Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Модата - потребност или ***** в целофан

Добри или лоши са тенденциите и какъв е смисълът им Снимка: iStock
Добри или лоши са тенденциите и какъв е смисълът им

Съвременната модна индустрия е сред най-бързооборотните сфери в търговията. На всеки няколко месеца магазините са заредени с изцяло нова конфекция от дрехи, която насърчава потребителите да пазаруват, за да обновяват гардеробите си.

Вярвате ли, че това е примамка, която потенциално може да ви ощети във финансов план? Смятате ли, че трябва да има тенденции и че хората имат нужда от ревюта и регулярни напомняния, че е крайно време да си купят нещо ново? Добри или лоши са тенденциите и какъв е смисълът им?

Ето ви и две гледни точки "за" и "против" модата:

Ана Атанасова:

Модата е едно от най-безсмислените и паразитни неща, измисляни от хората. Ние обичаме акото да е в целофан, а модата е най-лъскавата и ненужна от десетките глупави опаковки, които сме сътворили. Апотеоз на суетата, самозаблудата, излишния разход на енергия и ресурси и дори на разрушението.

Хората имат нужда от дрехи, за да се топлят и за да не излагат на показ гениталиите си. Че е срамно и обществено неприето те да се виждат сме решили на по-късен етап, първоначалната идея е да бъдат опазени за основното си предназначение - възпроизводство.

Оттук нататък обаче през вековете нещата започват да придобиват доста нелогичен вид. Първо дрехите и накитите се превръщат в инструмент за демонстрация на власт и превъзходство, за принадлежност към по-горна прослойка, после в залъгалка и за по-бедните, докато накрая човечеството прогресира до днешната бърза мода.

А тя произвежда конфекция и откровени боклуци, които поглъщаме, използваме и изхвърляме с такива скоростни темпове, че шопинг терапията е на път да влезе в Международната класификация на болестите, а наскоро нидерландски учени откриха частици полиестер и в кръвта на хора.

Нужно ли ни е наистина това, и то в такива бесни, чудовищни размери? И къде е смисълът му?

Естествено, не става дума за това всички да ходим навлечени в чували от зебло, в униформи или в дрипи. Но и не е нормално да придобиваме нов парцал поне веднъж месечно. Ако се замисли човек, не е нормално и да се влияем в чак такава степен от това с какво са облечени околните, как изглеждаме ние в сравнение с тях и най-вече - да се стремим да имаме дрехи като техните, защото това е актуалната в момента мода.

Не е нормално и да се стремим да обличаме различни дрехи всеки ден, при положение, че вчерашните са чисти.

При това тук дори не става дума за отровното влияние, което могат да имат бляскавите модели на дрехи и фотошопираните инфлуенсъри върху хора с по-лабилна психика, а само за следването на определени клишета - тази година трябва да си облечен в червено и с плисе, но догодина това би било абсолютно скандално.

А еманация на глупавия начин, по който ни влияе модата, е стремежът към етикети.

Полата не просто трябва да червена и плисирана, тя трябва да има щампа на дизайнер. Това нито я прави по-червена, нито по-плисирана, нито по-функционална. Само слага още 100% отгоре към цената ѝ, която гордо демонстрираме, че сме платили.

Защо е цялото това суетно бъхтане? За да изглеждаме по-добре? 

Ето тук е безсмислието - а и силата - на огромната модна индустрия. Този, които има хубаво тяло, си го има във всякакви дрехи. Този, който няма, си е безформен, независимо от парцалките, с които се е навлякъл. Да, определи кройки може да създадат мимолетна оптична илюзия, но фигурата под тях си остава същата. Само собственикът ѝ си мисли другояче.

По същия начин красивите са красиви, независимо какво обличат или как ще се накичат, и обратното.

И пак по тази логика - различните дрехи не водят до това да се различаваме едни от други, както често си мислим - че изпъкваме с външния си вид с по-красиви, нови, модни или скъпи дрехи. Това ни откроява основно в собствените ни очи, защото цялостното излъчване се влияе в малка степен от дрехите, които носим.

И обратното - следването на модни тенденции прави хората еднакви, защото този сезон, например, всички са с ужасно грозни широки, безформени дънки, за да са в крак с модата.

За демонстрираме стил? Това може да стане и без купища дрехи и най-вече без те да се сменят постоянно.

Да ни хареса срещуположният пол? В повечето случаи манията за придобиване на дрехи е присъща на жените и съответно целта е да се харесат на мъжете. Само че огромният процент мъже не се интересуват от дрехите върху жените, а от самите жени. Евентуално ги вълнува нещо да се вижда или точно обратното - да не се, но самата дреха им е съвършено безинтересна и не е част от привличането. Обикновено не я забелязват.

Напълно нормално е да искаме да изглеждаме и да се чувстваме добре. Но не е нормално да се самозаблуждаваме, че модата може да ни помогне особено за това.

И бихме могли да пренасочим поне малка част от целия този финансов, енергиен и суетен ресурс към нещо по-полезно. Пак ще си останем толкова повърхностни и объркани, но поне няма да ни личи по дрехите, по които ни посрещат.

Антония Руменова:

На кого са притрябвали модните тенденции в ситуация на енергийна криза, бой за евтино олио и прогресивно растящи цени на всички останало, което ни е нужно, за да живеем и да спорим в интернет?

Естествено, ако поставите модата до големите световни катастрофи, тя ще изглежда ненужна, безсмислена и дори токсична в опитите си да преживява от сезон на сезон. Както впрочем, ненужна ще изглежда всяка друга индустрия, която не засяга пряко оцеляването на човешката цивилизация.

Затова, за да се разбере важността на модата, включително и сезонните тенденции, те трябва да се разглеждат самостоятелно. Не като се поставят на кантар, за да се преценява може ли да се откажем от тях или не. Все едно престои Армагедон и дошло време да изхвърляме тежките предмети през борда.

И ако ги разглеждаме сами по себе си, тенденциите трябва да съществуват. Тях ще ги има и без някои да им разреши, защото са свързани с хората и предпочитанията им.

Дизайнът на дрехите няма да спре да се променя, защото се променят и поколенията. Заедно с техните интереси, хобита, мнения и гледни точки за красиво и грозно.

Неправилно е да се мисли, че конфекциите на дизайнерите отразяват затворения вкус на групичка превзети стилисти и стари моми, които няма какво друго да правят, освен да си измислят правила за облекло и да критикуват хората, които не ги спазват.

Не, тенденциите отразяват духа на времето си. От това каква музика се слуша, какви филми и сериали се гледат, до социалното и международното положение, които дизайнерските къщи, пречупват през перспективите си.

Модните тенденции винаги са се налагали от тълпите към марките, като разбира се, стилът на отделната марка зависи от слоя общество, за който е предназначена, възрастовата група, финансовите възможности и културата на съответната държава.

Не може да се отрече, че има компании, които с постоянната смяна на колекции се стремят да манипулират клиентите си, намеквайки им, че вече не са в крак с модата. Но подобни трикове се използват от всеки един търговец.

Всяка един търговец се опитва да ви манипулира, за да купите продукта му. Това е цената, която плащаме за конкурентния пазар, в който имаме голямо разнообразие на избор от брандове. От нас обаче зависи да осъзнаем емоционалните си дефицити и слаби места, които евентуално пазара ще използва, за да вземе парите ни и да не се поддаваме толкова лесно на внушения.

Да очаквате, че търговците, в това число и модните марки, сами ще си наложат ограничения и ще мислят за психическото и парично благо на клиентите си, вместо за собствената си печалба, е нереалистично и смешно.

Модата има много проблеми и със сигурност с дейността си остава негативен отпечатък на планетата, който трябва да бъде овладян. Но това не означава, че на всяка цена трябва да се лишим от тенденциите, защото това ще означава да се заречем, че предпочитанията ни никога и при никакви обстоятелства няма да се променят с времето. И това, което сме обичали вчера, няма да ни е противно след няколко месеца. 

 

Най-четените