Какво ще се случи със самолетните ви билети, които вече сте поръчали за лятната си почивка? С цялата несигурност около свободното пътуване заради кризата с коронавируса, която вероятно ще продължи и след нея, хиляди пътници се интересуват от това ще могат ли да възстановят парите си, дадени за билети за отменени или несигурни полети.
Темата става още по-важна на фона на това, че редица авиокомпании в Европа отказват да изпълняват разпоредбите на Европейския съюз и да възстановяват средствата на клиенти, чиито полети са били отменени заради заразата.
Правилата на ЕС изискват от авиокомпаниите да възстановяват на клиентите си сумата за билетите им в рамките на до седем дни. Въпреки това обаче по-голямата част от превозвачите все още се въздържат от възстановяването на суми и вместо това предлагат ваучери за пътуване или безплатна резервация.
Това е един от начините за много авиопревозвачи да останат "над водата" и да избегнат фалитите, въпреки сериозните финансови мерки, които правителствата на отделните държави предприемат, за да запазят компаниите.
Така например Air France вече получи мащабен заем от 7 милиарда евро, но клиентите на авиопревозвача се оплакват от това, че ще трябва да изчакат една година, преди да получат парите си обратно.
От компанията се оправдават за това с несигурното бъдеще.
"Предвид липсата на яснота по отношение на датата, след която може да настъпи дори умерено възстановяване на операциите, Air France понастоящем поддържа политиката си на разсрочено възстановяване на самолетни билети, отменени в резултат на кризата COVID-19", коментира пред Euronews говорител на компанията.
В случая това не се случва само с Air France, но може да се наблюдава и при техните партньори от холандския авиопревозвач KLM. Холандското правителство прие отпускането на спасителен пакет на стойност до 4 милиарда евро, с който да се спаси компанията.
Междувременно британската Easyjet, която си осигури държавна подкрепа от Обединеното кралство в размер на 686 милиона евро, разчита на обикновена хитрост, за да се предпази от връщания на пари.
От там настояват клиентите, които искат възстановяване на средствата за билети, да се обадят на тяхната линия за поддръжка, където обаче, според множество пътници, трябва да се чака дълго време, преди да успееш да се свържеш с оператор.
По думите на представител на компанията клиентите на отменени полети могат да се прехвърлят безплатно на алтернативен полет до същата дестинация или да получат ваучер за стойността на своята резервация онлайн. Също така, разбира се, те могат да поискат възстановяване на парите си през центъра за услуги на клиенти.
Още през март, малко след началото на блокадата в много държави, от ЕС публикуваха списък насоки за действие в подобни ситуации, в които се подчертава, че клиентите имат право на възстановяване на парите за билети в пълен размер.
"Ако авиопревозвачът предложи ваучер, тази оферта не може да повлияе на правото на пътника да избере вместо това възстановяване на сумата", се посочва в насоките за действие.
Еврокомисарят по транспорта Адина Валеан пък намекна, че в случай на нужда ЕС може да се намеси пряко по въпроса.
"Продължаваме да наблюдаваме бързо развиващата се ситуация и ако е необходимо, ще бъдат предприети допълнителни стъпки", коментира Велеан.
Авиокомпаниите бяха силно засегнати от кризата с COVID-19. Паневропейската мрежа за контрол на въздушното движение Eurogroup съобщава, че спрямо същия период за 2019 г. в момента има с 87% по-малко полети. Междувременно вече над един милион полети са били отменени от началото на кризата.
Това е нанесло сериозни загуби за всички авиолинии, като според изчисленията на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), която представлява интересите на авиокомпаниите, към момента те дължат на клиентите си общо над 32,3 милиарда евро.
В публикация на сайта на IATA изпълнителният директор Александър де Джуниак коментира, че превозвачите не могат да си позволят да платят тази огромна сума обратно.
"Подкрепям авиокомпаниите (и нашите партньори в сектора на пътуванията и туризма) в молбата им правителствата да забавят изискване за незабавно възстановяване [на сумите към клиентите]", пише той, наблягайки на редицата негативни ефекти, до които подобно нещо би довело.
Потребителските групи обаче казват, че клиентите се нуждаят от тези си пари именно сега.
Един от начините за пътниците да възстановят разходите за отменено пътуване е чрез връщане на пари към кредитните или дебитните им карти.
Европейският потребителски център във Франция постановява, че клиентите могат да накарат банките, към които са картите им, да издадат отмяна на транзакцията за билета, ако дадена компания не предостави услугата, за което е било платено.
"Първо опитайте да намерите решение директно с търговеца, като ако е възможно, нека то бъде писмено. Ако търговецът не реагира, отказва да ви възстанови сумата или да продължи доставката, или ако търговецът фалира, изпратете казуса си до издателя на кредитната карта и/или вашата банка. Ако издателят на вашата кредитна карта или банка откаже да ви възстанови сумата, свържете се с техния банков посредник", пишат от Европейския потребителски център.
Все пак всички държавни и наддържавни институции призовават, ако тези пари не са спешни на клиентите, те да изчакат поне временно, преди да поискат да сумите да им бъдат възстановени. Така за самите компании ще е по-лесно да оцелеят през тази криза.