Raya Was Here - как изглежда модерният номад

Тя е умна, красива и естествена. Не спира да търси и да открива нови места. Живее като в мечта, защото всъщност всичките й мечти са се превърнали в реалност. Азия, Африка, Австралия, Северна и Южна Америка, Европа - до момента е посетила 54 държави и където и да отиде, разпръсква своята любов. Която всъщност има български корени.

Тя е Raya Was Here - един от наистина успешните travel влогъри в световен мащаб. Която всъщност е Рая от Русе, България. Youtube профилът й има 172 037 абоната, а в Instagram я следват над 181 000 последователи.

Видеата, които публикува, се превръщат в приказки, но не за митични светове, а за истински места - близки и далечни, диви и опитомени - до които всеки човек би искал да се докосне. Снимките, които публикува, са като картини, в които природата е застинала в тиха хармония.

Трябва само да изгледате едно от видеата й или да скролнете в Instagram профила й за секунда, за да разберете, че това момиче е родено да бъде пътешественик и откривател. Тя стои толкова естествено пред камерата, сред дивите гори и кристално сините води, че за момент бихте си помислили, че тя е неизменна част от пейзажа, че винаги ще бъде там.

Пътят на Рая към номадството е някак предопределен - още когато е много малка, започва да пътува с родителите си. Живеят в България, но решават да се преместят в САЩ - първо в Бостън, после в Ню Йорк, после в Лондон. Докато Рая бъде приета да учи в университет, тя вече се е местила 18 пъти. Затова израства с представата, че домът не е физическа къща или апартамент, а по-скоро състояние на сърцето и душата - място, където се чувстваш обичан и сигурен.

Започва да учи социални науки, а това я открехва още повече към света - да опознава хората, техните различия и сходства. Влиянието в университета категорично я насочва към пътуването - като начин на живот, начин на мислене и нейно призвание.

Решаващ фактор в това влогърството да се превърне в професия за Рая има появата на нейния настоящ спътник в пътуванията й и в живота - Луи, създателят на друг световноизвестен travel влог - FunForLouis.

Двамата се запознават съвсем случайно в Ню Йорк чрез обща тяхна приятелка. Преди да пристигне в Ню Йорк, Луи е в Бразилия и по план трябва да остане още 4 дни там, но времето се разваля, а непоносимостта му към дъжд го отвежда при Рая. Искрата между тях пламва още при първата среща, а това е моментът, в който страстта на Рая към пътуванията се запалва.

„Винаги съм се интересувала от YouTube и ме е привличала идеята да бъда влогър. Но всичко, което виждах от други блогъри и влогъри, беше съдържание за гримове и мода - нещо, от което не се интересувам силно. Когато се запознах с Луи, той ми обясни, че всъщност travel влогърите не са толкова много. Тогава си казах „Защо не?" Започнах да пътувам с него и си казах, че това е моят шанс да опитам", разказва Рая.

Това слага началото на Raya Was Here. Първоначално влоговете на Рая не са много - прави по един на пътуване. Но с времето поради интересното съдържание, поднесено по толкова естествен и позитивен начин, последователите започват да се увеличават. Паралелно с това се увеличават и пътуванията й. Днес най-много са последователите й от САЩ, Великобритания, Австралия и Германия. Не са малко и българите, които следят профилите й. Дори миналата година, когато с Луи заснемат няколко видеа в България, анализът им показва, че българската им общност по онова време е била на второ място по многобройност.

Самата Рая споделя, че това, което най-много се харесва на нейните последователи, е нейната естественост, която тя не пести, а раздава на 100%.

„Не подражавам на никого, не искам да бъда някой друг. Ако хората ме харесват такава, каквато съм, супер, ако ли не - окей, изборът е техен, няма да го съдя. И защото винаги съм на 100% себе си във видеата, които правя, нямам проблем да говоря за всичко в моите видеа. Не крия нищо."

Влогът на Рая е travel влог, но в известна степен разнообразните теми и преживявания, които тя споделя в него, го правят и lifestyle влог. Самото име на влога също има повече философска насоченост, отколкото към пътувания.

„Зад името стои моята житейска максима - когато си тръгвам от този свят или от това място, как искам да бъда запомнена, какво искам да покажа и какъв е моят принос, когато произнасям думите „Аз бях тук". Това е посланието зад Raya Was Here. Затова блогът ми е по-скоро провокация - към самата мен, от една страна, и към аудиторията, от друга. А пътуванията са преживявания, които променят живота ми всеки ден."

Преживяванията на Рая са толкова много и толкова неописуеми, че дори в книга могат да бъдат трудно събрани. Последната интересна история, която Рая за първи път споделя, е свързана със съвместен проект с приятеля й Луи. Имат само един ден да заснемат кадри за компания, рекламираща при тях. Рано сутринта Луи излиза с дрона да направи хубави снимки от високо. Оказва се обаче, че държавата, в която се развива действието, има определени забрани за използване на дронове, а техните безобидни влогърски кадри се оказват незаконни.

По-лошото в случая е, че полицията веднага разбира за това и арестува Луи. Той прекарва около 6 часа в затвора, като за щастие се разминава без сериозни последствия.

От всички 54 посетени страни досега в ума и сърцето си Рая е запечатала преживяванията и емоцията от три дестинации, където би се връщала отново и отново: Малдивите, защото е най-романтичното място на света, Кения заради животните и Хаваите, защото там човек е толкова близо до природата и същевременно се чувства сигурен, защото е в Америка.

Най-хубавото от преживяванията на Рая е, че те са винаги споделени. Тя казва, че по принцип не пътува сама - предпочита да е винаги с приятели или с гаджето си. Но в случая имаме предвид и за споделянето на видяното с нейната многобройна аудитория.

Каналите на Рая в YouTube и социалните мрежи са толкова добре развити, че тя перфектно поддържа партньорства с брандове от най-различни сектори - туристически компании, финансови институции, авиокомпании, производители на мобилни телефони и много други. Но Рая е категорична в едно - че никога не рекламира продукти, които тя самата не консумира, не харесва или не е тествала.

Може би ключовият фактор в успеха на Рая по отношение на тези партньорства е колкото доброто визуално и видео съдържание, толкова и факта, че Рая предлага на своите фенове емоция - нещо, което рядко виждаме от инфлуенсърите, но на всички ни се иска - и на потребителите, и на самите компании.

Затова и попитахме Рая кои са най-важните правила, които един блогър, развиващ Instagram профила си, трябва да спазва, за да развие добре своя канал.

„На първо място постоянството е важно - всеки ден да качваш снимка. На второ място от значение е цялостният облик на feed-a ти. За да те последва някой в Instagram, той първо отваря профила ти, като му трябват не повече от 5 секунди, за да види страницата ти и да прецени дали иска да натисне бутона Follow. Затова е важно страницата да изглежда добре, да няма снимки от едно и също място една до друга. Аз например, никога не бих сложила две снимки от Гърция една до друга"

„На трето място - описанията на снимките. На никого не му харесват описания като „Чудесен ден" или „Красиви цветя". Подобни caption-и просто не работят. В описанието хората искат да намерят историята зад заснемането на този кадър. Защото хората търсят истории и емоции."

Разбира се, зад тази красива история на успеха - срещата с мечтания човек и мечтаната работа - ги има и моментите на слабост, моментите на колебание и несигурност. По-важното обаче е, че Рая опитва да се бори срещу тези моменти със смелост и позитивизъм.

„При мен трудните моменти са тогава, когато се замисля достатъчно добро ли е съдържанието ми. Което много често се случва. Но в момента, в който кача видеото и коментарите под него започнат да се множат, това е нещо, което ме зарежда с много положителна енергия и ми дава увереност. Това ме радва  - фактът да знам, че имам общност, която ме подкрепя"

Точно затова Рая съветва хората, които искат да имат свой блог или влог едно - да имат увереност и да приемат това предизвикателство като нещо, което ще им бъде в полза, независимо какъв е резултатът.

„Основната причина повечето хора да не започнат да развиват свой собствен канал е, че се страхуват, че съдържанието им няма да е достатъчно добро. Аз самата , имам страшно много публикувани видеа и още толкова, които не съм показвала, защото съм сметнала, че не са достатъчно хубави. Но това не трябва да е причина хората да се отказват"

А на финален въпрос дали някога е искала да се откаже от призванието си, интонацията и изражението на Рая са такива, сякаш трудно би нарила друг отговор на този въпрос от:

„Никога не ми е минавало през ума да се откажа. Да бъда влогър е най-голямата възможност, която някога съм имала"

#1 stizi 21.02.2018 в 11:17:58

Полезна информация в блога и видеата и - почти 0%. Като човек, който обичам да пътувам ми трябва инфо, не супер яки снимки и зализани истории. Била е в Доминиканската република и Ямайка и виждаме само "картички". Е да и аз бях, но света не е само песен и щастие. Има далеч по-истинско лице, което е и далеч по красиво макар и с много недостатъци.

#2 deowin 21.02.2018 в 17:34:41

>ми трябва инфо Тогава съдържанието, което такива влогъри публикуват, няма да ти свърши работа. Таргетираната публика на такива влогъри не са хора, на които им трябва полезна информация или искат да видат всички аспекти на живота на обикновения човек в различни държави, а са хора, които искат да гледат хубави картинки на хубави хора по хубави места. Нищо повече, нищо по-малко. А конкретна информация в нета има колкото искаш - има lonelyplanet, има frommers, а в tripadvisor има стотици ревюта, пълни с полезна информация, писани от истински хора, които пътуват.

#3 maznislav 21.02.2018 в 17:54:45

Цял свят стана инфлуенсъри и инстаграм модели....

#4 deowin 21.02.2018 в 19:27:14

>Цял свят стана инфлуенсъри и инстаграм модели.... Ако не ти харесват, просто не ги гледай, не ги следвай, не им обръщай внимание. Или има някаква друга емоция в саркастичната ти забележчица? Злоба? Завист? Злъч?

#5 Kenny McCоrmick 21.02.2018 в 21:11:36

deowin, трябва да признаем, че "пазарът" за инфлуенсъри се пренасити и то без да има особено много информация до колко те заслужават надутите си хонорари. Защото Рая снимана в Пукет безспорно е много красива гледка (тя и без Пукет е красива де), но не ме кара да хукна презглава да ровя за самолетни билети, хотели и Airbnb. В това отношение вече има много повече предлагане от инфлуенсъри, отколкото търсене и, да, на хората леко взе да им писва от режисирани, фотошопирани снимки, минали през 1000 филтъра.

#6 deowin 21.02.2018 в 21:51:14

>"пазарът" за инфлуенсъри се пренасити Това твърдение би било нещо повече от абсолютно кухо и лишено от смисъл ако беше околичествено или аргументирано по какъвто и да било начин. >до колко те заслужават надутите си хонорари Определя единствено пазарът, не твоето или моето лично мнение за стойността им. >не ме кара Не виждам никаква причина да споменаваш какъв е ефектът върху един конкретен човек, например самият теб. >има много повече предлагане от инфлуенсъри, отколкото търсене Поредната куха фраза без каквото и да било съдържание, освен изразяването на личното ти мнение и, мисля, неприязън към тези хора. Това, че не намираш дори за нужно да го подкрепяш с каквато и да било метрика, показва, че вероятно и ти го виждаш като това, което е - субективно мнение на един човек, което мнозина споделят, заради което вероятно си мислиш, че можеш просто да го пльоснеш тук в стил "е то това всеки го знае/мисли". >хората леко взе да им писва "Хората" са напълно свободни да не гледат такива снимки, да не следват такива профили, да не се интересуват от такива блогъри и влогъри. В момента, в който на "хората" наистина им писне и престанат да се интересуват от такъв материал, ще секне и финансирането на такива пътешественици от реклами, при което самите те ще станат доста рядък вид. Както сам казваш, наблюдаемо все още далеч не са рядък вид. Изводите за читателя.

#9 Traveler 24.02.2018 в 15:38:22

Гледал съм й клиповете. Кифла и лигла е. Доста самовлюбена и си мисли, че целият свят, едва ли не, чака с трепет всяко ново видео. Сигурно се харесва на милениалчетата, де. Но, както каза някой по-долу - не казва нищо съществено. А тоя пък приятеля й какъв смешник е, леле, леле... Прилича на клошар, дето спи под мостове и се завива с вестници.

Новините

Най-четените