Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо Германия вдигна мерника на Amazon

Злоупотреби с монополно положение и неетично определяне на цени - германските регулатори разследват компанията на Джеф Безос Снимка: Getty Images
Злоупотреби с монополно положение и неетично определяне на цени - германските регулатори разследват компанията на Джеф Безос

Ако имаше някой, която да успя да извлече максимума от кризата покрай пандемията от коронавирус, това безспорно е Amazon. Компанията на Джеф Безос увеличи сериозно печалбите си, вдигна акциите си и направи собственика си дори още по-богат.

Това обаче със своята цена и тя може да се окаже значителна, след като Amazon привлече вниманието на германските регулатори.

От юли насам германските антимонополни служби започнаха разследване срещу компанията заради предполагаеми злоупотреби с монополно положение на пазара по време на пандемията от коронавирус.

Германия е вторият по големина пазар на Amazon след САЩ и евентуалните проблеми, които компанията може да си има с немските власти, може да се окажат наистина сериозни.

Фокусът на разследването пада върху отношенията, които Amazon води с външните търговци, използващи платформата, след като в регулаторния орган са постъпили оплаквания спрямо международния онлайн търговски гигант.

Представител от ведомството заяви, че "не е работа на частна платформа да регулира цените или да бъде ценова полиция". Освен това според тях Amazon използва "неизвестни механизми", чрез които да регулира продавачите.

"В момента разследваме дали и как Amazon влияе на ценообразуването при търговците на дребно в платформата", каза говорителят на антимонополната служба Андреас Мунт в интервю за немския вестник "Франкфуртер алгемайне цайтунг" (ФАЦ). Американската компания е представила изявление по въпросите, повдигнати от ведомството, а отговорите в момента се проучват, допълва Мунт.

В отговор Amazon посочи, че политиката на компанията се състои в това да гарантира на продавачите в платформата конкурентни цени.

"Търговците в Amazon сами поставят цени на продуктите си. Нашата система е проектирана така, че да реагира срещу измама при ценообразуването. Тези, които се притесняват, че могат да бъдат засегнати, трябва да се свържат с поддържащия екип", се казва в позиция на компанията.

Антимонополната служба има право да глобява компании, опериращи на територията на страната, като засега обаче не са предявени официални обвинения към Amazon, но при събиране на съответните доказателства, тя може да удари компанията с глоби за стотици милиони евро.

На практика, в момента проблем са съмненията, че компанията е използвала своето предимство като домниниращ играч на пазара за онлайн търговия, за да притиска търговците, използващи платформата ѝ, да регулират цените си спрямо някакви неписани изисквания. Съществуват и съмнения, че това се засилва с употребата на все още неясни за германските органи.

Целият шум по случая се вдига, след като стана ясно, че Amazon e блокирала правата на някои търговци на дребно, тъй като те надували за упражнявания контрол върху цените още в началото на пандемията.

Тази политика на компанията целеше уж да се пребори с нелоялните практики сред продавачите на предпазни маски и дезинфектанти. Компанията наложи сериозни ограничения върху редица продавачи.

Някои търговци обаче са на мнение, че в желанието си да предотврати злоупотреби Amazon се е превърнала в пречка пред самия свободен пазар, блокирайки неправомерно множество търговци онлайн.

Това не е първият път, в който Amazon се изправя пред подобни обвинения в злоупотреби, включително и в Германия. През 2019 г. компанията обяви политика, в която се забранява на

търговците да предлагат продуктите си на по-ниски цени в други сайтове. Тогава отново имаше нужда от намеса на немското антимонополно законодателство, като регулаторните органи принудиха Amazon да прекрати тази практика. Оттам се съгласиха в крайна сметка да коригират условията за ползване на уеб сайта, отнасящи се до външните търговци.

По темата с монополното положение на Amazon Джеф Безос трябваше да говори през юли пред Американския комитет за съдебни решения и Подкомитета по въпросите на антимонопола.

Там той изтъкна, че неговата компания обхваща малка част от търговията на дребно и има достатъчно място за останалите.

"Световната търговия на дребно е невероятно голяма и изключително конкурентоспособна. Потреблението в Amazon е по-малко от един процент от 25-трилионната световна търговия на дребно и по-малко от 4 процента от тази в САЩ. Има достатъчно място за тези, които искат да спечелят", заяви тогава Безос.

По думите му продуктите от външните търговци обхващат 60% от всички продукти в Amazon. Продажбите в платформата се разрастват по-бързо отколкото на други места в интернет.

"Можехме да не каним външни търговци в нашите магазини. Можехме да задържим всичко само за себе си. Но ние решихме да инвестираме в дългосрочен план. Клиентите имат повече избор и съответно са задоволени - това е плюс както за външните търговци, така и за", коментира още тогава най-богатият човек на света.

И все пак колкото по-удобно се установява неговата компания в много държави, завземайки ключови позиции на пазара за онлайн търговия, толкова повече са исканията, коитo се отправят към нея.

И на фона на протестите на собствените ѝ служителите и изпълнените със съмнение погледи на държавни регулатори, може да се окаже, че тази огромна онлайн империя, която Amazon представлява в момента, може да се окаже подложена на немалко удари.

Най-четените