Водещите европейски вериги хотели са принудени да наемат работници без опит или дори без автобиография заради огромната дупка на пазара на труд в сектора, причинена от пандемията.
Хиляди работници напуснаха индустрията на хотелиерството и ресторантьорството, след като през 2020 г. международните пътувания бяха спрени заради пандемията от COVID-19. Мнозина предпочетоха да не се върнат, след като си намериха по-сигурна работа в други сектори, оставяйки хотели, ресторанти и барове в положение на отчаян недостиг в първия им относително свободен от пандемията летен сезон.
Най-голямата верига хотели в Европа - Accor, е изправена пред положението да трябва да наема хора, които нямат никакъв опит в индустрията. Това обяснява пред "Ройтерс" главният изпълнителен директор Себастиен Базен по време на Катарския икономически форум миналия месец.
По думите му Accor, под чиято шапка стоят вериги като Mercure, ibis и Fairmont в над 110 държави, има нужда от 35 000 работници в световен мащаб.
"Опитахме в Лион и Бордо преди десет дни и този уикенд имаме интервюта за работа с хора, които нямат автобиография, нямат предишен трудов опит, като ги наемат в рамките на 24 часа", коментира Базен.
В краткосрочен план Accor запълва свободните си позиции във Франция с млади хора и мигранти от Северна Африка, като същевременно с това ограничава предлаганите услуги - ресторантите не сервират вече обяд или работят само по пет дни в седмицата.
Много от хотелите от веригата също не работят на пълен капацитет, като Базен обяснява, че цели етажи се държат празни, просто защото няма кой да обслужва стаите.
Според него в момента няма друго работещо решение в тази ситуация, тъй като за новоназначените служители компанията може да си позволи да предложи едва по шест часа обучение, преди да ги пусне на работа, където да се дообучават в движение.
По думите му в момента хотелите са изправени пред проблема, че макар да са запълнени на 100% с резервации за юли и август, те не разполагат с достатъчно хора, които да се грижат за обслужването на всички тези клиенти.
"Половината от казуса е, че сме били слепи и не сме обръщали внимание на много хора, вероятно твърде дълго не сме плащали на някои хора. Така че това е аларма за нас", допълва още той.
Особено сложна е ситуацията с недостига на персонал за хотели, ресторанти и барове в Испания и Португалия. Там преди пандемията туризмът беше отговорен за генерирането на съответно 13% и 15% от БВП, но с идването на коронавируса ситуацията се промени коренно.
"Много служители решиха да се преместят в други сектори, така че започваме да градим индустрията от нулата и трябва да се борим за таланти", обяснява Габриел Ескарер, главен изпълнителен директор на испанския хотелиер Melia, пред репортери в Мадрид.
Хотелите вече са принудени и да осигуряват настаняване на персонала си в хотелски стаи, тъй като има сериозен недостиг на жилища под наем в близост до големите курорти на Иберийския полуостров.
Притесненията на хората от бранша са, че без достатъчно персонал и без достатъчно обучени служители някои хотели ще намалят броя на гостите и гамата от удобства, които могат да предоставят. А това ще навреди на индустрията, която и без това през изминалите две години не успяваше да генерира достатъчно приходи.
Ситуацията е същата и при баровете и ресторантите - резервациите, за които собствениците копнееха през пандемията, се връщат, но се оказва, че мнозина не могат да се справят с това.
В големите туристически локации като Мадрид мнозина собственици са принудени да отварят заведенията си единствено през уикенда - тогава студентите и онези, които имат нужда от допълнителни доходи, са свободни и са на разположение да поемат смени.
Други мениджъри се обръщат към мигрантите като по-достъпна работна ръка. Такъв е Маривени Родригес, собственик на таверна в Мадрид.
"Даваме възможност на мигранти, които идват с желание да работят, тъй като нямат семейна или институционална подкрепа", каза тя.
В кетъринг индустрията на Испания има нужда за 200 000 работници, а португалските хотели се нуждаят от поне още 15 000 души, за да отговорят на нарастващото търсене, според националните асоциации на хотелиерството.
Съответно целият туристически бранш в двете държави е стигнал до извода, че трябва да се положат усилия, за да може поне още част от стария и обучен персонал да се върне на работа.
В Испания баровете и ресторантите са увеличили заплатите на работниците с близо 60% през първото тримесечие на 2022 г. в сравнение със същия период през 2021 г. Въпреки това обаче туризмът все още е секторът, който плаща на служителите си най-малко - около 1150 евро на месец.
В съседна Португалия се очаква заплатите на работниците в хотелиерството да се увеличат със 7% тази година, според проучване на централната банка и Националния статистически институт на страната, но въпреки това средната заплата в сектора е едва 881 евро на месец - малко над минималната заплата за страната, която е 705 евро.
"Решението със сигурност ще бъде да плащаме повече", каза Хосе Луис Изуел от асоциацията на сектора на кетъринг услугите.
Въпросът обаче е дали това пожелателно мислене може да свърши работа сега? И дали няма да се стигне до ситуация, в която конкуренцията в сектора ще е колкото за идващите туристи, толкова и за обещаващите кадри в сектора.