Не разбирам твърде смисъла на висшата мода, затова и едно от централните ѝ зрелища - Мет гала, ми напомня за абитуриентски бал в ромска махала, ама с повече претенции и повече суета.
Защото не откривам нищо красиво, стилно и елегантно в част от творческите интерпретации, които събират погледите всяка година и превръщат събитие с принципно добра кауза във фрийк шоу.
За неизкушените - Мет гала е благотворителен бал, който набира средства за Института по костюми към Музея на изкуството "Метрополитън" в Ню Йорк. Институтът показва историята на дрехите и модата и изложбите му са и тема за вдъхновение на всяко издание на галата.
Дизайнерите и купищата знаменитости интерпретират заданието в тоалетите си, и появата на звездите на червения килим е централното събитие на целия фестивал.
••• Тук сме размишлявали на тема има ли смисъл от модата:
Тази година например изложбата и съответно вдъхновението за тоалетите беше Superfine: Tailoring Black Style, или историята на модно и културно движение, наречено "черен дендизъм".
Това е характерен стил на обличане, основно мъжки, който обаче през XX век прераства в културно движение и е част от съпротивата на чернокожите в САЩ срещу расовата дискриминация и социалните ограничения.
Идеята е, че чернокожите използват елегантния изискан денди стил като форма на бунт и еманципация, на визуална демонстрация на идентичност.
Един от символите на това модно и социално движение е т.нар. зут костюм - доста експресивно облекло с широко сако с подплънки, огромни панталони, удължени ревери, лъскави обувки.
Та върху този бекграунд и съпровождащата го символика трябваше да се развихри въображението на дизайнерите и знаменитостите.
Факт е, че някои успяват да уцелят десетката - като Зендая в Louis Vuitton и Фаръл Уилямс, който е дизайнерът на тоалета ѝ:

Но всяка година на Мет гала има изпълнения, които и да имат някаква далечна връзка със зададения дрескод, тя е трудно откриваема на фона по-набиващата се на очи липса на елементарен добър вкус.
Например Сабрина Карпентър формално носи сако, което е част от костюм, но тоалетът ѝ напомня повече за зайче на "Плейбой", и по-малко за каквото и да било друго:

При това облеклото на певицата е направо девическо на фона на много по-крещящи изпълнения, каквито през годините е имало доста. Само ще напомним за "интерпретацията" на рапъра Лил Нас Екс на тема "Карл Лагерфелд":

И не на последно място - ежегодно има и категория творци и/или звезди, които целят алтернативна провокация - странни конуси, бургери, свещници, рокли с принт "Данъци за богатите" или тазгодишното нещо, навлечено над костюма от певицата Джанел Моне:

Да, всеки има право да се облича и да провокира както си иска, но нали говорим за културен феномен, изкуство и тържество на добрия вкус, а не за долнопробна дискотека или цирк?
Проблемът изобщо не е в дрехите, които показват много плът - напротив. През годините купища звезди са дефилирали кажи-речи голи, но минималното количество материя по тях е изглеждало във впечатляващ ансамбъл с това, което показва, и това, което не показва.
Не е и в по-дръзките решения, които не са нито за ежедневна елегантност, нито и за където и да било другаде освен червения килим. Там също има страхотни попадения, които те карат да се замислиш, да се вгледаш пак, и да се възхитиш, ако ще и защото успяват да балансират перфектно на ръба на провокацията.
Проблемът е, че всяка година част от дефилето показва липса на вкус или на идеи, или на двете. На събитие, което уж е крем дьо ла крем на изкуството на дизайна.
И точно това кара много хора да забравят благотворителния му характер, да вперят очи в грозотата и да кажат за поредна година, че това е суетна разсипия, от която светът няма нужда.
••• Мет гала вбеси социалните мрежи през 2024 г.