Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Метрото е за всички, но не съвсем

Достъпът до подземния транспорт е гарантиран само за онези, които имат щастието да са "здрави и прави". А другите? Е, за тях засега решението се бави Снимка: БГНЕС
Достъпът до подземния транспорт е гарантиран само за онези, които имат щастието да са "здрави и прави". А другите? Е, за тях засега решението се бави

Ахилесова пета ли са асансьорите за столичното метро? Ако си човек в неравностойно положение и имаш нужда да се придвижваш с инвалидна количка, със сигурност отговорът е "да".

И очевидно трябва да подадеш жалби към Столична община, заплашвайки че ще търсиш европейските институции, ако не се направи нищо по въпроса с достъпността на метрото - така, както един софиянец трябваше да направи, за да му бъде обърнато внимание.

"Нарушавате основни човешки права. Не може на толкова централно място да карате хората да катерят стълби", пише въпросният гражданин в поредния сигнал.

И е прав. Перманентно развалени асансьори и съмнителни "рампи" са редовна гледка за софийското метро, а каквото и да си говорим - за софийските подлези като цяло. И да си човек в количка или майка с бебе може да се превърне в истинско изпитание, ако си решил да се придвижиш в точно тази европейска столица от точка А до точка Б с градски транспорт.

Най-показателна за невъзможността да се реши тази задача е станцията на оживено място в София - тази на "Сердика", където се пресичат първият и вторият метродиаметри, и която се ползва ежедневно от хиляди граждани. И мястото, където асансьорите най-често са в "авария".

Както знаем, на изходите на станцията за към "Витоша" и "Мария Луиза" ескалатори няма. Тоест, ако човек, който не може да се придвижва свободно, слезе на "Сердика", ще му бъде трудно да премине от междинно на горно ниво и съответно да стигне до въпросните възлови булеварди, ако някой от асансьорите е блокирал и отказва да се движи. Да не говорим пък, че от страната на Министерството на здравеопазването въобще липсва такъв.

В най-добрия случай в една такава ситуация човек трябва да прави слаломи, а за майките фитнесът с мъкненето на количката е задължителен, освен ако не се намери някой, който да помогне.

Картината става още по-мрачна, тъй като от строя често излизат и подемните съоръжения на други ключови станции - като тези на Софийския университет, на "Опълченска", на "Централна гара", на НДК и др. Изглежда решението да имаме работещи асансьори е... просто да не ги ползваме толкова често.

В тази ситуация прехваленият нов лъч на метрото трябваше да внесе доза светлина, но още с пускането му се заредиха и сигналите, че достъпът за инвалиди и майки до станцията на бул. "България" е "истинско предизвикателство", а асансьорът на станция "Хаджи Димитър" изобщо не работел. От Метролополитен-а успокояват, че скоро ще оправят това. Заради този тип обещания се раждат и коментарите в социалните мрежи "Хубаво е, ама не е готово".

Отговорът на Общината и столичния Метрополитен по въпроса конкретно за "Сердика" от години е един и същ - там няма техническа възможност за още асансьори. Затова пък имало рампи. Което ни води до въпроса доколко всъщност функционални са тези рампи - по същество железни релси, в които да вкараш гумите на количката си и посредством бутане да я прекараш надолу или нагоре.

А ако не става въпрос за бебешка количка? Ако имаш двигателни увреждания и трябва да се придвижиш с количката си сам? Отговорът е трагично прост - няма как - просто трябва да зависиш от някого в такъв момент.

Във форумите е пълно с подобни разкази - както на ядосани майки, така и на хора, за които движението из града е не просто предизвикателство, а истинско препятствие.

По данни на Столична община от началото на годината досега заради повреда, планов ремонт или профилактика са спирани и обслужвани едва 24 ескалатора и 26 асансьора - пренебрежим брой неработещи съоръжения пред всичките 160 асансьори, с които метрото разполага. Един човек, редовно возещ се в метрото обаче знае, че тези цифри са пренебрежимо малки в сравнение с реалността. Или това са само спрените и след това обслужени ескалатори и асансьори.

Оттук и закачливите предложения, които се разменят във Facebook като шеги: "Асансьорът в другия край на града работи, заобиколи", "помоли някой да ти помогне, хем ще завържеш контакт със секси силен красавец" или просто "тренирай здраво във фитнеса и ще можеш да пренесеш количката заедно с бебето, какво толкова?!".

По-тревожното е, че достъпността до метрото не е тема от вчера и всяка година се повтарят едни и същи случаи, някои от които за кратко влизат в новините. А после проблемите остават, като по нищо не личи с новите участъци от метрото да е дошла и нова далновидност за разрешаването им.

Това, което трябва - повече екипи, които да се занимават с отстранявания на аварии на асансьори и ескалатори, по-издръжливи машини и преди всичко - повече воля за отстраняване на целия този проблем.

А дотогава... дотогава просто трябва да бъдем хора. И ако видим човек в количка или майка с бебешка количка, просто да предложим помощта си. 

Най-четените