Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Lotus, Кими и титлата

Райконен не се смята за претендент за титлата след завръщането си във Формула 1 Снимка: getty images
Райконен не се смята за претендент за титлата след завръщането си във Формула 1

До края на сезона във Формула 1 остават почти половината състезания, а в Lotus са на мнение, че техният нов пилот и една от големите звезди в шампионата - Кими Райконен, е повече от сериозен претендент за световната титла.

Всъщност, влизането на Райконен в челото след старта в Унгария остана малко встрани от вниманието на медиите, тъй като с победата си на „Хунгароринг" Люис Хамилтън беше определен като „претендент за титлата", постоянно се обясняваше как той е спасил сезона си, как вече ще се бори с Алонсо и т.н.

Всъщност, Райконен има само с 1 точка по-малко от Хамилтън, въпреки че Люис вече има две победи през годината. Хамилтън е четвърти със 117 точки, а Кими има 116.

След 11 от 20 състезания Райконен е пети, на 48 точки от водача Фернандо Алонсо, но максималният брой точки, които може да спечели един пилот оттук нататък са 225, така че битката тепърва навлиза в решителната си фаза.

„Защо Кими да не спечели титлата през 2012 - заяви техническият директор на Lotus Джеймс Алисън пред Sky Sports News. - Остават още много състезания, много победи и точки за разпределяне. От тази гледна точка авансът на Алонсо не е никак голям, защото може много бързо да бъде заличен."

На практика Алисън потвърди предположенията на специализираните медии, че Lotus ще продължи да развива болида на Райконен и Ромен Грожан Е20 максимално дълго - поне докато финландецът има шанс за титлата, дори и малко след това.

Наскоро Алисън потвърди, че тимът все още работи по развитието на т.нар. „двойна DRS система", въпреки че тимовете се споразумяха тези системи да бъдат забранени за следващия сезон. В тима са уверени, че в хода на еволюцията на Е20 Райконен и Грожан ще станат още по-бързи и ще стопят аванса на лидерите.

„През последните няколко години допускахме една и съща грешка - обясни Алисън. - Оказа се, че всеки път сме изоставали настоящия болид твърде рано и също твърде рано сме започвали работа по колата за следващия сезон, без това да ни донесе предимство. Правехме го като един вид застраховка, но не спечелихме много. Така че тази година сме планирали по-плавно развитие на Е20, което ще продължи по-дълго в хода на сезона."

Истината е, че през 2012 Lotus е единственият от топ тимовете, който все още няма победа, което е странно с оглед представянето на Райконен и Грожан. Двамата пилоти имаха шансове за победа, но нито веднъж не стигнаха до успеха. Но двамата са събрали 192 точки за 11 старта, което е само с 1 точка по-малко от постижението на McLaren, така че тимът на Ерик Булие тепърва ще набира скорост.

Основният проблем на Е20, който се отразява на представянето и на двамата пилоти, е липсата на скорост и стабилност в рамките на една бърза обиколка в квалификациите. Ако Кими и Ромен можеха да стартират по-напред на решетката, то със сигурност състезателното им темпо щеше да ги отведе много по-близо до победите.

Lotus E20 е един от автомобилите този сезон, който работи най-добре с гумите - съхранява добре сликовете и въпреки това пилотът може да поддържа високо темпо. Пилотите на Lotus могат и правят по-дълги обиколки с меките сликове от своите съперници и това им дава предимство - Кими и Грожан редовно си пробиват път напред и трупат аванс.

Пилотите на Lotus са сред най-бързите от началото на сезона и в състезанията са сред най-постоянните - основно що се отнася до темпото.

Спиранията в бокса обаче все още не са много силна страна на тима - 7-о място за Lotus по отношение бързината на смяната на гуми в първата част на сезона, а до средата на годината отборът се изкачи на 4-ата позиция - сериозен прогрес, но постиженията на екипа в пита все още са далеч от тези на McLaren и Mercedes.

Завръщането на Райконен във Формула 1 се оказа страхотен успех - пет подиума за финландеца в първия му сезон след световния рали шампионат и отлични отзиви от инженерите на Lotus, които работят с него. В същото време Грожан е невероятно бърз в определени моменти, притиска Кими, но все още не успява да стигне до постоянството в резултатите - през този сезон Ромен по една или друга причина се размина с три качвания на подиума в първата половина на сезона. Това е повече от показателно.

Съперниците на Lotus са уверени, че пилотите на Булие ще започнат да печелят победи през втората половина на сезона. А ако двамата минат малко напред в квалификациите, то балансът на силите в челото ще стане съвсем друг.

„Вие, момчета, сте много бързи, много бързи - повтаряше след финала в Унгария победителят Люис Хамилтън, а тонът му издаваше, че и той самият не е очаквал, че двамата пилоти на Lotus ще го притискат толкова сериозно - Ромен в първата половина на надпреварата, а оттам до финала - Райконен.

„Чувствам се страхотно в Lotus - заяви по повод спекулациите, че може да смени Фелипе Маса във Ferrari Райконен. - Смятам, че сезонът ни се развива добре, имахме няколко шанса за победа, но не успяхме да ги реализираме. Сезонът още не е свършил, ще имаме нови шансове и ще атакуваме. Не мисля за битката за титлата, караме състезание за състезание, сметките се правят накрая, а още е рано за това."

Дали е възможно Райконен да догони Алонсо и наистина да се бори за титлата, както стана през 2007, когато Кими срази всички фаворити в последния старт? Възможно е, а и ще е много интересно.

 

Най-четените