Нерядко из социалните медии ми излизат клипчета на различни хора, които видимо са от едно тесто правени. Те са плакатно усмихнати, натрапчиво доброжелателни, финансово свободни, мотивирани, инвестирани, сугестирани и не на последно място - асоциирани с някоя от многобройните МЛМ компании.
Трибуквената абревиатура е всъщност съкращение на "Multi Level Marketing". На български някои му викат мрежови маркетинг, а други - пирамидна схема.
Идеята е съвсем проста - продукти се продават от енергични непрофесионалисти, които не получават заплата за труда си, но пък са награждавани финансово за всеки нов "сътрудник", когото привлекат към компанията. Получава се йерархична структура на сътрудници, върху които стоят техните наставници и наставниците на техните наставници. Колкото си по-нагоре, толкова по-добре, както и обратното.
Другият източник на доходи, често по-скоро незначителен, са лично осъществените продажби.
МЛМ-ът се развива заедно с технологиите. Докато примерните американски съпруги от средата на миналия век са залагали на организиране на приятни междусъседски събирания, на които да представят продукти на компанията, то оръжието на труда на съвременните мултилевъл търговци е камерата на смартфона им. Докато едно време мрежовият маркетинг е бил ограничен до група познати, приятели, роднини и съседи, то сега перспективите са безкрайни.
Независимо на кого рекламират, тактиката на новоизлюпените бизнесмени е една и съща - да продадат лайфстайл.
Омръзнало ви е да работите за някой друг? Омръзнало ви е да ставате рано сутрин? Не искате да губите целия си ден в работа и пътуване? Искате да пътувате, да сте свободни, да сте хоум офис или по възможност никакъв офис? Искате да правите парите, за които сега се трудите цяла година, само за месец?
Е, ама как няма да искате! Отговорът, разбира се, е да станете част от "downline"-а на поредния МЛМ гуру, който вече уж ги е постигнал тези неща (или поне така твърди) и от вас той да спечели процент. Ама това е нищожна цена за менторството и мотивацията, които ще получите.
Никой не може да ви даде и половината от нещата, които МЛМ гурутата могат да ви обещаят!
Чудно е, че десетките супер мега гига успешни инфлуенсъри, които рекламират рецепта за изкарване на зверски много пари срещу почти никакво бачкане, изобщо не си губят времето на говорят за продуктите, които уж са в основата на всеки бизнес. Говорят за ресурси, енергия, гъвкавост, адаптивност, свобода, здраве и време с любимите хора.
Като по калъп правени, те рекламират мечти.
Производителят на шаблоните е Юли Тонкин, който зашеметява с умението си да капитализира човешката глупост. Продуктът не е поредният супер здравословен протеинов прах или новата алое боза за 100 лева, продуктът е зрителят, който ще се размечтае, ще забърше потеклите си лиги и ще поиска да се срещне с гуруто, та да получи божествено просветление.
Класическият път в МЛМ индустрията включва закупуване на стартов пакет при присъединяване към компанията. Тези пакети често хич не са евтини, но пък са представени като инвестиция.
Уловката е, че данните на редица МЛМ рецидивисти, сред които компании като Avon, Amway и LR, сочат, че "инвестицията" е крайно недалновидна.
Правени са много проучвания, които да установят колко точно се печели от мрежовия маркетинг. За Великобритания например има официални данни, че от 33 000 независими сътрудници на Amway, едва 90 има приход, достатъчен за живеене. Според друго проучване едва 10% от всички сътрудници на Amway във Великобритания реализират каквато и да е печалба. Останалите често не просто не са на плюс, а са на минус.
Тази статистика е подобна при всички пирамидални структури - за да печели човек, той трябва да бъде най-отгоре на пирамидата, трябва да е от щастливия 1%.
Останалите всъщност губят. Късметлиите - само времето си, а истински прецаканите се разделят и с пари.
Документалният филм "The Rise and Fall of LuLaRoe" увлекателно представя тъжната история на сътрудниците на LulaRoe - обичайно семейни жени на средна възраст, които се опитват да допринесат към семейния бюджет, но се оказват въвлечени в схема, от която непрекъснато губят пари, скапват самочувствието си и се зариват с ненужни и боклучави цветни клинове.
МЛМ-ът прилича на култ - колкото по-навътре навлизат членовете, толкова повече се отчуждават от хората около себе си, започват да мислят по определен начин и да обясняват всичко през наратива на менторите си. Когато не печелят пари, те знаят, че просто не са достатъчно мотивирани, отдадени, целеустремени, мислещи извън кутията, готови да открият вътрешния си предприемач и т.н. Не че са били излъгани, те просто още не са напреднали достатъчно.
Като влезе в пирамидална схема човек рискува доста повече от парите и достойнството си. Дори и да успее да се измъкне без чутовни финансови загуби, твърде възможно е да се огледа и да разбере, че повечето му приятели и роднини са се отдалечили на значително разстояние и го гледат като прокажен.
И докато едно време въпросният човек хубаво си е рационализирал, че е заобиколен от чета неамбициозни лентяи, рано или късно му се налага да приеме неприятната истина, че именно той е неамбициозният лентяй.
МЛМ лъжата нямаше да е възможна, ако хората не бленуваха за бързо забогатяване без никакви усилия. Онзи, който мечтае да получава пари, без да свърши работа за две стотинки, веднага става лесна мишена за измамници.
Всъщност в реалността се налага човек малко да си нарита мързела и да вземе я да омеси хляб, я да премете улицата, я да напише код или да направи животоспасяваща операция. Просто се налага да правим неща един за друг, човечеството функционира благодарение на обмяната на труд срещу пари.
За радост не може всички да говорят глупости пред камерите, докато шофират. Защото все пак трябва да има и хора, които да произведат колите на МЛМ-ърите, да им произведат и надценените продукти, които продават, както и храната, която ядат.
Трябва и полицаи да има, та да ги глобят за това, че използват телефони докато шофират.
И дори и да не им се вярва на някои, омесването на един хляб носи много повече радост и удовлетворение от това да примамиш някой наивник към безумната си схема.