„Стив Джобс е позьор, който дори не е писал код"
Тази реплика идва още в първите минути на първия епизод на „Силициевата долина" (Silicon Valley) и сякаш нарочно е сложена там, за да разберат зрителите, че няма да гледат поредното телевизионно шоу, което ще се плъзга по повърхността на гийк и нърд културата, маргинализирайки я до ниво на малоумно шоу за масите в стил „Теория за Големия взрив".
Не, „Силициевата долина" предлага хумор, остър като бръснач, и уникален сатиричен поглед за случващото се в сърцето на американската компютърна индустрия.
Съвсем наскоро HBO излъчи последната серия от третия сезон на шоуто, което до момента е тиражирано в едва 28 епизода. Висококачествената забава, която идва от тези серии, е на ниво, което повечето съвременни ситкоми не успяват да създадат и за 10 сезона.
Зад „Силициевата долина" стои Майк Джъдж. Името му едва ли говори много на повечето българи, но той е създател на анимационните изродчета Бийвъс и Бътхед, а след това режисира култовите комедии "Office Space" и "Idiocracy".
Джъдж работи в края на 80-те в реалната Силициева долина като софтуерен инженер, но се отврaщава от бизнеса и бързо се отдава на анимацията.
Другата водеща фигура в сериала е продуцентът и сценарист Алек Бърг, който пише сценариите за десетки епизоди на „Seinfeld", а след това е изпълнителен продуцент в друг хитов комедиен сериал на HBO „Curb Your Enthusiasm".
Братът и бащата на Бърг са ветерани - софтуерни инженери от Силициевата долина и също го посвещават в тънкостите на бизнеса.
Другата много силна страна на „Силициевата долина" е актьорският състав, който се състои основно от сравнително млади комици, повечето от които имат сериозен опит със стендъп комедията и не малко телевизионни и филмови роли зад гърба си. Те успяват да изградят невероятно колоритни, но и странно реалистични образи, като имат не малко свобода да импровизират сцените си.
„Това не са нърдовете, които виждате снизходително показани в „Теорията за Големия взрив". Те са по-скоро аутсайдери в IT бизнеса, в който има много готини хора, но има и аутсайдери, точно като нашите герои", разказва Бърг.
„Силициевата долина" се различава от повечето ситкоми, които се излъчват от американските телевизионни канали. Първо, той се занимава с информационната индустрия, която въпреки, че има все по-водеща роля в живота ни, някак остава в страни от съвременните американски телевизионни продукции.
Второ, драмите и сюжетните обрати, които гледаме на екрана, са много по-сериозни и напрегнати в сравнение с масовите комедийни сериали.
И трето, повечето критици и публика го определят едновременно като изключително забавен и в същото време напълно актуален за съвремието ни.
„Не искам да живея на планета, където някой друг прави света по-добро място - и го прави по-добре от мен"
Това казва Гавин Белсън, който се явява обобщен образ на IT гурутата от Силициевата долина. За него се твърди, че е пряко вдъхновен от Сергей Брин, един от основателите на Google, но дори и да не е така - героят показва тежката сатира, която създателите на сериала вплитат в произведението си.
„На Уолстрийт правят много пари и всички ги смятат за зли. В Силициевата долина правят не по-малко пари, но непрекъснато повтарят как правят света по-добро място и в това има доста ирония", обяснява Майк Джъдж.
Логично, не всички харесват сериала заради това. Илон Мъск заявява, че изобразеното на екрана е твърде далеч от реалностите в Силициевата долина, а един от водещите актьори Ти Джей Милър отвръща, че на никой не му е приятно да го иронизират.
Темата за случайното забогатяване в Силициевата долина също е здраво застъпена. Ерлич Бакмън, един от главните герои в сериала, създава сайт за търсене на най-евтините самолетни билети, успява да го продаде изгодно и от тогава се занимава с пушене на трева и с IT инкубатора си, където развъжда всякакви безумни идеи.
Друг от героите изобретява интернет радиото преди доста години и след това единствената му грижа е състоянието му да не пада под милиард долара. Трети е повишен като отмъщение, след това случайно набеден за технически гений и накрая тихомълком е уволнен със споразумение за конфиденциалност и обезщетение от $20 млн.
Безумните идеи, които съвсем на сериозно върлуват в Силициевата долина, са неизчерпаем източник на шеги.
В първия сезон се пише приложение за смартфон, което да открива жени с еректирали зърна. В следващия сезон се създава app, който ти помага да намираш други пушачи, а в третия сезон стартъп показва свръхсекретния си проект - програма, която чрез добавена реалност поставя смешни мустаци на хората.
Майк Джъдж обича да прикрива между смеха и сериозни откровения за съвременността ни, като например клик фермите в Азия, които могат да надуят посещаемостта на всеки сайт или популярността на всяка програма. Или пък възможността да се влияе на общественото мнение чрез модифициране на резултатите в популярните интернет търсачки.
Бизнес уроците обаче са истински.
„Трябва да се гордееш, че създаде компания, която вече е твърде могъща, за да бъде управлявана от теб", казва един от героите на Ричърд Хендрикс, който малко по-рано е бил уволнен от собствената си компания, съвсем в стил Стив Джобс.
Въпреки тънката ирония към американския фетиш по стартъп компаниите, повечето финансови и правни маневри, които гледаме в „Силициевата долина", са напълно истински - от малките мръсни номера при набиране на капитала, през драмите около създаване на лого, до вечния конфликт между инженери и продавачи.
Последното е една от основната сюжетна линия на най-новия сезон. Софтуерните инженери искат да създават върхови технологии, от които обаче никой може да няма нужда. Те неизбежно се сблъскват с продавачите, които искат прост и продаваем продукт, способен да генерира максимална печалба.
„Силициевата долина" не е ситком, който ще се хареса на повечето зрители. Може би няма да схванете къде е програмистката драмата в това дали се ползва Tab или Space клавиша при оставянето на празно място в кода, може би ще ви дойдат малко в повече перфектните математически изчисления за това как най-ефективно да се задоволят ръчно 800 мъже - този сериал не е хапка за всеки.
HBO обаче са достатъчно доволни и подновиха „Силициевата долина" за четвърти сезон, който ще се излъчи през пролетта на 2017 г. И определено можем да кажем, че сериалът усърдно си изгражда култов статус.