Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Хакнаха Пентагона, защо да не направим същото и с таксиметровата индустрия?"

Руски хакери успяват да се възползват от диспечерската система за таксита на летището в Ню Йорк Снимка: Getty Images
Руски хакери успяват да се възползват от диспечерската система за таксита на летището в Ню Йорк

Кой може да си помисли, че хакването на система за работата на таксиметрови автомобили би било доходоносна дейност? Какво ли обаче не би могло да се роди в главата на някой опортюнистичен престъпен ум?

Както се казва: за всеки влак си има пътници. В случая такси.

Двама мъже са изправени пред обвинения за предполагаем заговор с руски граждани за хакване на системата за работа на таксита на международното летище "Джон Ф. Кенеди" (JFK) в Ню Йорк.

Според обвинението 48-годишните Даниел Абаев и Питър Лейман от Куйнс са успели да вкарат вирус в системата и са поели контрол над нея, за да могат да начисляват по 10 долара на всеки таксиметров шофьор, който иска да заеме по-удобна позиция на изхода на терминала.

На летище JFK таксиметровите шофьори обикновено трябва да чакат на паркинг, преди диспечерската система да се свърже с тях, когато има пътник. Тя действа на принципа на "първия пристигнал" и е с идеята да създаде справедлива работна реда, но може да доведе до дълго чакане на шофьорите, преди да вземат клиент.

В случая Абаев и Лейман решават да се облагодетелстват от системата, като поемат контрола върху решението кое такси има приоритет да стигне до излизащите от летището пътници. За услугата взимали такса от 10 долара на автомобил.

"Години наред дейността на обвиняемите не позволяваше на честните шофьори на таксита да обслужват клиентите по реда на пристигане, създавайки неравнопоставени условия", каза прокурор Деймиън Уилямс. "Сега благодарение на екипната работа на прокуратурата и властите на летището, обвиняемите са изправени пред сериозни обвинения за престъпленията си."

Цялата схема се случвала в период между 2019 и 2021 г., а Абев и Лейман са се възползвали от помощта на хакери от Русия, които са създали необходимия софтуер за измамата. Не се споменава кои са 

Двамата са използвали различни начини, за да пробият системата на JFK - подкупване на служители на летището, които да инсталират вируса, кражба на таблети и проникване в системата през безжичната мрежа на летището.

В един момент е засечено съобщение на Абаев до един от руските хакери.

"Щом Пентагонът е бил хакван, защо ние да не можем да направим същото с таксиметровата индустрия?", пита той.

Хакерите също са използвали и групови чатове за комуникация с таксиметрови шофьори. Там престъпниците са давали съвети как да се избегне разкриването на схемата и са предлагали поощрения и отстъпки за всеки шофьор, който включи свой познат.

Според обвинителния акт Лейман и Абаев са прекарвали до 1000 коли дневно и са превели поне 100 000 долара на хакерите в Русия като заплащане за разработка на вируса.

Не е ясно колко пари точно са изкарали двамата от измамата си, нито как точно е разкрита схемата им. Вероятно твърде много хора са разбрали и в крайна сметка всичко е стигнало до полицията.

Остава обаче притеснителен факта, че измамата е работила успешно в продължение на цели две години на основното летище в най-големия американски град. Това открива въпроси до каква степен може да се разчита на сигурността на всички останали системи в подобен обект от национално значение.

В момента Даниел Абаев и Питър Лейман са обвинени по две обвинения за извършване на компютърна измама. Ако вината им бъде доказана в съда, ги очакват максимални присъди от 10 години затвор.

 

Най-четените