Катастрофата на световния шампион във Формула 1 за 2007 г. Кими Райконен със Citroen C4 WRC в четвъртата отсечка на рали „България" наложи отменянето на етапа, който беше последен за днес. Кими и навигаторът му Кай Линдстрьом са невредими след инцидента, при който Райконен изпусна спирането за един обратен завой с пясък на асфалта 7 километра преди финала на етапа „Белмекен" и колата му излетя в дере. Преди удара Кими и Кай вървяха на 5-а позиция в генералното класиране на първото асфалтово състезание от календара на световния шампионат за 2010 - рали „България", 7-и кръг от първенството на планетата.
Отмяната на етапа се наложи защото следващите екипажи съобщиха на финала, че колата на финландеца не се вижда от пътя, а Кими и Линдстрьом са били извадени от маршали по сигурността, тъй като точно на това място не е имало зрители, които да помогнат на финландците.
Организаторите реагираха бързо с изпращането на линейка на мястото на катастрофата, която откара двамата финландци, въпреки че Кими първоначално не искаше да се вози при медицинския екип.
В обедната сервизна зона след първите две отсечки Райконен беше единственият пилот на Citroen, който избра да кара с по-меките сликове на Pirelli, като се надяваше, че в етапи 3 и 4 може да превали.
„Смятам, че това е добро решение, но все е риск", заяви финландецът.
Напълно е възможно точно прегряването на по-меките сликове да е причината за катастрофата на Райконен, тъй като някои екипажи, сред които и български имаха проблеми с прегряването на тези гуми още в първите състезателни километри, след което сцеплението, което дават рязко се влошава и колата започва да недозавива.
Преди катастрофата обаче Райконен записа първо време на първите две контроли в етапа, като темпото му се оказа твърде силно за Льоб и Сордо. В края на деня от бокса на Citroen Junior заявиха, че шансът Райконен да се върне в състезанието по системата „Супер рали" е 90%.
В първия ден на рали „България" шесткратният световен шампион Себастиен Льоб със Citroen C4 WRC спечели и четирите отсечки и натрупа почти половин минута аванс пред съотборника си Дани Сордо - разликата между двамата е 28,1 секунди. Льоб е спечелил последните 15 асфалтови ралита в календара на световния рали шампионат и още след опознаването на трасето заяви, че отсечките много му харесват.
„Днес се справихме добре, въпреки че на някои завои имаше пръст, камъни и пясък, извадени от колите на асфалта", заяви при пристигането си в сервизната зона в Долна баня Льоб. „При вторите минавания на отсечките постигнахме времена, близки до тези, които записахме сутринта, което е добре. Ралито обаче е дълго, остават два пълни дни и прогнозата за времето е много интересна, може да вали, но никой не знае със сигурност. Това определено ще е интересно."
Сордо се оказа единственият от съперниците на Себ, който демонстрира, че може да поддържа темпо близко до неговото в дългите и бързи български отсечки, а другият преследвач на Льоб - Себастиен Ожие изостана. Ожие изпусна завой в третата отсечка и загуби минута и половина докато се върне на пътя, което го смъкна на седмо място в класирането, а в следващия етап той излезе шести.
Преди инцидента Ожие водеше оспорвана битка със Сордо за втората позиция, като французинът имаше 2,6 секунди аванс пред Дани, а от Citroen гарантираха, че няма да има заповеди от бокса в толкова ранен етап от състезанието.
На трета позиция в края на първия ден завърши частният пилот на Citroen Петер Солберг, който изостава на 38 секунди от Льоб.
Най-напред от пилотите на Ford върви Мико Хирвонен, който е четвърти, но на почти 1,11 минути от Льоб.
„Денят за нас не беше добър", заяви Мико след четвъртата отсечка. „При първите минавания на отсечките не бях достатъчно уверен в записките и това се отрази на темпото ми. На места бях описал завоите като твърде бързи, а други завои ми идваха по-бавни от очакваното. Губим време в бързите участъци, там ми липсва увереност, в бавните пасажи или там където асфалтът е прашен или с пясък вървим добре. За следобедните етапи коригирахме записките, както и настройките на колата и нещата започнаха да се получават".
Освен Ожие, място в Топ 6 намери и вторият пилот на Ford Яри-Мати Латвала, който обаче е на почти 1,22 минути от Льоб, следван от новата звезда на Stobart-Ford Пер-Гунар Андерсон, а осмото място зае частният унгарски пилот Фригес Туран с Peugeot 307 WRC, който прескочи вторият пилот на Stobart Матю Уилсън.
Във втория ден на рали „България" екипажите ще карат шест отсечки - по три минавания на етапите „Сестримо", „Пещера" и „Любница".