Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Пактът Пеле" и как братята от Puma и adidas се скараха за бразилската легенда

"Пактът Пеле" и как братята от Puma и adidas се скараха за бразилската легенда

На 82 си отиде Краля Пеле. Бразилската легенда омагьосва не само с уменията си на терена, но и със спонсорските договори, които успява да си спечели. Редица големи компании се опитват да се доберат до звездата на "селесао" още в тийнейджърската му възраст, но някои умишлено го избягват. Именно това се случва с немските гиганти adidas и Puma, които се разбират, че никой от тях няма дори да припари до Пеле. Уж...

Конфликтът между двата основни бранда за спортни обувки в Германия започва с двама братя - Адолф и Рудолф Даслер. Преди началото на Първата световна война двамата работят във фабриката за обувки на баща си в немския гранд Херцогенаурах. През 1924-та Адолф предлага на Рудолф да основат обща компания, след като започва да има сериозен успех с марката "Гебрюдер".

Раздорите помежду им започват с възхода на нацисткото движение и прелюдията към Втората световна война. Нацистите затварят една от двете фабрики, а другата е приватизирана, за да произвежда обувки за армията. След края на войната Рудолф е арестуван и е обвинен във връзки с Гестапо. По-големият брат обвинява за това Адолф, смятайки, че е бил предаден от него. През есента на 1946-а Рудолф все пак е освободен заради липса на доказателства. Две години по-късно бащата на двамата умира и те разделят бизнеса. Рудолф кръщава компанията си Puma, а Афолд - adidas.

През 70-те години двата бранда вече контролират по-голямата част от световния пазар. Puma произвежда бутонките за всички отбори в Германия на клубно ниво, докато националите играят с adidas. По-малкият брат - Адолф, подписва нов договор с Бундестима преди Световното през 1954-та. Германия става световен шампион, което увеличава още няколко пъти пазарния дял на adidas. Малко по-късно компанията на Адолф подписва договор с Международния олимпийски комитет и ФИФА.

Но Puma не изостава от големия си конкурент. През 1958-а Рудолф предприема нова стратегия и залага на големите звезди на бразилския национален отбор. Така Гаринча, Вава и Марио Загало започват да носят Puma. Голямото откритие на турнира в Швеция обаче се оказва 18-годишният Пеле, който се разписва във всеки мач от фазата на директните елиминации. Бразилците печелят световната титла през 1958-а, четири години по-късно я защитават и така Puma вдига сериозно акциите си.

Пикът в конфронтацията между двете компании идва през 1968-а. Тогава Олимпийските игри се провеждат в Мексико, а там основен партньор и производител на обувките е adidas. Адолф дори забранява на всички спортисти да използват Puma. Ако някой прояви неблагоразумието да излезе с различни от adidas обувки, те му биват конфискувани.

Изненадващо, въпреки цялото съперничество и всички скандали, двамата братя успяват да постигнат споразумение за едно нещо. По онова време и двете фабрики имат редица индивидуални договори с множество от звездите на спорта, но нито една от тях не посяга към най-известното име във футбола.

Adidas и Puma се разбират, че който и от двамата привлече Пеле, ще загуби от сделката, защото това би надуло изкуствено пазара и би увеличило цените на спонсорските договори с всички останали спортисти. Тази договорка остава в историята като т.нар. "Пактът Пеле", който се сключва точно преди началото на Мондиал 1970.

Междувременно самият Пеле не знае абсолютно нищо за това споразумение.

Имайки предвид отношенията между двамата братя през почти целия им живот, не е изненадващо, че "Пактът Пеле" е нарушен почти мигновено. Преди Световното от Puma наемат журналиста Ханс Генингсен, който да им помогне в опитите да стигнат до бразилската звезда. Генингсен живее в Рио де Жанейро и познава перфектно южноамериканския футбол, така че е перфектен кандидат за тази позиция.

Ханс знае отлично за тайната договорка между adidas и Puma, но Пеле не разбира защо всички негови съотборници имат индивидуални спонсорски сделки, но не и той. Веднъж задава този въпрос на Генингсен и точно в този момент тайната договорка пропада. В Puma не устояват на изкушението и предлагат договор на Пеле.

Сделката е доста тлъста - 25 хиляди долара (около 200 хиляди долара в днешно време според инфлацията - б.а.) само за да играе с тях на Мондиала, и допълнителни 100 хиляди (около 770 хиляди долара) за следващите четири години. Договорът включва и клауза за пускането на съвместна линия спортни обувки, както и сериозното им промотиран. През 70-те вече всички знаят - Puma са обувките на Пеле.

В историята ще остане и моментът преди началото на четвъртфинала на Световното през 1970-а срещу Перу. В секундите преди първия съдийски сигнал Пеле кляка в центъра на терена, за да върже обувките си. Според градските легенди това също е било част от спонсорския договор - за да се види, че най-добрият футболист в света играе с Puma.

Тагове: пеле, adidas, puma
 

Най-четените