Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Без опит и без CV? Нает си! - туризмът в Европа се бори за кадри

Десетки и стотици хиляди свободни работни места в туристическия бранш се отварят това лято, а мениджъри и собственици се притесняват, че няма кой да ги запълни Снимка: iStock
Десетки и стотици хиляди свободни работни места в туристическия бранш се отварят това лято, а мениджъри и собственици се притесняват, че няма кой да ги запълни

Водещите европейски вериги хотели са принудени да наемат работници без опит или дори без автобиография заради огромната дупка на пазара на труд в сектора, причинена от пандемията.

Хиляди работници напуснаха индустрията на хотелиерството и ресторантьорството, след като през 2020 г. международните пътувания бяха спрени заради пандемията от COVID-19. Мнозина предпочетоха да не се върнат, след като си намериха по-сигурна работа в други сектори, оставяйки хотели, ресторанти и барове в положение на отчаян недостиг в първия им относително свободен от пандемията летен сезон.

Най-голямата верига хотели в Европа - Accor, е изправена пред положението да трябва да наема хора, които нямат никакъв опит в индустрията. Това обяснява пред "Ройтерс" главният изпълнителен директор Себастиен Базен по време на Катарския икономически форум миналия месец.

По думите му Accor, под чиято шапка стоят вериги като Mercure, ibis и Fairmont в над 110 държави, има нужда от 35 000 работници в световен мащаб.

"Опитахме в Лион и Бордо преди десет дни и този уикенд имаме интервюта за работа с хора, които нямат автобиография, нямат предишен трудов опит, като ги наемат в рамките на 24 часа", коментира Базен.

В краткосрочен план Accor запълва свободните си позиции във Франция с млади хора и мигранти от Северна Африка, като същевременно с това ограничава предлаганите услуги - ресторантите не сервират вече обяд или работят само по пет дни в седмицата.

Снимка: iStock

Много от хотелите от веригата също не работят на пълен капацитет, като Базен обяснява, че цели етажи се държат празни, просто защото няма кой да обслужва стаите.

Според него в момента няма друго работещо решение в тази ситуация, тъй като за новоназначените служители компанията може да си позволи да предложи едва по шест часа обучение, преди да ги пусне на работа, където да се дообучават в движение.

По думите му в момента хотелите са изправени пред проблема, че макар да са запълнени на 100% с резервации за юли и август, те не разполагат с достатъчно хора, които да се грижат за обслужването на всички тези клиенти.

"Половината от казуса е, че сме били слепи и не сме обръщали внимание на много хора, вероятно твърде дълго не сме плащали на някои хора. Така че това е аларма за нас", допълва още той.

Особено сложна е ситуацията с недостига на персонал за хотели, ресторанти и барове в Испания и Португалия. Там преди пандемията туризмът беше отговорен за генерирането на съответно 13% и 15% от БВП, но с идването на коронавируса ситуацията се промени коренно.

"Много служители решиха да се преместят в други сектори, така че започваме да градим индустрията от нулата и трябва да се борим за таланти", обяснява Габриел Ескарер, главен изпълнителен директор на испанския хотелиер Melia, пред репортери в Мадрид.

Хотелите вече са принудени и да осигуряват настаняване на персонала си в хотелски стаи, тъй като има сериозен недостиг на жилища под наем в близост до големите курорти на Иберийския полуостров.

Притесненията на хората от бранша са, че без достатъчно персонал и без достатъчно обучени служители някои хотели ще намалят броя на гостите и гамата от удобства, които могат да предоставят. А това ще навреди на индустрията, която и без това през изминалите две години не успяваше да генерира достатъчно приходи.

Ситуацията е същата и при баровете и ресторантите - резервациите, за които собствениците копнееха през пандемията, се връщат, но се оказва, че мнозина не могат да се справят с това.

В големите туристически локации като Мадрид мнозина собственици са принудени да отварят заведенията си единствено през уикенда - тогава студентите и онези, които имат нужда от допълнителни доходи, са свободни и са на разположение да поемат смени.

Снимка: Getty Images

Други мениджъри се обръщат към мигрантите като по-достъпна работна ръка. Такъв е Маривени Родригес, собственик на таверна в Мадрид.

"Даваме възможност на мигранти, които идват с желание да работят, тъй като нямат семейна или институционална подкрепа", каза тя.

В кетъринг индустрията на Испания има нужда за 200 000 работници, а португалските хотели се нуждаят от поне още 15 000 души, за да отговорят на нарастващото търсене, според националните асоциации на хотелиерството.

Съответно целият туристически бранш в двете държави е стигнал до извода, че трябва да се положат усилия, за да може поне още част от стария и обучен персонал да се върне на работа.

В Испания баровете и ресторантите са увеличили заплатите на работниците с близо 60% през първото тримесечие на 2022 г. в сравнение със същия период през 2021 г. Въпреки това обаче туризмът все още е секторът, който плаща на служителите си най-малко - около 1150 евро на месец.

В съседна Португалия се очаква заплатите на работниците в хотелиерството да се увеличат със 7% тази година, според проучване на централната банка и Националния статистически институт на страната, но въпреки това средната заплата в сектора е едва 881 евро на месец - малко над минималната заплата за страната, която е 705 евро.

"Решението със сигурност ще бъде да плащаме повече", каза Хосе Луис Изуел от асоциацията на сектора на кетъринг услугите.

Въпросът обаче е дали това пожелателно мислене може да свърши работа сега? И дали няма да се стигне до ситуация, в която конкуренцията в сектора ще е колкото за идващите туристи, толкова и за обещаващите кадри в сектора.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените