Руските роботизирани подводници, които са се насочили към Арктика

Северният ледовит океан е най-малкият от петте океана на Земята. Той е с ледени води и пронизващи ветрове, като там царят най-безмилостните природни условия на планетата.

Но дълбоко под пластовете морски ледове, които намаляват и се увеличават според сезоните, този негостоприемен океан крие цяла съкровищница от природни ресурси - резерви, които като цяло са недокоснати от човешка ръка.

Счита се, че Северният ледовит океан съдържа милиарди барели петрол и трилиони кубични метри природен газ - около 16-26% от неоткритите резерви на Земята.

И една от световните свръхсили се стреми да изпревари всички други в надпреварата за експлоатация на тази леденостудена съкровищница на полярните ресурси. Става дума, разбира се, за Русия.

Десетилетия след разпадането на Съветския съюз, Русия пое на мисия за дълбоки сондажи в арктическото морско дъно като изпрати флот от подводни роботи и безпилотни подводници в най-суровите води на Земята.

Сега, след години на сондажи в района, страната, за която износът на петрол и природен газ е съставял 68% от общия износ през 2013 г., възнамерява да използва невиждана досега технология, за да изведе мисията си на ново ниво.

Русия вече извлича около 5,5 милиона тона петрол годишно от единственото действащо петролно находище в Северния ледовит океан. Голяма част от него обаче е покрита от дебел слой целогодишен лед, което прави експлоатацията му от повърхността невъзможна. Точно тук се намесва руският "Проект Айсберг": амбициозен план за използване на екстремни технологии в също толкова екстремни условия.

Надпреварата за ценните природни ресурси в Арктика не е новост.

Запасите от петрол и газ са заобиколени от могъщи държави - Русия, Дания, Норвегия, САЩ и Канада - и всички искат да получат част от тях.

Самата Русия сондира в Арктическия кръг от десетилетия. През август 2007-а тя извърши опасен и провокативен ход като изпрати две руски мини-подводници на 4200 м под Северния полюс, за да поставят неръждаем титанов флаг на морското дъно. С това страната предяви претенции върху територията.

През 2017 г. глобалната общност наблюдава отблизо Русия, докато тя се стреми да разширява контрола и влиянието си в арктическите води и върху ценните ресурси в тях. За Русия петролът и природният газ са ключови източници на енергия и доходи.

"Проект Айсберг" може да се окаже агресивен ход на страната, с който тя си гарантира запазване на регионален монопол върху тези два ресурса.

Русия вече разширява военната си мощ в Арктика, строейки още бази в региона. Това става след като откри няколко такива по-рано тази година. Увеличеното военно присъствие в региона е знак за нарастващите руски амбиции във време, когато оттеглящите се ледове правят намиращите се там енергийни ресурси по-достъпни от всякога.

Добивът на петрол от Северно море се е считал за инженерно предизвикателство през 70-те години, тъй като дотогава никой не е работил със сондажни платформи толкова на север и в толкова трудни климатични условия. До голяма степен Арктика създава подобни препятствия и в момента. С дълбочина на водите, достигаща на места до 5 км, и като цяло плътна ледена покривка, Арктика е несъмнено най-трудното място в света за сондиране за петрол.

Но от друга страна никой досега не е опитвал нещо подобно на "Проект Айсберг".

Фондът за перспективни изследвания казва, че планира "напълно автономно, извършвано под вода и под лед разкриване на въглеводородни находища в арктически води при сурови ледникови условия". С други думи: роботизирани подводници, търсещи петрол.

Има обаче и такива, които твърдят, че заявените цели на "Проект Айсберг" са нереалистични и че се използват за прикритие за разработката на военни системи, които могат да се използват под ледовете.

Това, което е почти сигурно, е, че проектът ще засили сериозните териториални претенции на Русия в Арктика, които в момента се обсъждат от ООН.

Централен компонент от "Айсберг" е дългата 182 метра "Белгород" - най-голямата ядрена подводница в историята.

"Белгород" ще извършва подводни проучвания и ще полага комуникационни кабели под ледовете, но основната ѝ роля е да служи като "кораб-майка" за флотилия от по-малки подводници.

"Подводницата "Белгород" е платформа за различни системи, включително такива, които още не съществуват", коментира Вадим Козюлин, анализатор по въпросите на отбраната в "ПИР-Център" - мозъчен тръст, фокусиращ се върху сигурността и отбраната.

Това е и причината за огромните размери на подводницата: добавена е нова секция с дължина 30 м с функции за прибиране в корпуса на други подводници - както управлявани от хора, така и безпилотни такива.

Вероятно най-амбициозната част от "Проект Айсберг" обаче са плановете за първите в света подводни ядрени реактори.

Те са замислени като питстопове за многобройните подводници, които ще бъдат пуснати в действие.

Тези подводни електроцентрали ще се намират на морското дъно и ще служат като точки за презареждане на преминаващите безпилотни подводници. Сегашният проект е за 24-мегаватов реактор с експлоатационен срок 25 години. Всеки реактор ще функционира почти напълно автономно, като техници ще го посещават само веднъж годишно за рутинна поддръжка.

Русия обаче не може да се похвали с особено добра ядрена безопасност в морски условия, като досега е изгубила седем ядрени подводници от 1961 насам, някои от тях заради проблеми с реакторите. Инциденти на борда на плавателни съдове от бившия Съветски съюз са причината за 14 от най-смъртоносните ядрени инциденти, случвали се в открито море. В един от случаите цяла подводница е била изложена на високи нива на радиация, а в друг е имало загуба на охладителна течност и частичен разпад на реактора.

Един от тези инциденти е представен художествено в холивудския филм "K-19".

Руската енергийна компания НИКИЕТ всъщност твърди, че липсата на хора-оператори на реакторите ще повиши безопасността. Липсата на хора означава по-малък риск от човешки грешки като тази, довела до аварията в Чернобил, където операторите са изключили системите за сигурност, които иначе биха изключили реактора.

"Доколкото ми е известно, голяма част от ядрените технологии, предложени тук, са напълно развити и добре известни", казва Уилям Нътъл, професор по енергетика в Open University във Великобритания.

Юджийн Швагераус от Центъра по ядрена енергетика към Университета в Кембридж коментира, че въпреки че реакторът може и да е без хора оператори, той все пак би могъл да бъде наблюдаван и контролиран. В този смисъл той е подобен на много съвременни реактори, които не изискват особена намеса от оператори в ежедневната им употреба.

"Сегашните реактори вече са доста ‘автономни', като произвеждат енергия денонощно, докато операторите само следят показанията на диагностичните уреди на централата", казва Швагераус. Твърди се, че подводните реактори са в напреднал етап на разработка, като целта е първият от тях да функционира още през 2020 г.

Въпреки че несъмнено ще има хора, ангажирани в този аспект на "Проект Айсберг", много други рутинни действия ще се извършват единствено от роботи.

Основната работа ще се извършва от дълбоководни безпилотни подводници или автономни подводни апарати (AUV). AUV вече се използват от много държави, но с ограничен брой и обикновено са под строг операторски контрол, вместо да бъдат оставяни да се движат свободно. Русия преди изоставаше в тази насока, но изглежда наваксва.

"Клавесин-2Р-ПM" е автономен подводен апарат, разработен за "Проект Айсберг", и би трябвало да бъде предвестник на цяло "семейство" от различни подводни апарати. Този двутонен, дълъг 6 метра и наподобяващ торпедо плавателен съд в момента е в процес на изпитания в Черно море. Използвал се е и за локализирането на катастрофирал самолет. През 2009 г. един от тези AUV открива руски военен самолет, катастрофирал и причинил смъртта на всичките 11 души на борда по време на тренировъчен полет.

Самолетът е паднал в морето край Сахалин, руски остров близо до Япония, но повърхностното издирване е било възпрепятствано от лед и тежки климатични условия.

Способността на подводния съд да действа автономно под водата му е позволила да извади успешно черната кутия на самолета, необходима за определяне на причините за катастрофата.

Въпреки че автономните подводни апарати често се използват за подводни проучвания, няма прецедент за употребата им за сондаж на морското дъно.

Игор Вилнит е председател на борда на най-голямата руска компания за проектиране на подводници - "Централно конструкторско бюро за морска техника" (ЦКБ МТ "Рубин"). Той твърди, че там работят по създаването на функционираща AUV сонда, която би трябвало да бъде пусната в експлоатация след не повече от пет години.

Насред всичкия сондаж и подводни изследвания обаче назряват по-мащабни промени, които отиват дори отвъд нарастващото политическо напрежение. Климатичните промени ускоряват топенето на арктическите ледени шапки. Това създава многобройни предизвикателства пред местното население, считащо региона за свой дом, както и пред дивите животни, например полярните мечки.

Климатичните промени се очаква да утежнят и политическите вълнения в региона.

На конференция през март руският вицепремиер Дмитрий Рогозин заяви, че разработката на Арктическия регион би спомогнала за изграждане на добросъседски отношения със съседните държави и че това би трябвало да бъде "територия на мир и сътрудничество". Това обаче не съответства на другите руски действия в региона.

Около 50 бивши съветски арктически военни бази наскоро бяха отворени наново. Руската армия има нови "Арктически бригади" и демонстрира специални военни возила за полярни операции на тазгодишния парад за Деня на победата. Руският Северен флот също така ще получи собствен ядрен ледоразбивач, както и патрулни плавателни съдове, които са "способни да функционират сред ледове". Те на практика са мини-ледоразбивачи, снабдени с противокорабни ракети.

"Проект Айсберг" също така върви към реализация въпреки санкциите, наложени срещу Русия от Запада заради анексирането на Крим.

Санкциите ограничиха достъпа, който руските петролни и газови компании имаха до чуждестранно финансиране и технологии, необходими за разработка на петролни кладенци в суровите арктически условия. Вместо това Русия избра да реализира всичко със собствени сили.

По-рано тази година страната стартира комплексна хоризонтална сондажна операция на отдалечен полуостров на море Лаптеви, за да достигне до петролни резерви на дълбочина до 15 километра под замръзналия океан.

Козюлин изпитва съмнения по отношение на веригата от подводни "станции за презареждане", планирани в "Проект Айсберг", като ги определя като "твърде фантастични". Той пита защо ако това наистина е комерсиална сондажна операция, нито "Газпром", нито някоя от другите руски петролни компании не участва в нея?

За Козюлин звучи по-правдоподобно реалните цели на "Проект Айсберг" да са чисто военни. Подводните ядрени реактори биха могли, например, да се използват за захранване на планираната руска сонарна система, известна като "Хармония", която ще открива и проследява подводници на НАТО.

Русия се опитва да отстоява претенциите си за разширяване на подводните територии в Арктика пред Комисията на ООН по границите на континенталния шелф.

Тези искания са в конфликт с претенциите на други държави, включително Канада, казва Стивън Бланк, експерт по руските въпроси в Американския съвет по външна политика. В миналото Русия е имала известен успех с отстояването на териториалните си претенции пред ООН.

"Комисията даде на Русия право на разширени територии в Охотско море (в западната част на Тихия океан) през 2013 г.", коментира Бланк. "Москва бързо го превърна в ексклузивен бастион на флота и резерв за енергийните си компании. Това вероятно ще послужи като прецедент, когато става дума за Арктика", допълва той.

Бланк вярва, че струпването на руски военни сили се дължи на опасения от руска страна, че други държави може да се опитат първи да получат контрол над енергийните ресурси в Арктика.

"Не бих се изненадал, ако от известно време насам имат и някакъв вид тайно подводно разгръщане на сили", казва Бланк.

Трудно е да се прецени дали "Проект Айсберг" е осъществим план за експлоатация на арктическите петролни и газови резерви или Русия просто иска да запази за себе си тази територия, така че да може да я експлоатира в бъдеще.

Това, в което никой не се съмнява, е решимостта на руснаците, че ако някой ще извлече изгода от Арктика, това ще са те.

#2 Nikkor 30.11.2017 в 10:21:30

Аз разбрах едно нещо - лошите рушняци вредят на полярните мечки.

#3 popleta 30.11.2017 в 10:22:28

Малко им е земята на варварите, искат още. С какви технологии ще работят. Те нямат свои. Нямат тежко оборудване. Всичко е западно и японско.

#4 скучко 30.11.2017 в 11:21:45

Поплетааа, Поплета! Едни се канят да кОпат под ледовете, други се канят да го правят на Марс, само ние все още продължаваме да кОпаме под дъното

#5 dedo adji 30.11.2017 в 11:27:55

Русия е заявила претенциите си още в 1922г с прекарване границите на новообразувания СССР по меридианите до полюса. тогава западът е имал за разграбване цяла Африка и Азия и никой не се е загрижил за няколко млн кв км ледове. Усещат се чак 50г по-късно, и чак в новия век предявяват претенции. А руснаците естествено се укрепяват. Съмнително е добивът от Северния океан да започне скоро. Даже от наземните залежи сега себестойността на нефта и газа е почти равна на цената, от океана ще излезе златен. Особено при 4 долара/барел от Залива. Това е програма за десетилетия напред, когато другите източници ще секнат. Бъркането на Арктика с Антарктика е нов принос на кафенето към геополитиката, но вмъкването на Охотско море може да е и оригинално за ВВС, в края на краищата, неграмотниците не са наш монопол.Това море е вътрешно за Русия, между материка и п-ов Камчатка и няма друга държава на 1000 мили.

#6 TheRock 30.11.2017 в 11:58:56

Ще ги вадят като Курск.

#8 TheRock 30.11.2017 в 14:33:13

А накъде са се насочили руските роботизирани алкохолици?

#9 dedo adji 30.11.2017 в 14:35:04

Мако, подкара я като редакторите на кафенето, ВВС и някои наши събеседници тук - прасето и павето. Поне да ми беше хванал грешката, че Хокайдо е по-близо от 1000 мили до Охотско море. А то е цялото оградено от руски територии - Камчатка, Сахалин и Курилските острови. Японците имат претенции за островите, ама ООН не им ги присъжда.

#11 deowin 30.11.2017 в 19:15:48

Онова чувство, когато цял живот си бил корабен плъх, но не знаеш дори прости факти около острови, морета и океани..

#12 deaf 30.11.2017 в 19:16:41

Роботизирани подводници в смисъл с една механична ръка на носа отвън,която мести тук-там едни мат.риали или чаркове? Па това го има от сто години! Една от причините за честите аварии на руските,(съветски),подводници се посочва...екипажът. Някои от руснаците изперквали от дългото с месеци "висене" под вода,(без нито за миг да излизат на повърхността,без забавления в подводницата),и умишлено я повреждали,за да я върнат за ремонт в доковете,а тях да ги пуснат в отпуска. дедо Аджи,Япония иска само два от Курилските острови,които са си нейни според международните закони,но Русия,(Сталин),обяви за...свободни зони?! Какво означава "свободни зони" само Русия си знае! И Антантата от Първата световна война,която отне сто процентовият немски град Данциг от Германия,обяви го за "свободна зона",(?!),и го даде на Полша,която го прекръсти на Гданск. Тоест,и самата Русия не е предявила юридически права върху тези два курилски острова. Това е са мръсните номера на Сталин да създава "замразени" конфликти с други страни.

#13 dedo adji 30.11.2017 в 20:39:03

Глухчо, мръсните номера на Сталин ли отнеха стопроцентовия немски град Данциг и го подариха на Полша? По него време Сталин е бил второстепенен секретар на ЦК и никой не го е броял за нищо. Япония си иска 4 острова, ама никой не й ги дава. И ние си искаме Западните покрайнини, Македония и Егейска Тракия, ама не ни дават даже да гъкнем по въпроса. Японците да се радват, че са запазили Хокайдо, защото е имало готова армейска операция за десант там, отменена от Сталин в последния момент. Защо, той си е знаел, но японците там не са имали сили, които да я спрат, а американците са били далеч. Баницата се реже от тоя, който държи ножа, и всякакви претенции си остават претенции, ако нямаш силата да ги наложиш. Както и да е, ставаше въпрос за Арктика. Руснаците заздравяват хватката си върху нея, и никой не е готов да започне война за което. А евентуалните ресурси там ще станат рентабилни след десетилетия.

#14 Уточнител 01.12.2017 в 00:20:59

КАФЕТО, не пишете такива глупости, защото се излагате. Руските безаналогови фантазии край немат. Истината е, че това е страна, технологично изостанала нейде в 80-90 години на миналия век. В износа на Русия, наукоемката продукция е около 4%, водещият и университет (МГУ) е № 500 в световния рейтинг. РФ е подала 0.38% от патентите в ОИСР(37 страни), а пък сред страните от БРИКС е устойчиво на последно място. Повече от 30 г. страната не е изстрелвала автоматична междупланетна станция, а космическата технология е на нивото на 80-те. Нейният БВП е 5% от сумарния на САЩ и ЕС, като тази година я задмина Мексико, а пък военният й бюджет е 9% от американския, при условие, че представлява 5.5% от БВП (при САЩ - 3.5%)... Но затова пък имали дух, въображение и много водка... В резултат - пиянски сънища!

#15 dedo adji 01.12.2017 в 10:19:34

Роботизирали подводниците, за да не пощръкляват екипажите им??? Глухчо, ти колко месеца ще издържиш под вода, че даже и над вода, в открито море, без да пощръклееш? Психиката на екипажа е проблем на всички, даже и в търговския флот. А статията изрично споменава подводница-майка, от която автоматичните ще излизат за краткотрайни задачи и ще се прибират обратно. Дългосрочна автоматизирана работа на море е невъзможна. Даже шлеповете, които се теглят навързани в кервани по реките, задължително имат екипаж. И е абсолютно забранено буксиране без рънъри. Автоматична подводна АЕЦ е друга безумна идея. Автоматични реактори са напълно възможни, но какво ще прави 24 мегаватов реактор на дъното на морето? колко хиляди подводници ще зарежда? И когато няма подводница ще се спира ли, или ще складира енергията в гигаватови акумулатори?

#16 deaf 01.12.2017 в 11:14:09

Дедо, не твърдя,че руснаците строят роботизирани подводници за да намалят "авариите" на подводниците с екипаж. И през ум не ми е минавало. Само споделих мнение,(което всъщност е на западни военни специалисти),че вероятно членове на екипажите им саботират мисията на подводницата,за да се скатаят от станалата непоносимо тежка военна служба. За днес - не знам,но по време на така наречената Студена война,руските,(съветски),подводници наистина са плавали с месеци под водата из световните океани,без да спрат за два-три дена в някоя база,(защото такива почти няма),да изпушат по цигара,изпият наведнъж бутилка водка,се разтоварят сексуално и така нататък. Все човешки нужди,които е напълно нормално да бъдат,(и биват),задоволявани във всяка армия,освен в комунистическата Червена армия. (Пиша "комунистическа",щото не знам днес дали все още руската армия се именува "Червена".)

#17 Уточнител 01.12.2017 в 20:27:22

РУСКИ БЕЗАНАЛОГОВИ роботизирани Подводници...ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха-аааааааааа-уууу...ГОЛЕМ СМЕХ. Една роботизирана прахосмукачка не могат да произведат, а то - Подводница !ха-ха-ха-ха-ха-ха-ха...Ютия, бе, ютия с микропроцесор още не са построили...Като стана въпрос за ютии, тия дни видях: в Интернет се рекламира руска ЮТИЯ. Само че не запомних линка. Да ми кажете Хора, в кой сайт се рекламира? Щото търсих в чичо Гугъл „русский утюг“, а ми излизат само едни на въглища.

#18 dedo adji 05.12.2017 в 00:13:36

Ути, продал съм 4бр руски (съветски) ютии в Гърция и Малта. И кярих по долар за рубла, когато у нас на черно рублата вървеше по 60ст, а доларът по 3лв. В стока, не по-малко от 7.50.

Новините

Най-четените