Походът на "снежинките" срещу "Приятели"

Има филми и сериали, които до такава степен успяват да се наложат, че оставят своята си следа не само в телевизията, но и в поп културата като цяло. Такъв феномен в днешно време е "Игра на тронове". През 90-те и началото на новия век нещо подобно беше "Приятели" със своите 10 години на екран.

С него е отраснало едно цяло поколение, не малка част от което може да рецитира цели диалози и помни всички епизоди от шоуто, защото са изгледани поне по няколко пъти. 10 сезона и общо 236 серии, които са карали хора по целия свят да се смеят, а понякога и да пускат по някоя и друга сълза в по-тъжните моменти.

За да дойде новото поколение и да каже, че сериалът е расистки, сексистки, злобен и въобще нещо лошо...

Моментът, в който сериалът попадна в Netflix по Коледа даде старт на вълна от неодобрение от раними младежи и девойки, които не са доволни от грубите шеги на Чандлър, сваляческото поведение на Джоуи или майтапите с теглото на Моника.

Тенденцията беше отразена в много англоезични издания, които показаха една странна гледна точка на гласовитата част от Поколението Z, които едва сега откриват сериала.

Сред проблемните моменти е и "сексисткото" отношение на Рос, когато Рейчъл наема мъж детегледачка за дъщеря им Ема. Или когато се възмущава от хомосексуалната връзка на бившата си съпруга и има заядливо отношение към новата й половинка. Междувременно Чандлър, който е известен със сарказма си и чувството си за хумор, често се шегува с хомосексуалността на баща си и като цяло пуска "нетолерантни" лафове.

А за капак на всичко това, сред шестимата главни герои няма нито един черен и нито един гей...

По принцип политическата коректност сама по себе си не е нещо лошо. Въпрос на добро възпитание е да не се държиш като слон в стъкларски магазин и да обиждаш хората наляво и надясно за това, което са. Когато обаче коректността излезе от това русло и се превърне едва ли не във войнстваща идеология, която тръгва да забранява и да редактира.

Абсолютно нормално е някои хора да не харесват "Приятели". Все пак не може всички да имат еднакъв вкус и да се смеят на едно и също. Въпросът е откога стана нормално да се засягаме кръвно за такива неща. Когато нещо не ти харесва, просто не го гледаш, не вадиш вили и мотики, обявявайки свещена война срещу това, което те дразни.

С подобни изяви просто дразниш и пораждаш неприязън, и то не само у феновете на сериала, но и отблъскваш хората от това, в което вярваш и за което се бориш. И в крайна сметка си заслужаваш епитета "снежинка".

Истинската борба за каузи като борбата за по-толерантно и приемащо различните общество не идва със забрани и заклеймявания, още по-малко на любими сериали. Тази борба се основава на диалог, на търсене на общите моменти.

И наистина не е лека за водене. Още повече, когато я водиш на фона на войнстваща политическа коректност.

За сметка на това, другото е по-лесно. Редактираш "Пипи Дългото чорапче", отнемеш литературна награда от името на Х.П. Лъвкравт, защото в някое свое произведение бил написал думата негър, или въобще забраняваш всичко, което не влиза в твоята собствена матрица. И победа... На цената на това да се затвориш в изкуствен балон от удобни мисли и правилни мнения. Балон, който все един ден ще се спука.

Най-странното в случая е, че тук става въпрос за сериал, който за времето си прокарваше много прогресивни идеи, представяйки на обществото идеята за различност, която не е нещо лошо.

Това беше шоу, което печели зрителите с това колко правдиво изглежда и колко позитивни емоции носи. В днешно време обаче това не е достатъчно.

И може би измислят някоя "по-приемлива" версия на "Приятели", която да не наранява ничии чувства - сериал, в който Джоуи е черен, Фийби е лесбийка, Чандлър и Рос са имали "нещо" в университета, а Моника продължава да е дебела, но никой не й се подиграва. И като цяло никой не си прави шеги с никого, за да няма обидени.

Ще е един доволно политкоректен сериал. Недостатъкът е, че няма да е нито реалистичен, нито смешен. И няма да върши работа на никого...

#32 Дракон с кисело зеле 18.01.2018 в 00:21:53

Аз само го отбелязах, не аз го направих реалност. --- Не, не само го отбеляза, заяви като факт, че съм част от група, от която знаеш, че не съм част - с меко казано обиден тон, и после ме сравни с изпусната от скункс смрад. По отношение на последното - като пишеш директни обиди, поне го прави осъзнато. Просто препоръка.

#33 deowin 18.01.2018 в 00:34:25

>заяви като факт, че съм част от група, от която знаеш, че не съм част Що се отнася до това, че си имаш същата позиция в този конкретен случай - да, тук и сега си част от точно тази група. Реакцията на dedo adji допълнително го потвърждава - припознал те от своите, побърза да те похвали, че "мислиш с главата си". Разбирай, мислиш като него, което в случая е факт. >после ме сравни с изпусната от скункс смрад Не съм те сравнявал, направих аналогия. Също, в тази аналогия твоята роля не играеше смрадта. Изглежда не само не разбираш разликата межу сравнение и аналогия, но и не си успял да разбереш тази конкретна аналогия. >като пишеш директни обиди, поне го прави осъзнато Опитай се да правиш разлика между "чувствам се обиден" и "използвал си обида по мой адрес". Не съм използвал обидни думи по твой адрес. Не, не е "същото". Отлично разбирам, че моите наблюдения и констатации може да не са ти приятни, при което да решиш да се обидиш. Често срещана реакция е, но все пак това е твое решение, твое чувство, а не реално присъстваща в думите ми обида, независимо колко удобно би ти било такава да присъстваше.

#34 Дракон с кисело зеле 18.01.2018 в 01:07:42

Хъх? Ти верваш ли си? (Това е сериозно.) Прочети собствените си думи отново, защото имам чувството, че сам не си наясно какво и как пишеш. Нека цитирам отново, със съкращения, за да е по-ясно: ...точно консервативните снежинки... СТЕ хората, които първоначално измислиха образа на "обидчивата снежинка", и то единствено за да лепнат някакъв евтин, пошъл етикет на омразните им либерали, а същевременно ВИЕ самите идеално се вписваТЕ в точно същата категория като яростно оплюваТЕ и категорично отказваТЕ да обсъждаТЕ всяка идея, която не пасва на тесния ВИ мироглед. --- Това явно е еквивалентно на следното: В случая си изразил позиция, идентична с тази на всички останали коментирали. Аз само го отбелязах, не аз го направих реалност. --- А аз даже не изразих идентична позиция с всички останали потребители, което пък е тоталният лол - доколкото коментиращите преди мен говорят за политическа коректност в това и онова, а аз единствено отбелязах тенденцията към промяна в материалите в Уебкафе. Която, бтв, е факт - поне четири обширни материала в рамките на има-няма седмица и половина какво друго да говорят? В първия си коментар изобщо не съм и споменавал политическа коректност, ОМФГ.

#35 Xaoc 18.01.2018 в 11:31:18

Деоуин, за Каролев съм съгласен, просто се майтапех. Нали навсякъде тръби, че е либертарианец. И аз се скарах с него във фейсбук преди време и горе долу направих, същото, което и ти си направил. Драконе, фен съм на Лъвкрафт и не искам да чувам лошо за него. Нищо, че е бил расист. Аз и на Тупак съм фен (нищо, че е негър), и на Фреди Меркюри(гей)... Гледам да разграничавам личнията живот на хората от техните качества и таланти. Светът не е само черно или само бяло. Имам приятели расисти, приятели гейове и приятели от други раси и религии. И мъже и жени. И смятам, че поставянето на хората под общ знаменател не е правилно.

#36 Xaoc 18.01.2018 в 11:39:52

Но това, което правят снежковците е лицемерие. Те се възмущават от някои неща в сериала, но съм убеден, че в ежедневието си вършат куп неща, които за други хора също са възмутителни. Когато не харесваш дадена телевизия, сменяш канала, когато не харесваш даден сайт, отваряш друг, когато не харесваш някого, спираш комуникация с него. Никой не е е длъжен да се съобразява с някаква група младежи. Защо никой не се бунтува срещу сериала Живите мъртви? Там има доста по-възмутителни неща. И това, че е друг жанр автоматично го оправдава? Ами че то има BDSM жанр в порното, защо никой не протестира против него? Ами защото човек има правото да гледа каквото си иска и никой не е насочил пистолет срещу снежковците да гледат предавания, които не им харесват. Аз пък не харесвам уестърни, затова просто не ги гледам.

#37 Дракон с кисело зеле 18.01.2018 в 12:23:22

То това, което цитирах по-назад, е от произведение на Лъвкрафт, т. е., расизмът му е неотделим от творчеството му. Другото е, че махнаха лика му от награда за фентъзи, което е съвсем резонно, предвид факта, че той не е точно фентъзи автор.

#38 deowin 18.01.2018 в 17:44:05

>Те се възмущават от някои неща в сериала Citation needed. >но съм убеден, че в ежедневието си вършат куп неща, които за други хора също са възмутителни Без нужда от доказателства можеш да си убеден в точно каквото си пожелаеш и каквото ти е нужно за да се чувстваш по-добре - например, в съществуването на феята на зъбките. >Ами че то има BDSM жанр в порното, защо никой не протестира против него? Защото всеки има избор дали да го гледа или не, не ни се налага насила, и съществуването му не вреди никому. Твоят аргумент в случая е точно аналогичен на начина, по който хомофобите правят изкуствен паралел между хомосексуалност и педофилия - едното е интимност между двама възрастни, всеки от които е дал личното си съгласие, базирано на информирана лична преценка; при второто съгласието на детето липсва, защото то не е достатъчно развито емоционално и психически да направи информирана лична преценка, като резултат на което да даде съгласие. А, Дракон, можеш до полуда да се опитваш да ме убеждаваш, че с думите си в #13 не изразяваш същата позиция като всички останали коментирали, но няма как да си използвал специфичен и съзнателно избран израз като "правя на салата" за нещо друго, освен да изразиш подкрепа и възхищение от лекотата, с която някой оборва нечии абсурдни (според твоите виждания) аргументи. Това е единственият смисъл на точно този конкретен израз. Избирайки го си изразил позицията си. Внимавай накъде ще тръгнеш от тук нататък, защото лесно може в следващия момент да се усетиш, че се обръщаш към мен с "прасе", "педал" и прочие, докато същевременно твърдиш, че това е израз на уважение към мен, защото дори нямаш нужното достойнство да признаеш низките страсти, които те мотивират да избираш този или онзи израз. С други думи, да станеш точно като всички останали коментиращи, за които говорим. Все пак е възможно, дори може би вероятно, с dedo adji да ви делят единствено няколко десетки години. Изборът остава твой. Все още имаш време да го направиш.

#40 Дракон с кисело зеле 18.01.2018 в 23:06:24

А, Дракон, можеш до полуда да се опитваш да ме убеждаваш, че с думите си в #13 не изразяваш същата позиция като всички останали коментирали, но няма как да си използвал специфичен и съзнателно избран израз като "правя на салата" за нещо друго, освен да изразиш подкрепа и възхищение от лекотата, с която някой оборва нечии абсурдни (според твоите виждания) аргументи. Това е единственият смисъл на точно този конкретен израз. Избирайки го си изразил позицията си. --- Моля ти се, спри да четеш между редовете и прочети редовете. Поне няколко пъти.

#41 deowin 18.01.2018 в 23:44:21

>прочети редовете Именно това направих. Предполагам сега ще ми обясниш какво точно означава "правя на салата" в контекста, в който си го използвал, каква е причината да избереш точно този начин да се изразиш, как е различна от прекия смисъл, в който съм интерпретирал тези ти думи, и как не следва, че си съгласен с всички останали коментирали, които громят либералните политкоректни "снежинки", особено след като преди нееднократно си изразявал неприкрита неприязън към идеите, целите и твърденията на феминизма под статии на подобни теми. Каквито, апропо, напоследък имаше доста около #metoo. Сам изрично си споделял мнение, че домашното насилие над жените било измислено и преувеличавано, че социалното неравноправие било преекспонирано и/или заслужено и обяснимо, и прочие. Да, мога да изровя нужните цитати ако изведнъж решиш, че не си спомняш да си казвал нищо подобно. Само не мисля, че ако това се наложи би имало какъвто и да било смисъл..

#42 Nenimir 21.01.2018 в 17:27:13

Всяко ново поколение има право на своето мнение. Не ни харесва!? Пригответе си аргументи спорете с младите, те го заслужават. Не можете?! значи ви е време за пенсия!

#43 dedo adji 22.01.2018 в 09:58:00

Ненимире, ти като искаш, спори с младите. То тук можеш да спориш само с деосвин, който не е дотам млад, но си мисли, че като скача в защита на всяка абсурдна и перверзна идея ще се подмлади в очите на слепите. Аз, понеже ми дойде времето и се пенсионирах, не ми трябват никакви аргументи и разрешения от свинския комитет да гледам каквото ми е кеф. Приятели ги прескачам, да ги прескачат и снежинките.

#44 crazyfreak 08.04.2018 в 18:43:40

Сериалът е ВЕЛИК!!!Който е "нежна душа" или има няколко слънчеви бани по рождение да си гледа друго.Светът ще стане помийна яма ако се съобразяваме с всеки педал и мангал!!!

#45 Jul 08.04.2018 в 23:48:54

Сериала никога не ми е харесвал. Шегите бяха много плоски и така и не разбрах какво му харесват, но в един момент осъзнах, че преди години нямаше много сериали и хората се кефят на малкото, които излиза - т.е. гледаш Приятели или не гледаш нищо. В момента има 100 пъти повече сериали и избор каквто щеш. Аз например се кефя повече на екшън фантастиката и подобни "комедии" за мен са прекалено скучни и не забавни. Определено обаче не съм се замислял, дали сериалите преди не са били расистки или хомофобски. Ако филма е бил смешен, той си остава смешен, без значение дали някой друг няма да се обиди.

#46 Georgi Nedyalkov.10208805309169996 09.04.2018 в 09:12:59

toq serial e nai malouminq na sveta az sam nabor 84 i vinagi sam se chudel kolko trqbva da nqma kakvo da pravish sas jivota si da sednesh da gledash taq tapotiq tiq geroi sa tolkova spreli che ako mi bqha komshii shtqh da gi ubiq vishckite... (ne govorq za aktiorite e sa dobri samite im roli...)

Новините

Най-четените