Във време на криза Финландия се обръща към тежката артилерия, за да я вкара на помощ в стратегията си за разпространение на важната информация до населението - инфлуенсърите в социалните медии.
Хелзинки определи онлайн инфлуенсърите като ключов фактор за обществото по време на кризата, заедно с лекарите, шофьори на автобуси и персонала в хранителните магазини.
Така Финландия става първата и единствена държава в света до момента, която определи социалните медии като първостепенно средство за управление на кризата.
Ролята на инфлуенсърите в сегашната ситуация ще е да разпространяват проверена информация за вируса и за мерките на правителството в социалните медии.
"Наясно сме, че комуникацията на правителството не достига до всички. Преди това беше възможно чрез традиционни медии като телевизията, но днес хората, особено младите, получават новините си чрез социалните медии", коментира Аапо Риихимяки, специалист по комуникациите в кабинета на финландския премиер.
Основната идея е да се изгради мрежа за сътрудничество между финландското правителство, Националната агенция за доставки по време на кризи и PING Helsinki - консултантска агенция в сферата на комуникациите.
Въпреки че пандемията от коронавируса дойде неочаквано за всички, Финландия се подготвя за подобни кризи с такъв мащаб от десетилетия.
Националната агенция за доставки по време на криза обединява сили с публичния сектор и промишлеността, за да подсигури ключовите функции на страната по време на извънредно положение.
PING Хелзинки редактира съобщенията на правителството в удобен за социалните медии формат и ги изпраща в своите мрежи от около 1500 инфлуенсъри, които на свой ред, са свободни да използват от тях всички снимки, видеокадри и информация за своите клипове и сторита в Instagram.
"За мен това е чест", казва Инари Фернандес, професионален инфлуенсър в социалните медии, която на месец достига аудитория от над 100 хил. души в YouTube и има 34 000 последователи в Instagram.
Фернандес публикува по няколко пъти в седмицата сторита в Instagram с информация за правителствените насоки за действие към гражданите. Това е малко в страни от типичната насока на профила ѝ, който е насочен към разкази за живота в Лапландия и семейния живот, на жена с две деца.
В случая инфлуенсърите участват доброволно и не получават заплащане за сторитата и видеата си.
"Бих отказала да ми се плаща. Това е наше задължение като граждани", обяснява Фернандес.
Тя е един от първите инфлуенсъри, които се присъединяват към инициативата, само дни след като властите във Финландия обвиха в средата на март въвеждането на извънредни мерки за справяне с коронавируса.
Бързата мобилизация на влияещите е инфлуенсърите, тъй като тяхното участие вече от две години е разписано в наръчника за действие при извънредни ситуации, разработен от финландското правителство.
Преди години и половина те са добавени към групата с основни участници в плана за справяне с кризи, след като медийният отдел на Националната агенция за доставки по време на кризи осъзнава, че традиционните медии няма да бъдат достатъчни, за да достигне важната информация по време на извънредно положение до всички граждани.
Финландците имат високо ниво на доверие в медиите, а пресата на страната е една от най-свободните в света. Но въпреки това, страната не е имунизирана от фрагментирането на новинарски пейзаж.
"Някои хора се доверяват на инфлуенсърите в социалните медии повече отколкото на медиите", коментира Теро Коскинен, ръководител на информационния отдел на агенцията за доставки по време на кризи.
По негови думи целта на сътрудничеството с известни онлайн лица е да се създадат процедури, които да помогнат на инфлуенсърите да предават информация, основана на факти, а не да изпаднат в разпространение на фалшиви новини, непотвърдени теории и т.н.
В ситуации на криза от правителството и агенцията разчитат и на населението за помощ в разпространението на важната информация.
"В страна като САЩ трябва да преминеш задължително през мениджмънт и има много бюрокрация. В малка страна като Финландия обаче можете да бъдете много влиятелни в своя жанр с 5000 или 10 000 последователи", казва Фернандес.
Междувременно всеки, който чувства, че е влиятелен, е добре дошъл да се присъедини към мрежата.
"Ако можем да накараме учениците в гимназията с по около 1000 последователи да споделят информация, това също е ценно. Те могат да имат повече ангажираност и влияние в собствените си социални кръгове, отколкото някой с повече последователи", коментира Ина Лахти, изпълнителен директор на PING Хелзинки.
С развитието на сътрудничеството Лахти вижда много място за експерименти. Може ли например премиерът Сана Марин да публикува свое изявление в TikTok - новата младежка мрежа за кратки видеа, за да достигне посланието ѝ до тийнейджърите?
"Не бих го изключил като опция. Нашето правителство и държавни служители разбраха, че социалните медии са важен и ценен начин за комуникация. Те са готови да опитат нови неща", казва още Лахти.