Един от ефектите на това китайската икономика да претърпи такъв сериозен ръст в последните години е това, че самите китайци започнаха да потребяват все повече и повече, превръщайки се във важен играч в редица отрасли, включително туризма.
Но какво се случва, когато един нов опасен вирус удари страната и предизвика мащабна епидемия? Краткият отговор е шок.
Трудно е да си представим това глобално домино, което се задейства от бутането на една плочка като коронавируса - всички ефекти, които предизвиква една подобна епидемия в глобален мащаб, и то не само в здравен, но и в икономически и бизнес.
"Всички туристически обиколки от Китай, резервирани при мен, са отменени - изгубих 15 тура за февруари," казва 77-годишният Бил Еджъртън, който от 25 години държи Koala Blue Tours в Куинсланд, Австралия.
"Китайският пазар е около 10-20% от моя бизнес... Смятам, че федералното правителство не разбира загубата на доходи и ефекта върху бизнеса. Увеселителните паркове ще пострадат, хотелите ще пострадат... тези големи групи могат да бъдат между 20 и 500 души. Китай е най-големият ни пазар за туризъм от чужбина до момента."
В Голд Коуст, който е водещата туристическа дестинация в Австралия, китайските туристи са най-големият и най-ценен пазар, като са похарчили 1,6 млрд. долара през 2019 г. Като цяло, Австралия е посрещнала 9,45 млн. туристи за годината, приключила през ноември 2019. От тях над 1,4 млн. са дошли от Китай, и са донесли около 8.2 млрд. щатски долара.
Еджъртън в Австралия далеч не е единственият туроператор, който отчита драстичен спад на бизнеса този месец, след скорошната забрана от Китай на групови турове и пакети от хотелско настаняване и полети, която влезе в сила миналия понеделник.
Броят на заразените и на починалите от коронавируса расте с всеки изминал ден, предизвиквайки паника. Мнозина експерти вече предупреждават за глобална пандемия, която този вирус може да предизвика.
Китай е най-големият пазар в света за туристически пътувания в чужбина, като броят на пътуващите извън родината си китайци е нараснал рязко от 4.5 млн. души през 2000 до 150 млн. през 2018 г.
През това десетилетие броят им се очаква отново да се удвои, тъй като броят притежатели на паспорти в Китай растат прогресивно. Ако доскоро едва 10% от населението имаше паспорти, според прогнозите делът им скоро ще достигне 20%.
Страната е и най-много харчеща в света, като е осигурила около 277 млрд. долара, или 16% от общо 1.7 трлн. долара международни туристически разходи, по данни на Световната организация по туризъм (UNWTO).
След скорошната забрана за групови пътувания и пакетни резервации, отсъствието на китайски туристи ще бъде усетено най-драстично в Азиатско-Тихоокеанския регион, който зависи в огромна степен от китайския туризъм, но и части от Европа и Америка също усещат натиск.
Глобална здравна заплаха
На фона на решението на Световната здравна организация да обяви коронавируса за глобална здравна заплаха, авиокомпании като United, American, Delta, British Airways, KLM, Air Canada и Lufthansa спряха да обслужват линии до и от много китайски градове, а други като Cathay Pacific ограничиха полетите си.
Миналия петък петък САЩ оповестиха, че временно забраняват влизането в страната на чужди граждани, посещавали Китай в последните 14 дни. Сингапурското Министерство на здравепазването също оповести, че всички новопристигащи, които са пътували до континентален Китай в последните 14 дни, няма да бъдат допуснати да влязат в Сингапур, или да преминават транзитно през Сингапур.
Хонконг, Макао, Монголия, Северна Корея и Русия частично - или напълно - затвориха границата си с Китай, за да предотвратят разпространението на заболяването, като в Макао - един от големите хазартни центрове на Изтока - обявиха, че затварят временно казината до отшумяването на проблема.
В резултат на тези драстични ограничения на пътуванията, обикновено натоварени туристически дестинации като Ангкор Ват в Камбоджа, Златният дворец в Банкок или Имперския дворец в Токио са забележимо по-празни от обичайното.
Според доклад на ForwardKeys, компания за туристически анализи, която следи 17 млн. резервации дневно, ефектът е особено забележим, тъй като сме в средата на периода на китайската Нова година – обикновено един от най-натоварените туристически сезони на годината.
Компанията е анализирала пътуванията през първата част на периода на китайската Нова година, от 19 до 26 януари, и е установила, че резервациите се увеличават със 7,3% в навечерието на лунната Нова година, сравнени с данни от 2019 г. След влизането в сила на забраната за туристически пътувания обаче, агенцията е отчела 6,8% спад на резервациите.
Азиатско-Тихоокеанският регион, който обикновено посреща 75% от туристите около китайската лунна Нова година, е най-тежко засегнат. Резервациите вече са били с 1,3% по-малко преди забраната, след което са спаднали с още 15,1% седмица по-късно."Азиатско-Тихоокеанският регион понася най-тежък удар от всички, защото той е най-голямата дестинация за китайски туристи," констатира Оливие Понти, вицепрезидент по анализите във ForwardKeys.
"В Европа нещата са относително по-добре, а Северна Америка не беше в добро положение и преди забраните. След тях, спадът е 22,5%. За бранша това означава, че на практика няма печеливши от цялата ситуация."
Ефект по света
Дестинации като Тайланд, Виетнам, Южна Корея и Япония, където китайските туристи представляват голям дял от входящия трафик и туристическите приходи, са засегнати особено тежко от забраната за пътувания. Китай сам по себе си е осигурил 51% от БВП от пътувания и туризъм в Азиатско-Тихоокеанския регион през 2018 г., по данни на Световният съвет за пътувания и туризъм (WTTC).
В Тайланд, където китайските туристи са около 30% от пристигащите в страната, ефектът от кризата с коронавируса вече е сериозен.
Според Вичит Пракобгосол, президент на Асоциацията на тайландските туристически агенти, около 1.2 до 1.3 млн. китайски туристи са отменили визитите си в Тайланд през февруари и март.
"Ефектът може да продължи до април. Трудно е да се прецени в момента. Но тъй като нарежданията от Китай дойдоха в края на януари, през януари не се наблюдава особено голям ефект," допълва Пракобгосол.
В резултат на това, много туристически компании в големи туристически дестинации като Банкок, Пукет, Чианг Май и Патая усетиха непосредствени трудности, като някои изцяло спират дейността си.
В Патая, поне две ресторантско-круизни компании - All Star Cruise Pattaya и Oriental Sky - оповестиха, че ще прекратят за неопределено време дейност от 1 февруари нататък. Основно ориентирана към китайски туристи, All Star Cruise обикновено обслужва около 300 гости дневно, а Oriental Sky - около 5000-6000.
"Трябва да прекратим дейността си за неопределено време, или поне докато видим, че ситуацията се е подобрила. Това е наша собствена инициатива, за да се предотврати разпространението на заболяването сред нашите гости или служители," коментира Сутасини Сримала, директор по продажбите и маркетинга на All Star Cruise Pattaya.
Сримала заявява, че компанията напълно ще възстанови платените суми на клиенти, засегнати от това решение.
Според Ютасак Супасорн, ръководител на тайландските туристически власти, около 80% от полетите, резервирани от Китай до Тайланд, са били отменени за периода между февруари и април.
"Това води до прогнозни загуби от около 3 млрд. долара. Ще са нужни поне 4-5 месеца, за да се възстановим, ако го базираме на опита ни от епидемията на SARS. Успокоихме пътуващите, че Тайланд не е епидемичен регион, и сме предприели сериозни мерки," коментира Супасорн.
В Япония, където китайските туристи представляват около 27% от пристигащите пътешественици, куп отменяния на китайски групови турове затрудниха агенции като Kamome, базирана в Токио.
Според компанията, повече от 20 000 китайски клиенти с пакетни турове са се отказали от всякакви пътувания до Япония докъм 10 февруари.
С около 9.6 млн. китайски туристи в Япония през 2018 г. - носещи около една трета от приходите от чуждестранни туристи в страната, много агенции следят отблизо последиците от кризата с коронавируса.
По-малки дестинации също усещат натиск. Макао, специален административен регион на Китай с население около 622 000 души, също започва 2020 г. в неизгодна позиция. Туристите от континентален Китай са били 70,8% от общо 39,4 млн. посетители през 2019. В първите четири дни на лунната Нова година, туристическият офис на правителството на Макао е отчел 75,1% спад на континенталните туристи спрямо 2019 г.
Градът отмени тържествата за лунната Нова година, затвори границата с Китай, а ръководителят на администрацията на Макао Хо Ят-Сен заяви, че правителството има намерение да затвори местни казина.
"Макао е засегнат. Никой не иска да излиза навън, защото всички се страхуват от вируса. Има опашки от хора, купуващи маски, супермаркетите са претъпкани от хора, запасяващи се с хранителни продукти, но нормалните туристически улици са празни. Все още виждам някои туристи по улиците, но не е така претъпкано като преди", коментира Филипе Ферейра, управляващ директор на Restaurante Litoral в Тайпа.
Междувременно островните дестинации като Малдивите, Микронезия и Северните Мариански острови също се подготвят за сериозен ефект от отсъствието на китайски туристи.
Северните Мариански острови, които наскоро въведоха забрана за туристи от континентален Китай, нормално имат около 700 посетители дневно от Китай - относително голям брой, като се има предвид, че населението е приблизително 51 000 души - и туризмът е най-големият бизнес на острова.
"За много държави, за които Китай е основен източник на туристи, е очевидно, че това е много голям проблем", заявява Волфганг Георг Арлт, директор на China Outbound Tourism Research Institute (COTRI).
"Със сигурност това ще бъде катализатор за някои дестинации да решат: "Опасно е да разчитаме само на китайците." Може да наблюдаваме тези дестинации да инвестират в много повече маркетинг на алтернативни пазари. Ако вземем например Северните Мариански острови, те увеличават усилията си да развиват други пазари като Австралия и Япония", допълва още той.
Въпреки че Европа, Северна и Южна Америка и Великобритания са по-малко зависими от китайските туристи, те също може да усетят ефекта от забраната.
Във Франция, която посреща 2 млн. туристи от Китай годишно, Китайската асоциация на туристическите агенти във Франция (ACAV) е прекратила дейността си и очаква "огромни загуби," според публикация на френското обществено радио RFI.
Според данни на ACAV, продажбите на агенциите от асоциацията са спаднали с поне 33% през първото тримесечие на годината.
Възстановяване след вируса
Въпреки че е твърде рано да се изчисляват икономическите загуби, глобалният ефект върху туристическата индустрия вероятно ще зависи от това колко време ще е нужно за овладяване на вируса.
За сравнение, епидемията на SARS струва на глобалната икономика между 30 млрд. и 50 млрд. долара. Бяха нужни 16 месеца на Китай, за да се върне на предишните нива на международни туристи преди кризата, констатира говорител на WTTC.
Този път обаче китайското правителство е по-добре подготвено за епидемията. Страната не само действа по-бързо, отколкото го стори при SARS, но и е по-прозрачна пред международната общност, казва Арлт.
"Естествено, твърде рано е за момента да кажем колко ще продължи. Всичко това трябва да се приема с доза скептицизъм. Но ако е поне донякъде сравнимо със SARS, нещата може да се върнат към нормалните нива около началото или средата на април", допълва той.
"Ако погледнем какво се случи през 2003, по време на SARS, всъщност повечето от тези пътувания просто бяха отложени. След края на кризата със SARS, нивата им отново се увеличиха. Естествено, за няколко месеца беше доста трудно за по-малките компании, но в дългосрочен план и глобален мащаб нещата се възстановиха бързо", обяснява Арлт.
Trip.com Group - най-голямата онлайн туристическа агенция в Китай, преди известна като Ctrip - също сподели оптимистични прогнози за бързо възстановяване.
"По време на SARS тримесечието, търсенето спадна, но когато SARS епидемията беше овладяна, наблюдавахме удвояване до утрояване на търсенето," коментира Джейн Сън, изпълнителен директор на Trip.com Group.
"Убеждението ни е, че стига медицинският персонал да може да разработи методи на превенция и да можем да овладеем този вирус, търсенето и покупателната способност ще са налице. Уверени сме, че китайската икономика и туристическа индустрия ще се завърнат все така силни", допълва тя.
Друго нещо, което трябва да се взема предвид, коментира Арлт, е че китайските туристи представляват горните 10% от обществото и пътуванията и туризмът са важен символ на статус.
"Туризмът е тясно свързан със социалния статус в Китай. Така че ако приятелите ви говорят за Ню Йорк, Сидни или Мюнхен, и можете да кажете, че също сте били там - това е част от имиджа ви като важна личност в Китай. Това желание за пътувания и туризъм няма да спре", заявява още Арлт.