави и вероятна стагнация заради ръста на горивата и последващото негативно влияние върху цените на всички стоки и услуги, както и ръстът на цените на храните. Всичко това води до намалено потребление и пътуванията са първото, от които хората с по-скромни доходи се отказват.

За поне близкото бъдеще на туризма е показателен и спадът в цените на акциите на самолетните компании. Собственикът на British Airways - International Consolidated Airlines Group отбеляза спад от 5% през февруари, а дяловете на Lufthansa са намалели с 14 на сто от началото на т.нар. "спецоперация" в Украйна. Така стоят нещата и с британската EasyJet.

Въпреки мрачните краски обаче, цялостната прогноза е оптимистична. Очакванията на Международната асоциация на въздушния транспорт са европейският туристически сектор да започне възстановяване и през 2022 г. да достигне до 86 на сто от нивата си преди пандемията и 93% през следващата година.

А за 2024 и 2025 г. се очаква пик, при който да бъдат надминати нивата от преди пандемията, като това ще е секторът, който ще се възстанови най-бързо.

"Бих казал, че е доста вероятно голямата част от туризма в световен план да се възстанови с края на пандемията", цитира Си Ен Би Си и Гийом Фори от Airbus.

Да се надяваме, че поне няма да чакаме дълго, за да видим има ли повод за оптимистични прогнози.

   

Най-четените