Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Живот на ръба и след футбола: Лудата кариера на култовия Бартез като автомобилен състезател

Бартез беше търсач на силни усещания още като футболист, затова е някак логично, че впоследствие се насочи към високите скорости Снимка: Getty Images
Бартез беше търсач на силни усещания още като футболист, затова е някак логично, че впоследствие се насочи към високите скорости

Една от най-ярките фигури в световния футбол отпреди двайсетина години лъщеше отдалеч на вратата на Манчестър Юнайтед и френския национален отбор.

В един момент Фабиен Бартез беше най-популярният сред всички вратари, макар че може би не беше най-добрият - просто винаги беше способен да направи нещо, с което да прикове вниманието.

Непоправим ексцентрик, страстен пушач и безкрайно суеверен, той не искаше да носи №1 и се придържаше към любимия си №16 - а активният му романтичен живот го беше събрал с канадския супермодел Линда Еванджелиста.

Връщайки се към златните му години, не е трудно да установим, че французинът беше изпреварил времето си като начин на игра и подход към вратарския пост, но от друга страна, редовно докарваше сърцетуп на собствените си фенове с някои рискови изпълнения и смайващо хазартни ходове.

Затова и беше съвсем логично, че след приключването с футбола Бартез си намери ново поприще, което да поддържа адреналина му висок. Само че едва ли някой е очаквал световният шампион да се изкачи толкова нагоре и в следващата си професия.

Стражът окачи ръкавиците през 2007 г. и още през следващата година се насочи към автомобилните състезания, за да се превърне в професионалист и при шофьорите.

Тогава той вече беше гарантирал статута си на легенда във футбола и нямаше какво повече да доказва след световната титла с Франция през 1998 г. на родна земя, спечелената Шампионска лига с Олимпик Марсилия, двете титли на Англия с Манчестър Юнайтед и купищата индивидуални отличия.

Въпреки на моменти безразсъдния си начин на игра, в добрите си дни Бартез си беше абсолютно непробиваем. 

Понякога редуваше един след друг гафове и виртуозни изпълнения за кеф на неутралните зрители и за ужас на треньорите като сър Алекс Фъргюсън, който не успя да го издържи повече от три сезона на вратата на "червените дяволи".

Нежелан на "Олд Трафорд", Бартез се завърна в Марсилия, където "светеше" още две години с емблематичната си плешива глава и имаше честта да получи незабравим гол от Христо Йовов в двубоя за Купата на УЕФА между Левски и френския тим.

След един последен сезон в Нант, Бартез окончателно се пенсионира от футбола, но не беше достатъчно за него да се докаже само в един спорт.

Като фен на моторните спортове през цялата си футболна кариера, французинът се насочи именно към състезанията с автомобили. Своя интерес в областта беше изразил още в края на 90-те.

Някъде оттогава датира познанството му с пилота от Формула 1 Оливие Панис, който има цели 10 години в най-популярната автомобилна надпревара.

Години по-късно двамата сформираха отбора Панис-Бартез и именно с него бившият вратар стигна до участия във френския GT шампионат и в други състезания като европейските Льо Ман серии и 24-те часа на Льо Ман.

Фабиен обаче трябваше да се докаже постепенно и дори приятелството с Панис и славата нямаше как да му спестят първоначалните усилия.

През 2008 г. французинът започна да се състезава на Порше Карера Къп, после премина към GT шампионата на Франция и там извоюва първия си подиум през 2010-а.

Две години по-късно Бартез вече можеше да се похвали с победа в GT първенството, а през 2013-та - и с шампионската титла на страната в тази надпревара.

Той караше Ферари, когато стана шампион, но дори този триумф не го задоволи напълно и през следващата година прие ново предизвикателство - и то в едно от най-трудните автомобилни състезания в света.

Бартез се хвърли да участва в 24-те часа на Льо Ман, една наистина легендарна надпревара (която впрочем през тази година навърши цял един век).

В ежегодното състезание победителят се определя по това кой участник е успял да измине най-голяма дистанция на пистата в рамките на 24 часа.

Скоростите са зашеметяващи и рекордната е над 400 км/ч, докато самият Бартез е достигал над 300.

Бившият футболист участва и в изданията през 2016 и 2017 г., а днес вече на 52 г. си остава активен състезател.

С автомобилното приключение Фабиен Бартез обогати своята спортна история, за да се докаже още веднъж не само като ексцентрик, но и като необикновено талантлива и харизматична личност.

Разбира се, знаменитият вратар си остава по-успешен като футболист, отколкото като автомобилен състезател.

Но достигането до толкова високо ниво във втори високопрофилен спорт, съвсем различен от първия, прави Бартез един от най-забележителните спортисти на нашето време.

За самия него това едва ли е толкова сензационно - подобни неща винаги са му идвали естествено. И точно в това му е чарът.

 

Най-четените